VV - Kladdkaka och Äppelkaka?
Är det någon viktväktare ute i landet som har ett beprövat och gott recept på kladdkaka och äppelkaka som är beräknat med points?
Är det någon viktväktare ute i landet som har ett beprövat och gott recept på kladdkaka och äppelkaka som är beräknat med points?
*puff*
vill oxå veta...
Ingen?!
Jag har ett recept på vv kladdkaka. Kanske inte riktigt kan jämföras med riktig men ändå ätbar! Men jag hinner tyvärr inte skriva ner receptet nu men jag lovar att återkomma!
Jag har inte glömt av er!
Men jag tycks tyvärr ha förlagt receptet.. Men jag lovar att återkomma när jag hittat det! Är själv sugen på att baka den så jag undrar verkligen var jag kan ha gjort av det..
Hej !!
Jag har recept så sätt igång att baka!! men kanske i morgon då!!
Chokladkaka 175 grader
3 1/2 points per bit
3dl vetemjöl
1 3/4 tsk bakpulver
1 krm salt
2-3msk kakao
1 1/4 dl farin
100 g margarin, smält
1 tsk vaniljsocker
2 dl vatten
långpanna eller fyrkantig form 20x20 cm med bakplåts papper
blanda mjöl,bakpulver,salt,chokladen och farin.
tillsätt marg. och vaniljen ev 50g hackade valnötter om man vill
ha det.
häll där efter över vattnet och rör om ricktigt väl!! ska bli klump fri.
Häll i formen, grädda i 25 min. låt svalna i formen skär sen i bitar..
mumsa på!!
har även ett gott äppel kaks recept men hinner inte lägga in det nu men kanske i morgon!!//sara
Hur många bitar ska kakan delas i?
Äntligen har jag hittat det!!
Kladdkaka 8 bitar 3p/bit
0,5 msk lättmargarin (typ.lätta)
2 dl socker
1 ägg
1,5 dl lättmjölk
1,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2/3 dl kakao
Rör margarin, ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt hälften av mjölken. Vispa. Blanda torrvaror. Blanda samman allt och tillsätt mjölken. Rör till en jämn smet. Häll i en springform av teflon. Grädda 30- 40 min i 150 grader. Låt svalna och servera gärna med färska bär. Sikta ev florsocker över.
Som jag skrev tidigare är det ju lite svårt att jämföra med en "riktig" kladdkaka, men jag tycker att detta blir en helt ok kaka med den där chokladsmaken man vill åt! Lycka till!
Åhh! mums! De där recepten ska nog provas på, det kan jag lova
Äppel kaka vore också gott.. nu när det är säsong för äppel.. så soli jag hoppas du får tid någon dag att lägga in receptet!
Förresten är det någon som är sugen på några fettfria äppel muffins så kan jag verligen rekommendera dessa. Enligt min uträkning så blir det 2 p per muffins om man gör 12 små i stället för 6 stora.. de är väl beprövade och mycket goda!
2 ägg
1 1/2 dl socker
vispas ihop fluffigt
blanda
1 1/2 dl mjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
rör i mjölblandningen i äggsmeten
häll i 1 dl kokande vatten
Häll i 6 stora eller 12 små muffinsformar
Dela äppel i klyftor eller småbitar tryck ner dem i muffinsen.
Strö över kanel och socker
Grädda nederst i ugnen 15 minuter.
Halloj igen!!
Ojjjj choklad kakan som jag skrev tidigare ska delas i 12 bitar!!!!!
Här är ett gott recept på äppel paj!!
3 1/2 points
6 portioner
6 syrliga äpplen skurna i klyftor
2 msk honung
1/2 dl socker
1msk majsstärkelse
2 tsk mald kanel
1 tsk vaniljsocker
finrivet skal och pressad saft av 1 citron
DEGEN
1 1/4 dl vetemjöl, blandat med 1/2 tsk salt
50 g marg
lite lättmjölk till pensling
1. ugnen på 200 grader
2.finfördela margarinet i mjölet tillsätt lite vatten ca 1 msk
lägg degen i kylskåpet i en plast påse så länge.
3.Lägg äppelklyftorna i en kastrull tillsammans med 4 msk vatten och låt sjuda i ca 10 minuter under lock tills äpplena börjar mjukna. Tillsätt honung, majsstärkelsen,kanel,citronskal+saften rör om tills blandningen tjocknat.Låt den svalna av något och smaksätt sen med vanilsockret!!
4.lägg äppel röran i en pajform ,20 cm i diameter.
Kavla ut degen så den täcker formens översida med lite marginal och lägg den över som lock.
Gör sen små snitt med en kniv ellergaffel så ångan kan pysa ut i ugnen. Om man vill kan man skära ut små löv i degen och lägga på som deckoration
5.pensla locket med lättmjölken och grädda i ca 30 minuter eller tills pajen fått fin färg och en frasig yta!!
phust det blev långt hoppas det ska smaka!!