• Hundkä­r
    Äldre 22 Aug 14:02
    37731 visningar
    192 svar
    192
    37731

    min kompis lämnar hunden ensam när hon jobbar

    min kompis lämnar sin hund ensam 8-9 timmar om dagen.
    Hon har inget val säger hon ingen hundvakt har hon fått tag i heller fast hon sökt och sökt och hunddagis har hon inte råd med.
    Hon har lämnat hunden ensam så här i en månad.
    jag tycker det är synd om hunden.
    vad tycker ni?

  • Svar på tråden min kompis lämnar hunden ensam när hon jobbar
  • raspbe­rryrev­olutio­n
    Äldre 22 Aug 14:04
    #1

    vissa hundraser klarar att vara hemma, om de fått vänja sig.Om hunden mår bra och inte skäller eller biter i sönder saker och får mycket stimulans övrig tid så är det väl inte någon fara, men själv skulle jag inte lämnat de hemma mer än 7h.

  • babyfe­licia
    Äldre 22 Aug 14:05
    #2

    d e lag på att hunden inte får va mer en 6 timmar sj om dagen..helst inte över fyra.. vet din kompis d? hon kan bli av me hunden om nån anmäler att hunden sitter ensam så länge

  • MinaHj­ältar
    Äldre 22 Aug 14:11
    #3

    Fast bara för att det är lag på max 6 timmar och helst inte över 4 timmar så betyder de inte att alla hundar helt plötsligt mår dåligt om dom lämnas längre bara för att det är lag på de nu. Är dom vana vid de och får ordentligt med motion och träning m.m övrig tid och inte visar tecken på att må dåligt så är det nog ingen fara om den är själv 8 timmar om dan en tid tills hon löst problemet. För några år sen så satt ju dom flesta hundar ensamma hemma 8 timmar om dan utan att må dåligt, det märks så tydligt om en hund mår dåligt av att va hemma, den biter sönder saker, kissar och bajsar inne, skäller m.m. Om dom mår bra så ligger dom ju oftast och sover när man är borta.
    Men jag är glad att jag inte har det bekymret me mina eftersom jag jobbar hemifrån och kan va me hundarna hela dagarna.


    Mina små troll
  • Hundkä­r
    Äldre 22 Aug 14:16
    #4

    det måste vara vanligt att hundar sitter ensamma på dagarna med tanke på hur många som har hund och jobbar.

  • babyfe­licia
    Äldre 22 Aug 14:16
    #5

    mn man har väl inte en hund om den måste sitta hemma hela dagarna ensam? i mina ögon e d ganska onödigt o skaffa en hund överhuvudtaget om man inte kan ta hand om den..d e inte meningen att den stackarn ska sitta hemma o vänta vare sej den mår bra lr dåligt utav d..vänta e väl inte kul för någon!?

  • Mistys Daisy
    Äldre 22 Aug 14:20
    #6

    Min hund kan inte vara ensam alls....
    Hade gärna sett att hon klarat någon timma, men så många timmar skulle jag aldrig lämna henne!!!!!!!

  • babyfe­licia
    Äldre 22 Aug 14:22
    #7

    d gör inte våran heller..han klarar av att vara hemma ensam mn vi vet att han inte gillar d så därför följer han oftast med lr så e d alltid nån som e hemma..

  • MinaHj­ältar
    Äldre 22 Aug 14:22
    #8

    Det finns många som har hund och som jobbar hela dagarna men som ägnar all sin lediga tid åt hunden och dom hundarna mår lika bra som en hund som aldrig behöver vara själv, känner flera som är ensamma hela dagarna nämligen. Och dom som inte lämnar hunden hemma brukar ju inte alltid va me hunden för de och träna den .m.m så en hund som är ensam på dagarna och får aktiveras all övrig tid kan må mycke bättre än en hund som aldrig är ensam hemma. Sen så har inte hundar samma tidsuppfattning som vi så dom vet inte om det gått 6 timmar eller 8 timmar sen husse åkte till jobbet.


    Mina små troll
  • Mistys Daisy
    Äldre 22 Aug 14:24
    #9
    Svar på #7
    OT

    Känner ni er låsta eller flyter vardagen på ändå?!
  • Äldre 22 Aug 14:26
    #10

    det är väl ingen lag på det, snarare en rekomendation?
    jag vet inte, så därför frågar jag.
    det är stor skillnad på lag och rekomendation nämligen.


Svar på tråden min kompis lämnar hunden ensam när hon jobbar