• sahara

Är det verkilgen koffein i te ?

En del säger att det är koffein i te.Stämmer det verkligen ?

Jag är tedrickare.Dricker ca 2-4 koppar te varje dag.Ibland blir det bara en kopp, ibland inget alls.
    Blir man inte lite beroende av koffein ? Jag har nämligen aldrig märkt något om jag hoppat över tedrickandet.

Många av mina vänner dricker kaffe.Och dricker dom inte kaffe så mår dom dåligt, får huvudvärk tex.Och så säger kaffedrickarna att dom blir piggare av att dricka kaffe.
    Den effekten har jag aldrig märkt av te.

Jag dricker nästan bara svart te.

• Svar på tråden Är det verkilgen koffein i te ?
  • ludenben

ja i svart te är det koffein. Inte i rött eller örtteer

• TheMilky

fast det heter då tein..

• Venus Doom
    TheMilky skrev 2008-08-22 14:36:19 följande:
    fast det heter då tein..
    tänkte just skriva det..
  • TheMilky

är vad jag hört Tror jag fått fel info sorry

• Venus Doom
    TheMilky skrev 2008-08-22 14:36:59 följande:
    är vad jag hört Tror jag fått fel info sorry
    "Koffein är även känt som guaranin då det återfinns i guarana, matein då det återfinns i mate, och tein då det återfinns i te; alla dessa namn är synonymer för samma kemiska förening."
  • Michisen
    Venus Doom skrev 2008-08-22 14:38:20 följande:
    "Koffein är även känt som guaranin då det återfinns i guarana, matein då det återfinns i mate, och tein då det återfinns i te; alla dessa namn är synonymer för samma kemiska förening."
    Precis - samma kemiska förening.
    Same, same... No different.
    Allt är med andra ord koffein, fast med olika benämningar.
  • Venus Doom
    Michisen skrev 2008-08-22 14:39:42 följande:
    Precis - samma kemiska förening.Same, same... No different.Allt är med andra ord koffein, fast med olika benämningar.
    jo jag fattade det
  • sahara

Jag läste nu på nätet att det finns koffein i te fast i mindre mängd än kaffe.

Kan man vara olika känslig för koffein, eller ?
    Har aldrig känt några beroendesymtom.

• isisisis

Precis som någon sa.
    Det är tein.

samma effekt som koffein fast mycket mildare.

• Michisen
    isisisis skrev 2008-08-22 14:47:46 följande:
    Precis som någon sa.Det är tein.samma effekt som koffein fast mycket mildare.
    Till och med samma som koffein...
    Bara ett annat namn på samma kemiska förening.

Däremot är det mindre mängd än i motsvarande mängd kaffe. :D
  • Mimmi P

Olika människor är olika känsliga för koffein, man blir ju dessutom oftast mindre känslig ju längre tid och ju mer man dricker. Själv klarar jag te utan problem, dricker iofs inga större mängder men blir väldigt dålig om jag dricker för mycket kaffe - blir dock inte speciellt pigg utan yr och illamående plus att jag får svårt att fokusera blicken och koncentrera mig, väldigt obehagligt.

Hörde nånstans att man kommit fram till att kvinnor i allmänhet är mindre känsliga för koffein, kommer dock inte alls ihåg varifrån denna info kom - ligger säkert ingen sanning i det.

• ludenben

ja naturligtvis. Vad jag menade var att rött te och annat örtte tex grönt te från  friggs inte är samma. Rött te är egentligen ingen riktig te sort för det kommer från en helt annan buske.

Michisen skrev 2008-08-22 14:38:24 följande:
    Rött te är ett örtte. Roobiosbusken hör inte till tesläktet, (Camellia Sinensis) och det gör naturligtvis inte heller övriga ört-"téer".( sv.wikipedia.org/wiki/Rooibos )Äh - vi tar hela telänken...sv.wikipedia.org/wiki/Te
  • Dålig fantasi

Jag mår illa när jag dricker kaffe, så jag har alltid i mer mjölk än kaffe då går det bra. Men det beror nog på att det är starkt för min mage för jag mår inte illa när jag dricker cola tex.

• isisisis

Mimmi P skrev 2008-08-22 14:52:21 följande:

Olika människor är olika känsliga för koffein, man blir ju dessutom oftast mindre känslig ju längre tid och ju mer man dricker. Själv klarar jag te utan problem, dricker iofs inga större mängder men blir väldigt dålig om jag dricker för mycket kaffe - blir dock inte speciellt pigg utan yr och illamående plus att jag får svårt att fokusera blicken och koncentrera mig, väldigt obehagligt. Hörde nånstans att man kommit fram till att kvinnor i allmänhet är mindre känsliga för koffein, kommer dock inte alls ihåg varifrån denna info kom - ligger säkert ingen sanning i det.
    Jag är väldigt känslig mot koffein iaf.
    jag kan få överdos av det om jag dricker tex 2 koppar.

Då får jag hjärtklappning,och blir obehaglig tillmods.
    Värre än baksmälla.

Nervös och stramig i munnen.

Det har hänt att jag fått döva det med alkohol ,för att bli normal igen.
    Jättejobbigt!
  • Caelum

Jag dricker 2-4 STORA muggar te varje dag. Får jag inte mitt te blir jag jättetrött och seg. Eller så dricker jag cola eller kaffe i brist på te ;) Dessutom är det så gott med te!

• Zanna1983

Jag mår inte sämre av att inte dricka thé på en dag. Men annars kan det lätt bli 2-4 koppar/dag. Enda problemet om jag dricker det alldelles för sent är att då blir det toabesök mitt i natten

Svar på tråden Är det verkilgen koffein i te ?