• Saza

Startade din förlossning fast h*n låg högt och rörligt?

Fick reda på idag att min pojke i magen fortfarande ligger högt och rörligt. Visserligen med huvudet neråt, men han har alltså inte sjunkit ner någonting...

Är i v. 38+3 idag och känner mej grymt besviken... känns ju som om man inte ens får en förhoppning om att förlossningen ska starta när han ligger så.

Det är mitt andra barn och jag vet ju att dom kan fixera sej väldigt sent, men han har ju inte sjunkit ner nånting än.

Nån som haft bebis i magen på samma sätt och förlossningen startat ändå?
    Eller "måste" han sjunka ner först innan jag kan börja hoppas??

Wilma 051013, Lillebror i magen bf 080901
  • Svar på tråden Startade din förlossning fast h*n låg högt och rörligt?
  • Jesster

Nu snittades jag med båda ungarna men förlossningen startade tidigare med båda och då låg båda i säte och rörliga. Sonen ville ut på 38+6, då gick vattnet och värkarna startade och dottern ville ut på 37+0 då värkarna startade.

Den som söker han finner - www.google.se
  • jelt

Det har tydligen ingen betydelse om de är rörliga eller fixerade. Det är tydligen annat som styr när det är dax. Frågade min Anima BM i förrgår.

• fenomena83

När min tvåa föddes så låg han fortfarande högt och rörligt. Han föddes i 37+6, kom in på Förlossningen i 37+5.
    Då låg han fortfarande så högt upp så dom inte kunde hitta hans huvud när dom skulle känna efter. Så dom var tvungna att göra ultraljud för att kolla så att han ens hade huvudet neråt!
    Men det hade han ju, han låg bara långt upp.
    Och han kom alltså två veckor före bf så det har absolut ingen betydelse om dom ska komma tidigt eller sent. Finns det mycket plats inne i livmodern så finns det ju ingen anledning för bebisarna att kura ner sig i bäckenet när dom kan flyta runt lite som dom vill

Kan också säga att det tog inte heller längre tid att krysta för den sakens skull, han var ute på två krystvärkar trots att han låg så långt upp.

• Saza
    fenomena83 skrev 2008-08-22 16:10:25 följande:
    När min tvåa föddes så låg han fortfarande högt och rörligt. Han föddes i 37+6, kom in på Förlossningen i 37+5.Då låg han fortfarande så högt upp så dom inte kunde hitta hans huvud när dom skulle känna efter. Så dom var tvungna att göra ultraljud för att kolla så att han ens hade huvudet neråt!Men det hade han ju, han låg bara långt upp.Och han kom alltså två veckor före bf så det har absolut ingen betydelse om dom ska komma tidigt eller sent. Finns det mycket plats inne i livmodern så finns det ju ingen anledning för bebisarna att kura ner sig i bäckenet när dom kan flyta runt lite som dom vill Kan också säga att det tog inte heller längre tid att krysta för den sakens skull, han var ute på två krystvärkar trots att han låg så långt upp.

Hur startade förlossningen?

Tack för svaren, ger mej lite hopp

• fenomena83
    Saza skrev 2008-08-22 16:15:33 följande:
    Hur startade förlossningen? Tack för svaren, ger mej lite hopp
    Vattnet gick på kvällen klockan sex i 37+5. Värkarna började dock inte förrän nästa dag på natten vid 2. Klockan 5 var han ute. 14 dagar före.
    ååååhh vad jag hoppas på samma sak den här gången men det verkar inte bli så

När föddes ditt första barn? Tidigt eller sent?
  • Snart sommar

Ja, med båda har det varit så. Första började med värkar, den andra så gick vattnet. Båda är födda i v.41.

Det här pyret ligger likadant (v.40 nu) och räknar inte med annat.

• Saza
    fenomena83 skrev 2008-08-22 17:13:49 följande:
    Vattnet gick på kvällen klockan sex i 37+5. Värkarna började dock inte förrän nästa dag på natten vid 2. Klockan 5 var han ute. 14 dagar före. ååååhh vad jag hoppas på samma sak den här gången men det verkar inte bli så När föddes ditt första barn? Tidigt eller sent?

Hon föddes bf+4. Dock var hon ruckbar från v. 32 och låg ganska långt ner. Vet att det är skillnad på första och andra barnet, men man kan ju inte låta bli att bli besviken.

Men på er som vattnet gått... visst är det så att man helst ska ligga ner om vattnet går när bebisen är rörlig?

Hur gjorde ni?

• Saza
    annahjelm skrev 2008-08-22 18:19:49 följande:
    Svar på #7Vadå varför ska man ligga ner??

För att om bebisen inte har sjunkit ner så finns det risk att navelsträngen åker ut före. Därför har jag hört att man ska ligga ner och helst åka ambulans in till sjukhuset.

Jag frågade min bm om det och hon sa att om vattnet går så ska jag ta det så lugnt det går och ringa förlossningen och fråga...

• V P E

Japp! Båda barnen högt upp och rörligt. Födda 38+0 (började med att vattnet gick)och 39+5 (värkar, tog hål på hinnorna 12 timmar senare... född tre timmar därefter.

Det där med att ligga ner verkar de tvista om... men det beror på att det nån gång hänt att navelsträngen hamnat mellan huvudet och bäckenet och klämts åt... men min barnmorska sa då ingenting om det och inget hände heller...

• greeneyes

Min tjej låg ganska högt och var helt rörlig när det satte igång. Men jag hade ganska långt värkarbete också, tog tre dygn med värkar tyvärr

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Saza
    V P E skrev 2008-08-22 18:23:55 följande:
    Japp! Båda barnen högt upp och rörligt. Födda 38+0 (började med att vattnet gick)och 39+5 (värkar, tog hål på hinnorna 12 timmar senare... född tre timmar därefter.Det där med att ligga ner verkar de tvista om... men det beror på att det nån gång hänt att navelsträngen hamnat mellan huvudet och bäckenet och klämts åt... men min barnmorska sa då ingenting om det och inget hände heller...

Åh vad skönt det är att höra att det kan sätta igång ändå

Alla pratar ju om att magen ska sjunka och att det är dags då... men min mage är ju fortfarande hög.

Ha! då kan jag säga det till dom som säger nåt

• fenomena83
    Saza skrev 2008-08-22 17:50:21 följande:
    Hon föddes bf+4. Dock var hon ruckbar från v. 32 och låg ganska långt ner. Vet att det är skillnad på första och andra barnet, men man kan ju inte låta bli att bli besviken.Men på er som vattnet gått... visst är det så att man helst ska ligga ner om vattnet går när bebisen är rörlig?Hur gjorde ni?
    Ingen aning... jag har hört det men jag förstår inte varför det skulle va så att man måste ligga ner? Jag låg ner redan när vattnet gick och när jag reste mig så plaskade allt ut som ett vattenfall. Ringde förlossningen direkt och dom sa ingenting om att jag skulle ligga ner. Dom sa att jag kunde ta det lugnt och komma in samma kväll. Hade jag varit tvungen att ligga ner så skulle dom väl sagt det?
  • Saza
    fenomena83 skrev 2008-08-22 18:36:06 följande:
    Ingen aning... jag har hört det men jag förstår inte varför det skulle va så att man måste ligga ner? Jag låg ner redan när vattnet gick och när jag reste mig så plaskade allt ut som ett vattenfall. Ringde förlossningen direkt och dom sa ingenting om att jag skulle ligga ner. Dom sa att jag kunde ta det lugnt och komma in samma kväll. Hade jag varit tvungen att ligga ner så skulle dom väl sagt det?

Men visste dom om att han var rörlig?

• jelt

Det är gammalt det där med att man ska ligga ner, fick jag lära mig.

• Saza
    jelt skrev 2008-08-22 19:41:36 följande:
    Det är gammalt det där med att man ska ligga ner, fick jag lära mig.

Ok... ja jag visste ju inte vad jag skulle tro om det så det var därför jag frågade min bm. Fick ju som sagt till svar att jag trots allt skulle lägga mej ner å ringa förlossningen och fråga...

Vet en där navelsträngen ramlade ut på, dock vet jag inte om den bebisen var rörlig eller om det var nåt annat fel.

• Jesster
    Saza skrev 2008-08-22 17:50:21 följande:
     Men på er som vattnet gått... visst är det så att man helst ska ligga ner om vattnet går när bebisen är rörlig? Hur gjorde ni?
    Jag knep med benen så mycket man nu kan när man måste klä på sig. Knep med benen och gick en märklig gång ut till bilen och satt med sätet bakåtlutat så mycket jag kunde.

Det är inte gammalt det där med man får vara lite försiktig p.g.a. navelsträngen. Den ramlar inte ut men är bebisen inte fixerad kan bebisen klämma navelsträngen och då blir det syrebrist.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Silverline

Min dotter låg högt och rörligt. Föddes i v 39+0 efter spontan värkstart. Förlossningen tog 23 h, hon fixerade sig aldrig utan låg högt ända till slutskedet.

~ Ilona, mitt hjärta, 000710 ~ Lillebror, i magen, Bf 090115 ~
  • Saza
    Jesster skrev 2008-08-22 20:11:06 följande:
    Jag knep med benen så mycket man nu kan när man måste klä på sig. Knep med benen och gick en märklig gång ut till bilen och satt med sätet bakåtlutat så mycket jag kunde.Det är inte gammalt det där med man får vara lite försiktig p.g.a. navelsträngen. Den ramlar inte ut men är bebisen inte fixerad kan bebisen klämma navelsträngen och då blir det syrebrist.

Ok, då berodde nog det där med att navelsträngen ramlade ut något annat...

Men som sagt, eftersom min bm sa att jag skulle ta det lugnt, ligga om jag kunde, så kommer jag göra det. Jag tar ju hellre det säkra före det osäkra

Silverline skrev 2008-08-22 20:14:31 följande:
    Min dotter låg högt och rörligt. Föddes i v 39+0 efter spontan värkstart. Förlossningen tog 23 h, hon fixerade sig aldrig utan låg högt ända till slutskedet.
    Som jag sagt tidigare... det är såååå skönt att höra om att det kan sätta igång ändå
  • Snart sommar

Ligga ner verkar vara något som rekommenderas på olika håll, men man rekommenderas att ta det lugnt. Sätta sig ner och inte springa runt. Det för att risken är att navelsträngen kläms då barnet oftast sjunker ner tillsammans med vattnet. Men den risken är rätt liten och det är äsllan det händer något.

Men jag har hört allt från att man rekommenderas att lägga sig ner och ringa ambulans till att bara sitta och ta det lite lugnt och ringa fl för att höra med dom.

Svar på tråden Startade din förlossning fast h*n låg högt och rörligt?