• Gaytjej

Svamp som liknar kantarell

Är ingen svampplockare men råkade snubbla över några kantareller när jag var ute med jycken nyss. Hittade även svamp som liknade kantareller, och undrar nu ifall nån av er kan lista ut vad det kan vara för något, baserat på den här beskrivningen:

Skivling
    Gulorange (ngt mörkare än kantarellen, ffa undertill)
    Rund, platt hatt
    Tunnare fot än vad kantarellen har
    Kantarellstorlek
    Lite mjukare än en kantarell

• Svar på tråden Svamp som liknar kantarell
  • MajaLinnéa

Finns nåt som heter falsk kantarell, har jag för mig.

• isisisis

Det är sk "falsk kantarell" som ovanstående säger.

Det är inte klassad som god matsvamp.Tyvärr.

• Hanna o Dennis

Ja, jag kan tippa på att det är Narrkantarell.. den är inte giftig, men ganska smaklös..

• Gaytjej

Som jag har förstått det så är de inte giftiga i alla fall? Fick ju med några sådana först som har legat emot de riktiga kantarellerna..

• Hanna o Dennis

Nej då de är inte giftiga. Där emot finns det en annan svamp som liknar kantarell men somhar små taggar istället. Den ska man väl akta sig för.
    Jag kom på, det kan ju även va trattkantarell som du har hittat.. lite orange/brun i färgen...

Gaytjej skrev 2008-08-22 14:49:37 följande:
    Som jag har förstått det så är de inte giftiga i alla fall? Fick ju med några sådana först som har legat emot de riktiga kantarellerna..
  • MajaLinnéa

Hanna o Dennis skrev 2008-08-22 14:54:33 följande:

Nej då de är inte giftiga. Där emot finns det en annan svamp som liknar kantarell men somhar små taggar istället. Den ska man väl akta sig för. Jag kom på, det kan ju även va trattkantarell som du har hittat.. lite orange/brun i färgen...
    Låter som taggsvamp, och NEJ, den ska man inte akta sig för! Den ska man snabbt stoppa i sin korg, för många av taggsvampsorterna är goda

www.svampguiden.com/art.asp
  • Hanna o Dennis

Fast det va inte den jag tänkte på heller... den jag tänker på ser ut som en kantarell i färg o allt.. fast kollar man under den så e det små taggar. Och den har jag hört att den inte ska va bra. =)=)

MajaLinnéa skrev 2008-08-22 15:08:32 följande:
    Hanna o Dennis skrev 2008-08-22 14:54:33 följande:
    Låter som taggsvamp, och NEJ, den ska man inte akta sig för! Den ska man snabbt stoppa i sin korg, för många av taggsvampsorterna är goda www.svampguiden.com/art.asp...
Svar på tråden Svamp som liknar kantarell