• Malill

Snabbt svar SNÄLLA! Grana Padano-ost i matlagning OK?!

Hej!

Ska laga en köttfärspaj med Grana Padano-ost, typ parmesan. Ringde Zetas konsumentkontakt och en tjej där sa att den inte är pastöriserad, men att den är lagrad så länge att det inte finns bakterier i den. På livsmedelsverkets hemsida står det att man kan äta vilken ost som helst i mat om den kokas till bubblande het. Jag ska ju ha osten i köttfärssmeten och den ska vara i ugnen. Tror ni att det är någon fara?

• Svar på tråden Snabbt svar SNÄLLA! Grana Padano-ost i matlagning OK?!
  • Namaste72

Ja, det är helt okej att äta! Njut på!

{} Allt har en mening {}
  • Malill

Hanya72: vilken ängel!!! Snabbt svar! Ska ha den till kräftor ikväll. Har du själv ätit denna ost eller brukar du ha ost i matlagningen som gravid?

• sagosessan

fråga barnmorska min sa att om såsen är kokt är alla ostar ok

• Malill

Härligt! Tolkar det som att ni själva ätit olika ostsåser under era graviditeter?

• Oj hoppsan

Det är helt ok med all parmesan eller andra långlagrade ostar! Annars är det som de andra säger all mat som hettats upp till kokpunkt är ok. Jag har en dotter och är gravid igen och jag ÄLSKAR ost så jag har skaffat mig koll

• Oj hoppsan

För övrigt är Grana Padano parmesanost, lagrad i minst 12 månader. All annan ost som är märkt parmesan ska man vara skeptisk mot.

• La Lola
    Malill skrev 2008-08-22 16:06:36 följande:
    Härligt! Tolkar det som att ni själva ätit olika ostsåser under era graviditeter?
    Självklart.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
Svar på tråden Snabbt svar SNÄLLA! Grana Padano-ost i matlagning OK?!