• Anonym (?)

Borgenär vid husköp?

Min kille tjänar mycket bra i månaden, men tyvärr är jag arbetslös och arbetar extra. Banken har ungefär sagt att det är svårt att få lån utan fast inkomst för mig.
    Undrar om jag kan ha en borgenär till ett bolån? Eller hur går det till?

Har inte pratat så mycket med banken utan bara fyllt i ett lånelöfte över nätet.

• Svar på tråden Borgenär vid husköp?
  • Anonym (sbab nej)

kan inte bidra med så mycket annat än att jag VET att sbab inte godkänner borgenärer.

• Anonym

Swedbank föredrar medlåntagare hellre än borgensmän.

Borgenär är den som lånar ut pengarna, så en sådan lär man ha till ett bolån

• Anonym (sbab nej)

Anonym (?) skrev 2008-08-22 16:47:12 följande:

Okej.
    tiderna har nog hårdnat så pass mycket nu att jag tror det kan bli lite halvsvårt. tyvärr men så är det. kan inte din kille låna ensam till att börja med?
    så gjorde vi (jag hade en gammal prick). han lånade och när pricken var borta skrev vi om det så att båda stod på lånet/huset.
  • Anonym (?)

Vad menas med en medlåntagare?

• Anonym

Sambon kunde inte ta huslån pga av anmärkning hos kronofogden. Jag har inget jobb, bara nån av er har inkomst och beroende på hur stort lånet är så går det nog. Ni ska ju klara av att betala allt och leva med.
    Vi fick ha en borgenär, och ska snart flytta in i huset!:)
    Men bara ring er bank och fråga!
    Hoppas det löser sig!:)

• Anonym (?)

Vi har inte gått in på något vidare mycket egentligen. Ska väl träffa någon på banken och gå igenom allt. Tänkte höra lite med er först ;)

• Anonym (?)

Anonym nr.6: Vilken bank lånade ni ifrån?

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2008-08-22 16:49:53 följande:
    Vad menas med en medlåntagare?
    Ytterligare en person med inkomst som är med och söker lånet. Personen är då också ansvarig för att betala ränta och ev amortering på lånet, men det kan man ju komma överens om att de som faktiskt ska bo i huset gör.

Min mamma är medlåntagare på vårt bolån. Men huset står bara i mitt och min mans namn. Jag var f-ledig när vi köpte huset och hade en uselt betald tjäsnt att gå tillbaka till. Nu tjänar jag bättre, så nu skulle vi kanske kunna ta över mammas del av lånet.
  • Anonym (sbab nej)
    Anonym skrev 2008-08-22 16:50:20 följande:
    Sambon kunde inte ta huslån pga av anmärkning hos kronofogden. Jag har inget jobb, bara nån av er har inkomst och beroende på hur stort lånet är så går det nog. Ni ska ju klara av att betala allt och leva med. Vi fick ha en borgenär, och ska snart flytta in i huset!:)Men bara ring er bank och fråga!Hoppas det löser sig!:)
    det var bra kämpat!
    får man fråga hur mycket ni fick låna och i vilken bank?
  • Anonym (besserwiss)

Bara för att jag är en ordnörd så måste jag få säga att borgenär är den som ni lånar pengar av (banken). Du tänker nog på en borgensman.

Ja så fick jag det sagt

Hoppas det löser sig för er!

• Anonym

Skulle det vara ok för dig om din medlåntagare behöver gå in och betala åt dig om du inte har råd att betala ränta och amortering?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-08-22 17:08:09 följande:
    Skulle det vara ok för dig om din medlåntagare behöver gå in och betala åt dig om du inte har råd att betala ränta och amortering?
    Frågar du mig (inlägg 9)?

Det kommer inte att hända. Skulle mot förmodan det hända vore det ok för mig, ja. Det är min mamma och det vore inte första gången hon hjälpte mig ekonomiskt. Som man kanske kan ana med tanke på att hon är medsökande på våra bolån.
Svar på tråden Borgenär vid husköp?