• Anonym (ensam)

Hjälp från kommun med barnvakt!?

Jag har vart ensam under graviditet och 2 år med min dotter, HELT ENSAM! Det var ju inte tanken från början men fadern är psykopat.. Känner nu att jag är SÅ trött jämt, arbetar dock bara 5h/dag men är alltid trött, hinner inte med nåt i hemmet, träffa vänner kan man ju glömma.
    Har hört nånstanns att man kan få hjälp från kommunen med barnpassning!? Är det för sådana som har nån psykisk störning eller dylikt!? Hur funkar det!?
    Har inte råd att betala nån barnflicka heller tyvärr....
    Skulle vilja städa i fred,gå på bio, sitta på ett fik o studera folk,gå på stan i lugn o ro...

• Svar på tråden Hjälp från kommun med barnvakt!?
  • Mizz Turko

Det skiljer sig nog från kommun till kommun, men jag tror att de har faktiskt rätt hårda krav för att man ska få barnpassning beviljad. En väninna till mig blev erbjuden det automatiskt av kommunen och det var för att hon hade 2 små barn och var mitt uppe i en skilsmässa och hamnade i djup depression.

Men du kan ju alltid fråga. Har du inte någon väninna, familj som annars kan ställa upp?

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Anonym

Känner du ingen som kan passa dina barn? Vänner, familj?

Jag har inte hört tala om att kommunen ställer upp med gratis barnpassning för att man vill gå på bio eller shoppa? Det låter ganska osannolikt...

• Mamma S

Det kommunen kan erbjuda är ju en kontaktfamilj. Tror inte det är jättesvårt att få det om man är ensam och inte har familj eller vänner som kan avlasta. Ring socialkontoret där du bor och hör med dom!

• Anonym (ensam)

Är i en kris just nu... Går hos psykolog så ska prata med henne nästa vecka, hon borde ju veta! tack!

Svar på tråden Hjälp från kommun med barnvakt!?