• camillimill

Hur fort gick din förlossning? (omföderska) Startade det med värkar eller vattenavgång?

Ja, alltså:
    Ni som är omföderskor, hur långt efter vattenavgången/första värken kom barnet ut?
    Hur länge stannade ni hemma respektive var ni på förlossningen innan den föddes?

Om ni jämför er andra förlossning med den första, var den då enklare/snabbare?

Gick ni gravida längre med andra barnet än med det första?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-22 20:24
    Gud va bra med alla svar. Jag vill gärna ha fler svar ni som orkar!

Jag är mycket intresserad av jämförelsen mellan första och andra barnet.

Det som man tycks kunna se är att flertalet av er födde andra eller tredje barnet i tidigare vecka än första barnet, (att ni alltså gick gravida längre tid med första barnet), samt att det första barnet kanske tog nästan tre gånger så lång tid som det andra eller tredje barnet.

Fortsätt svara!

• Svar på tråden Hur fort gick din förlossning? (omföderska) Startade det med värkar eller vattenavgång?
  • Flickan Gud Glömde

Vattnet gick 23.30
    Första värken 01.30
    Ungen ute 03.31

Åkte in utan värkar då vattnet var färgat och vi var tvungna att åka omedelbart.
    Så andra var semester.

Första ungen tog 48 timmar från första värken.
    Första barnet BF+6
    Andra BF+0

Använd google.se
  • Lilith74

15 timmar från vattenavgång.
    De sista fyra timmarna med vidriga värkar .

• Fille Fjonkan

Första föddes på bf+14 efter en lång förlossning (ca 40 timmar öppningsvärkar och 2 timmar krystande).

Andra föddes på bf+12. Vattnet gick på bf+9, sedan hände just ingenting på 2 dygn. Sedan kom värkarna glset men kraftfullt. De startade vid ca 20-tiden. kl 08.00 kom vi in på förlossningen. Jag var öppen 4 cm. Tösen föddes 12.04 efter ca 45 minuters krystande.

Förlossningsberättelser finns i bloggen.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Alexandra84

När jag födde mitt adra vbarn så gick det såhär:
    Jag fick första värken 03:00 (ca).
    Va inne på förlossningen vid 07:00 ungefär, sen tog dom vattnet 08:46 och min dotter låg på magen 08:56.
    Denna förlossning gick på ca 6timmar, min första gick på 14timmar.

~*~ Lycklig mamma till två ~*~
  • Alexandra84

Glömde säga att med mitt första gick jag över 7dagar, och med andra så gick jag över 9timmar

~*~ Lycklig mamma till två ~*~
  • Rusty

Förlossningen började med vattenavgång, det tog en timme och 20 minuter innan barnet var ute. Förlossningen var både snabbare och enklare än första, men framför allt mindre läskig eftersom vi fattade vad som hände. Vi hade bestämt att vi skulle åka vid första tecken, vi visste att det kanske skulle gå fort eftersom första förlossningen också var rätt snabb (2 timmar). Men vi var lite dåligt förberedda så det tog oss kanske 45 minuter att komma ut genom dörren, vi hann vara 15 minuter på förlossningen.

Första barnet blev igångsatt på bf+2, andra barnet var några dagar tidigt.

• HelenS

Mitt andra barn föddes kl 18.30, vattnet gick kl 15 och jag var på förlossningen kl 15.30. Hon föddes 34+4. Nu efteråt förstår jag att jag hade en del sammandragningar ett par dagar innan. Men inte så lätt när man är mitt i en flytt. Jag tog ett varmt bad samma morgon och det tycker jag nu var som att förlossningen var på gång.

Första dottern kom ännu tidigare, då låg jag inne. Men från vattnet gick tog det fyra timmar.

• trebarnsmammis

Med min första tog det ca 7 h. Fast enbart för att jag tog epiduralen och inte kunde krysta!
    Med min andra tog det 3.5 h från första värken.
    Med trean tog det 2h 20 min från första värken. Lite för snabbt för mig. hann bara vara på sjukhuset i 20 min innan han kom!!!

Vattnet har inte gått på mig någon utav mina förlossningar.
    Jag gick över 2 v med min första, andra kom på dan som han skulle, tredje en vecka för sent!!!

• basio

Ettan: v36+0, började med vattenavgång och han var ute 8 timmar senare. Hann vara på förlossningen 3½ timmar.

Tvåan: v36+4, började med vattenavgång och 3 timmar och 40 min senare var han född. Var på förlossningen ca 2 timmar.

Trean: v37+3, började med vattenavgång och 2 timmar och 41 min senare var hon född. Var på förlossningen i 34 min.

Så jag har varit gravid längre för varje barn, men fått snabbare och lättare förlossningar för varje barn.

• Junipingla

Andra förlossningen: Svaga värkar from 10 på fm, from 15 på em så blev de starkare och sonen föddes 18:06. vattnet togs på förlossningen.
    Föddes på bf 39+6

Tredje förlossningen: Första värken gick tillsammans med vattnet 10:15 på fm. Dottern är född 11:02. Föddes 41+1

Alla förlossningarna har varit lätta men sista definitivt lättast eftersom den gick så snabbt. Den gjorde dessutom minst ont.

Mamma till fyra! + bebis i magen v. 34
Svar på tråden Hur fort gick din förlossning? (omföderska) Startade det med värkar eller vattenavgång?