Tips på spännande sallad till varmrätt?
Är det någon som vet hur man kan piffa upp en sallad? Antingen genom att byta ut de vanliga ingredienserna eller genom att lägga till något spännande?
Tacksam för all hjälp!
Vi brukar ha rädisor och purjolök och svamp i vår sallad. Då blir den mer matig oxå
Spännande vet jag inte, men jag brukar piffa upp mina sallader med lite frukt.
Jag brukar slänga i vindruvor och melonbitar...
Ibland har jag även i cashewnötter i också, det beror på.
Klippa i gräslök ser snyggt ut, eller använda olika sallader i olika färg.
Tack så jättemycket! Rädisor och purjolök lät intressant även gräslök men jag vågar nog inte frukt. Mest på grund av gästerna men det lät jättesommrigt men melon mums!
Krispsalladsblad/isbergssalladsblad som man bryter o lägger hela i en skål. Strö över valnötter o hyvla parmesan över. Ringla över lite citron-olivolja,,,,MUMS
Så himla spännande vet jag väl inte om den är, men jag brukar göra en sallad som består (ungefär) av:
Tomater, färska champinjoner, salladslök eller finskuren gul lök, fetaost (smulad) och ruccola. Gärna avokado om jag har. Sen blir det flingsalt, gärna färsk basilika (torkad, smulad om jag inte har färsk) och ordentligt med kallpressad rapsolja ("fyllig & nötig" ska det vara!). Jag älskar den salladen. Den går också att utveckla till en klar potatissallad om man känner för det.
Tack Dott och Pirella!!! Nu ska jag bara välja bland alla mumsiga tips
"Pizzasallad": Riv vitkål. Kuvert typ örtagård/italiensk/grekisk dressingmix. Krossad annanas. (Rör ut kryddorna i ananasen först. Blanda allt.) Förvånansvärt gott, barnens favorit.
Riv morötter och äpple grovt, blanda i russin.
I en grönsallad är det gott med sockerärtsskott.
Rostade solrosfrön är gott och lyxigt till alla grönsaker.
Lite mer jobb:
350g sommar/vitkål
0,5 gul lök
4 salladslök
1 pressad vitlöksklyfta
persilja
1 dl grovhackade jordnötter
rivet skal och juice från 1 lime
0,5 dl flytande honung
0,5 dl olivolja
2 msk äppelcidervinäger
Strimla och koka kålen 4 minuter. Kyl i kallt vatten. Rinn av.
Blanda "allt blött",vitlök och limeskal i en skål. Tillsätt resten.
Det var spännande sallader! Så gott det låter
en dressing som jag _älskar_ att ha till alla möjliga sallader är följande:
en del olivolja
en del balsamvinäger (viktigt att det är nån bra sort)
bryt av med honung
salt och nymalen svartpeppar
riktigt gott faktiskt och lätt att göra =)
Tja en basicsallad här är tex.
hälften romansallad
hälften ruccolasallad
gul och röd cocktailtomat
avocado
tunt skivad rödlök
sedan kan du ju ta i olika färger paprika, färska champinjoner osv osv..
Nu passar inte denna till just din maträtt; men annars är det kul med lite annorlunda sallader. TIll grillat kan det vara gott med en sallad med romansallad, lite ruccola, bitar av buffelmozzarella, bitar av färsk persika, serrano-/eller parmaskinka, saft av citron, olivolja, färsk mynta och lite salt och svartpeppar.
Jag brukar göra sallad på isbergssallad, gurka och så har jag i Sharonfrukt, det fungerar säkert med tomat till också, men det är bara jag och yngsta tjejen som äter det så det brukar inte vi ha.
en sak till: jag skulle undvika isbergssallad. Det är den tråkigaste och mest smakfattiga sallad som finns. Så i en bjudsallad skulle jag personligen aldrig stoppa i den. Bara en reflektion. Finns ju massa andra trevliga
Tack så jättemycket Ellasario, Linny och Mamsis! Nu ska jag skriva upp allt och gå och handla!
Håller tråden vid liv ett tag till...
Vitkål (ca 0,5), 3 morötter, 2 paprikor och purjolök. Riv allt grovt.
Dressing: 1dl olja, 0,75 dl äppelcidervinäger, 1 tsk salt, 0,25 dl socker. Koka upp, låt svalna, häll över salladen. Håller länge i kylskåp!
Ingen som har lite recept med bönor, vinegrett el dyl? Jag är alltid på jakt efter nya grönsakstips, blir så less på samma gamla vanliga...
Min kidney sallad går alltid hem!
ruccola sallad
kidnybönor
körsbärstomater (delade i fyraklyftor)
eventuellet soltorkade tomater och/eller marinerade vitlöksklyftor
olja och lite vinäger
salt
peppar (gärna lite citronpeppar oxå!)
lite vitlökspulver om man vill!
super gott med fetaosttärningar i oxå!
Så svår att skriva, då jag ofta varierar och har i det jag har hemma! men grunden är alltid det samma! men i stortsätt allt är gott i denna sallad!
Kör en stund till...
Vitkål 0,5 kg
1-2 äpplen
1-2 msk raps-/olivolja
2 tsk citronsaft
1 tsk flingsalt
Hyvla kålen, krama ihop med olja, citron och salt.
Skiva äpple tunnt, blanda ihop.
Receptet kommer från Buffé, och var riktigt gott. Börjar inse att jag är insnöad på vitkål och gärna frukt i :)
grekisk sallad! med ruccola, fetaost, oliver, blandsallad och någon god olja till! =)