• Jelenas sida

Tips på spännande sallad till varmrätt?

Imorgon ska min fästman och jag ha två par på middag och vi är nästan klara med hela menyn men vi behöver hjälp med en sista sak, sallad till huvudrätten. Vi ska ha en "vanlig" huvudrätt och med det menar jag fläskfilé, potatis och sås. Till det vill vi ha en kall sallad men vi är så trötta på det vanligaste som exempelvis isbergssallad, tomat, gurka osv.

Är det någon som vet hur man kan piffa upp en sallad? Antingen genom att byta ut de vanliga ingredienserna eller genom att lägga till något spännande?

Tacksam för all hjälp!
    13 juni 2005 & 13 juli 2007 & 13 september 2008
  • Svar på tråden Tips på spännande sallad till varmrätt?
  • Davidoff1975

Vi brukar ha rädisor och purjolök och svamp i vår sallad. Då blir den mer matig oxå

• kariba

Spännande vet jag inte, men jag brukar piffa upp mina sallader med lite frukt.
    Jag brukar slänga i vindruvor och melonbitar...
    Ibland har jag även i cashewnötter i också, det beror på.

Klippa i gräslök ser snyggt ut, eller använda olika sallader i olika färg.

• Jelenas sida

Tack så jättemycket! Rädisor och purjolök lät intressant även gräslök men jag vågar nog inte frukt. Mest på grund av gästerna men det lät jättesommrigt men melon mums!

• Dott

Krispsalladsblad/isbergssalladsblad som man bryter o lägger hela i en skål. Strö över valnötter o hyvla parmesan över. Ringla över lite citron-olivolja,,,,MUMS

• Pirella

Så himla spännande vet jag väl inte om den är, men jag brukar göra en sallad som består (ungefär) av:
    Tomater, färska champinjoner, salladslök eller finskuren gul lök, fetaost (smulad) och ruccola. Gärna avokado om jag har. Sen blir det flingsalt, gärna färsk basilika (torkad, smulad om jag inte har färsk) och ordentligt med kallpressad rapsolja ("fyllig & nötig" ska det vara!). Jag älskar den salladen. Den går också att utveckla till en klar potatissallad om man känner för det.

• Jelenas sida

Tack Dott och Pirella!!! Nu ska jag bara välja bland alla mumsiga tips Räcka ut tungan

• pigglet

"Pizzasallad": Riv vitkål. Kuvert typ örtagård/italiensk/grekisk dressingmix. Krossad annanas. (Rör ut kryddorna i ananasen först. Blanda allt.) Förvånansvärt gott, barnens favorit.

Riv morötter och äpple grovt, blanda i russin.

I en grönsallad är det gott med sockerärtsskott.

Rostade solrosfrön är gott och lyxigt till alla grönsaker.

Lite mer jobb:
    350g sommar/vitkål
    0,5 gul lök
    4 salladslök
    1 pressad vitlöksklyfta
    persilja
    1 dl grovhackade jordnötter
    rivet skal och juice från 1 lime
    0,5 dl flytande honung
    0,5 dl olivolja
    2 msk äppelcidervinäger
    Strimla och koka kålen 4 minuter. Kyl i kallt vatten. Rinn av.
    Blanda "allt blött",vitlök och limeskal i en skål. Tillsätt resten.

• Jelenas sida

Det var spännande sallader! Så gott det låter

• Ellasario

en dressing som jag _älskar_ att ha till alla möjliga sallader är följande:
    en del olivolja
    en del balsamvinäger (viktigt att det är nån bra sort)
    bryt av med honung
    salt och nymalen svartpeppar

riktigt gott faktiskt och lätt att göra =)

• Linny

Tja en basicsallad här är tex.
    hälften romansallad
    hälften ruccolasallad
    gul och röd cocktailtomat
    avocado
    tunt skivad rödlök

sedan kan du ju ta i olika färger paprika, färska champinjoner osv osv..

Nu passar inte denna till just din maträtt; men annars är det kul med lite annorlunda sallader. TIll grillat kan det vara gott med en sallad med romansallad, lite ruccola, bitar av buffelmozzarella, bitar av färsk persika, serrano-/eller parmaskinka, saft av citron, olivolja, färsk mynta och lite salt och svartpeppar.

• Mamsis

Jag brukar göra sallad på isbergssallad, gurka och så har jag i Sharonfrukt, det fungerar säkert med tomat till också, men det är bara jag och yngsta tjejen som äter det så det brukar inte vi ha.

• Linny

en sak till: jag skulle undvika isbergssallad. Det är den tråkigaste och mest smakfattiga sallad som finns. Så i en bjudsallad skulle jag personligen aldrig stoppa i den. Bara en reflektion. Finns ju massa andra trevliga

• Jelenas sida

Tack så jättemycket Ellasario, Linny och Mamsis! Nu ska jag skriva upp allt och gå och handla!

• pigglet

Håller tråden vid liv ett tag till...

Vitkål (ca 0,5), 3 morötter, 2 paprikor och purjolök. Riv allt grovt.
    Dressing: 1dl olja, 0,75 dl äppelcidervinäger, 1 tsk salt, 0,25 dl socker. Koka upp, låt svalna, häll över salladen. Håller länge i kylskåp!

Ingen som har lite recept med bönor, vinegrett el dyl? Jag är alltid på jakt efter nya grönsakstips, blir så less på samma gamla vanliga...

• Linny
    pigglet skrev 2008-08-24 19:22:00 följande:
    Håller tråden vid liv ett tag till...Vitkål (ca 0,5), 3 morötter, 2 paprikor och purjolök. Riv allt grovt.Dressing: 1dl olja, 0,75 dl äppelcidervinäger, 1 tsk salt, 0,25 dl socker. Koka upp, låt svalna, häll över salladen. Håller länge i kylskåp!Ingen som har lite recept med bönor, vinegrett el dyl? Jag är alltid på jakt efter nya grönsakstips, blir så less på samma gamla vanliga...
    Nja..
    Har ett urgott recept som funkar på sommaren. Måste dock ha färska jordgubbar i. Absolut (!!!!) inte frysta eller nåt sånt.

250 gram Färska jordgubbar
    150 gram Färsk babyspenat
    1/2 Fint skivad rödlök
    1 dl Fina kalamataoliver med kärnor
    150 g Krämig smakrik fetaost (apetina är totalförbjudet)
    3 msk kallpressad olivolja
    1 msk hallonbalsamico
    flingsalt och nymald svartpeppar

Blanda allt. Det ska safta av sig lite. Ät till tex. grillad lax. Supergott!
  • Twid

Min kidney sallad går alltid hem!

ruccola sallad
    kidnybönor
    körsbärstomater (delade i fyraklyftor) 

eventuellet soltorkade tomater och/eller marinerade vitlöksklyftor

olja och lite vinäger
    salt
    peppar (gärna lite citronpeppar oxå!)
    lite vitlökspulver om man vill!

super gott med fetaosttärningar i oxå!

Så svår att skriva, då jag ofta varierar och har i det jag har hemma! men grunden är alltid det samma! men i stortsätt allt är gott i denna sallad!

• pigglet

Kör en stund till...

Vitkål 0,5 kg
    1-2 äpplen
    1-2 msk raps-/olivolja
    2 tsk citronsaft
    1 tsk flingsalt

Hyvla kålen, krama ihop med olja, citron och salt.
    Skiva äpple tunnt, blanda ihop.

Receptet kommer från Buffé, och var riktigt gott. Börjar inse att jag är insnöad på vitkål och gärna frukt i :)

• Vhilma och Victor

grekisk sallad! med ruccola, fetaost, oliver, blandsallad och någon god olja till! =)

Svar på tråden Tips på spännande sallad till varmrätt?