Hur göra rent termos?
Är det någon som har något tips på hur man gör rent en termos som det har varit kaffe i så den inte luktar/smakar kaffe mer. Tänkte ha kokat vatten i den.
Är det någon som har något tips på hur man gör rent en termos som det har varit kaffe i så den inte luktar/smakar kaffe mer. Tänkte ha kokat vatten i den.
Köp ny termos.
Lukten i själva termosen kan du bli kvitt, men aldrig kaffelukten i själva korken/locket.
Nån matsked bakpulver och varmt vatten! Låt stå och bubbla tills vattnet har svalnat. Bara att diska ur. Om den fortfarande luktar kaffe så häll i nån matsked ättika och varmt vatten. Låt stå en stund och diska sen ur.
Lägg i en halv tablett maskindiskmedel och låt stå över natten, skölj sedan ur ordentligt. Den andra halvan av tabletten kan du lösa upp i vatten och låta korken ligga i lika länge.
Lite vatten och klorin en stund.... OCH den skiner som aldrig förr!!
Det är för det mesta inte termosen som luktar utan korken. Ibland kan man ta isär den och diska noga men jag har aldrig lyckats får bort kaffelukten helt. Jag har olika korkar till termosarna, en för kaffe och en för annat.
Själva termosen kan man diska med sand eller små små stenar som man lägger i termosen tillsammans med vatten och skakar. Annars kan man använda rengöringsmedel för tandproteser.
oj vad många tips. Jag ska börja med bakpulver redan ikväll för det ha jag hemma funkar inte det så testar jag dom andra. Tack så mycket. Termosen är rätt ny och bara använd 3-4 gånger till kaffe så det är väl inte jätteingrott.
masindisk och varmt vatten tycker jag funkar bäst
Bakpulver är toppen att rengöra missfärgade kaffemuggar med också *tipsar*
Om du har nån flaskborste eller en smal diskborste så försök skrubba lite invändigt i termosen.
Eller ättika...samt blötlägga korken i ättika...brukar funka för mig=)
Såg att det fanns en sån tråd nu=) ska leta vidare på mina problem=)
Eller bikarbonat... funkar jättebra...
svinto funkar också bra mot avlagringar inne i den. Släng ner en tuss och lite varmt vatten- skaka länge! sen sköljer du ur den...bling!
Fyll med varmt vatten och lite maskindiskmedel och låt stå några timmar. Diska ur (använd handskar) och vips är den som ny!