• LindaFrida

Öppen 3-4 cm

Hej!
    Jag har varit till min BM idag och då undersökte hon mig pga att jag känt kraftiga tryck neråt...
    Det visade sig att jag var öppen 3-4 cm nu undrar jag om:
    Någon varit med om det och hur lång tid det tog innan förlossningen satte igång...

• Svar på tråden Öppen 3-4 cm
  • BejbisAngelina

7 timmar efter att jag var öppen så då föddes min flicka ..men har du värkar?

• Mopsan

när jag väntade nr1 så kollade dom mig på fredag morgon då var jag 3-4 sen klockan 00.00 på natten så gick vattnet o förlossningen var igång. lycka till nu du ska få en bebis!!!!!

• LindaFrida

Ja jag har haft värkar till och från hela veckan men jag har inte tyckt att dem har gjort särskilt ont, vissa har tagit i mera än andra. Haft ganska kraftiga sammandragnigar och tryck neråt och ut mot ljumskarna och i ryggen. Min BM var rädd att jag hade för hög smärttröskel för att det inte var så längesen jag födde barn (2:an) blev 1 år i Juli.

Tack för era svar

• Tingeling83

när ja va öppen 3 cm me min son så hade ja värkar täta, o de tog mig 3 timmar sen va han ute ..

min dotter va öppen 2 cm nr ja kom in me värkar .. de avtog sen , men ja blödde de stack hål på hinna , e timme efter e hon ute

• supersemlan

Förra gången åkte jag till förlossningen med ganska täta värkar, då de undersökte mig var jag öppen "3-4 cm" och jag fick stanna. Därefter tog det ungefär 8 timmar innan hon kom ut.

• luzorsus

var öppen 3-4 cm när jag kom in på BB 21.00, kl 23.46 kom vår andra dotter till världen.

• jelt

Som omföderska räknas man vara igång om man är öppen såpass mycket, fick jag höra i veckan.

• Majsan70

Jag var öppen 4 cm i flera veckor. Dottern kom sen på BF+18 dagar. Det var mitt tredje barn kan jag ju tillägga.

• LindaFrida

Åh jag blir så deprimerad när jag läser att du gått öppen så mkt i flera veckor men samtidigt är det ju bra att läsa om olika erfarenheter och jag trodde ju att det inte var så långt borta nu när jag var öppen så pass + mitt tryck neråt och mina starka SD...
    Hade du förvärkar också?

• Majsan70
    LindaFrida skrev 2008-08-23 22:11:21 följande:
    Åh jag blir så deprimerad när jag läser att du gått öppen så mkt i flera veckor men samtidigt är det ju bra att läsa om olika erfarenheter och jag trodde ju att det inte var så långt borta nu när jag var öppen så pass + mitt tryck neråt och mina starka SD...Hade du förvärkar också?
    Menar du mig?
    Jag hade inga värkar alls när jag öppnade mig de centimetrarna. Mina värkar kom först efter att läkaren masserat tappen ca 12 timmar innan dottern föddes. Då hade jag lite förvärkar direkt efter massagen o sen inget förens värkarbetet startade och hon kom ut på rekord tid.
  • Junipingla

Jag var öppen 3 cm, var mjuk och tappen nästan utplånad i vecka 37+5 och sonen kom 39+6

Mamma till fyra! + bebis i magen v. 34
  • jelt

Enl. BM jag pratade med skickar man aldrig hem en omföderska som är öppen 4 cm, då hon räknas vara igång.

• LindaFrida

Majsan 70: Förlåt, ja jag menade dig
    jelt: Okej, va skumt, eller så beror det på att jag inte har regelgundna värkar. När jag pratade med förlossningen i telefonen så hade ju redan min BM känt så jag berättade att jag var öppen 3-4 cm, det jag fick till svar då var att: Ja du ska inte tro att vi kommer att ge dig nå värkstimulerande för att få igång dig... Då blir man sååå ARG för det var inte min tanke heller! Var ska du föda någonstans? Eller vr jobbar den BM som sa så, inte i Uppsala va?

• Junipingla

Men man kan ju vara öppen 3-4 cm utan att för den skull vara mogen. Livmoderhalsen ska vara utplånad eller nästan utplånad också.
    Som sagt jag var öppen 3-4 cm 2 veckor innan bebisen kom. Men när jag var så öppen så hade jag fortf 1½ cm kvar på livmoderhalsen och den var inte framåtlutad som den ska vara när förlossningen är igång. Så endast det faktumet att man är öppen betyder inte att förlossningen är igång eller ens nära förestående.
    Vissa kvinnor öppnar sig ganska länge innan (ofta har de då också liksom jag snabba förlossningar när det väl sätter igång.

jelt skrev 2008-08-24 09:18:28 följande:
    Enl. BM jag pratade med skickar man aldrig hem en omföderska som är öppen 4 cm, då hon räknas vara igång.
    Mamma till fyra! + bebis i magen v. 35
  • Majsan70
    Mammapoesi skrev 2008-08-24 16:37:06 följande:
    Men man kan ju vara öppen 3-4 cm utan att för den skull vara mogen. Livmoderhalsen ska vara utplånad eller nästan utplånad också.Som sagt jag var öppen 3-4 cm 2 veckor innan bebisen kom. Men när jag var så öppen så hade jag fortf 1½ cm kvar på livmoderhalsen och den var inte framåtlutad som den ska vara när förlossningen är igång. Så endast det faktumet att man är öppen betyder inte att förlossningen är igång eller ens nära förestående.Vissa kvinnor öppnar sig ganska länge innan (ofta har de då också liksom jag snabba förlossningar när det väl sätter igång.
    Så har jag förstått det oxå. I mitt fall tex. var jag helt omogen hela vägen fram tills läkaren masserade och satte igång processen. Sen när det väl satte igång hann vi knappt in till förlossningen.
  • Junipingla

Precis.
    Jag var öppen 4 cm, "mjuk som smör" (som läkaren sa) och nästan utplånad dagen innan min lillan kom men efter en hinnsvepning så sattes allt igång bevisligen för dagen efetr kom hon ut, 47 min efter första värken :)

Jag kan gå öppen 3-4 cm i flera veckor innan jag är mjuk och utplånad och kroppen förstår att det bara är att tuta och köra!

Majsan70 skrev 2008-08-24 16:41:49 följande:
    Så har jag förstått det oxå. I mitt fall tex. var jag helt omogen hela vägen fram tills läkaren masserade och satte igång processen. Sen när det väl satte igång hann vi knappt in till förlossningen.
  • LindaFrida

Enl. min barnmorska så är det bara lite lite kvar av livmodertappen och den är jättemjuk... Men men bebisen kommer när den kommer (det lär ju märkas ), jag blev bara lite nyfiken på olika erferenheter + lite nervös över att jag öppnar mig mera för att sambon jobbar ca 1 timme bort och så har vi 8 mil till förlossningen tar också ca 1 timme att ta sig dit.
    Tack för era svar!

• Junipingla

Lycka till!!

LindaFrida skrev 2008-08-24 20:33:30 följande:
    Enl. min barnmorska så är det bara lite lite kvar av livmodertappen och den är jättemjuk... Men men bebisen kommer när den kommer (det lär ju märkas ), jag blev bara lite nyfiken på olika erferenheter + lite nervös över att jag öppnar mig mera för att sambon jobbar ca 1 timme bort och så har vi 8 mil till förlossningen tar också ca 1 timme att ta sig dit.Tack för era svar!
Svar på tråden Öppen 3-4 cm