• Wettex

Hur bli av med fett på mage/höfter?

Undrar lite hur jag ska bära mig åt för att bli av med de sista centimetrarna av bilringen. Har genom joggning och god kosthållning lyckats gå ner 8 kg. Jag väger rätt lite för min längt (53kg, 170 cm) så jag behöver inte banta, men jag vill ju ändå trimma kroppen.

Är det rätt att fortsätta konditionsträna i form av jogging, eller vad kan vara mer effektivt?

• Svar på tråden Hur bli av med fett på mage/höfter?
  • Haraaz

Lol... vad finns det för bilring med den vikten? :P
    Men iallafall, man kan inte punktförbränna, men du kan träna magmmusklerna och få fastare mage så sett... träna core, sök på google så hittar du lätta övningar.

• Angel 1982

Men du måste ju ´redan vara väldigt smal om magen med den vikten?

Har iallafall lärt mig att man inte kan punktförbränna fett.
    När du tränar så försvinner fett från hela kroppen.
    Eftersom du inte har några viktproblem så kör lite motion, typ promenader nån gång i veckan eller spinning och så mer styrka,med fokus på magmusklerna.
    Core är jättebra. Finns på de flesta gym.sen gör situps hemma dagligen utöver din träning.

• studentbruttan29

försök att göra en form av fasta eller en rejält utrensning.. punktförbränna kan du inte men du kan träna musklerna där så blir du "tajtare".
    Så sluta inte jogga för då förlorar du den kondition du fått, men köp istället antingen styrketräning där du bara fokuserar på muskelträning på mage och höfter eller så kör du powerwalk (länkar på exakt HUR man gör powerwalk finns på nätet).

Fett på mage, höfter och lår är det sista som försvinner på tjejer då kroppen är programmerad att behålla det fettet som ligger inbäddat där.

• Wettex

Ha ha, om ni tänker päronfigur så förstår ni problemet.
    Inte alls kul att vara oproportionelig, oavsett vikt.

Tack för svaren, bra att veta att jag inte gör "fel" (jag tränar gärna, men inte mer än nödvändigt)

• Kössen

styrketräning varierad med förbränning gör dig både fast och smalare..

• Mrs Moneybags

Du är inte ens i närheten av att vara överviktig, så jag har svårt att tro att du har några enorma bilringar.
    Ibland kan det vara så när man har gått ner i vikt så har inte kroppen riktigt hängt med utan man dras med lite överskottsskinn etc. Det brukar dra ihop sig efter några månader.

Att ha päronfigur eller äppelfigur är medfött och man kan tyvärr inte ändra på det.

Det man kan göra är att klä sig för sin figur och trolla med kläder för att få kroppen att se mer balanserad ut.

• Wettex

Blomstrande;
    Ja, det är väl så... en gång päron, alltid päron

Missförstå mig rätt, jag är inte i närheten av att tro att jag är överviktig, snarare tvärtom. Vikten bryr jag mig inte så mycket om, nu när jag tränar så är det snarare hälsan och muskelmassan som spelar roll.

Anledningen till att jag verkligen vill få bort eländet är att jag nyss gått ner en hel del i vikt och visserligen fått bort en hel del från magen, men jösses så tokigt det blir med "stora" höfter och små bröst. Jag söker proportioner helt enkelt.
    Men du har rätt i det där med att klä sig rätt, blusar och tröjor med rynkeffekt på sidan; me like!!!

men om jag får tro er rätt så är det alltså styrka som jag ska lägga in i programmet. Det blir en pärs, jag är nämligen jättesvag, hehe. Men å andra sidan så kan det ju bara gå framåt i så fall.

Hur ofta skulle ni rekomendera att jag kör styrka? Jag vill köra min kondition minst 2-3 ggr i veckan, hur kan jag få in styrka utan att köra för mycket?

• studentbruttan29

Jag älskar senste forskningen så OM den nu stämmer så är det så att först bli du smal över hela kroppen FÖRUTOM just höfter, lår och magen (som du nu blivit), sedan försvinner det fett/hull som är på/runt kvinnors problemområden. Så du är ju på rätt väg du du säger att bröst m.m. blivit mindre!!
    Ge inte upp nu utan det du ska göra är att träna som du gjort bara LIIIITE hårdare..tills du inte kan mer alls.
    T.ex. du skrev att du joggade, jogga då tills du inte kan mer (alltså, hihi, du ska ju inte svimma!).

Finns det ingenstans där du kan få prata med en PT? (personlig tränare)
    Annars så kör du styrka 2-3 ggr i veckan (höfter, mage,lår), du kan lätta vikter men många repetitioner.

Det finns snabba och långsamma muskelfibrer (2a och 2b är snabba medans 1 är långsam).
    Styrketräning och kampsport är främst inriktat på att träna de snabba medans lågintensiv träning tränar de långsamma. De snabba bygger mer volym än de långsamma.
    Vill man bygga "biffiga muskler" ska man ha hög belastning och få repetitioner. Vill man ha uthålliga och mer slimmade muskler ska man göra många repetitioner med låg belastning. Jämför 100-meterslöparnas muskelmassa med maratonlöparnas så förstår du vad jag menar.

Glöm inte att äta rätt och "mata" dina muskler.

Wettex skrev 2008-08-24 12:12:12 följande:
    Blomstrande;Ja, det är väl så... en gång päron, alltid päron Missförstå mig rätt, jag är inte i närheten av att tro att jag är överviktig, snarare tvärtom. Vikten bryr jag mig inte så mycket om, nu när jag tränar så är det snarare hälsan och muskelmassan som spelar roll. Anledningen till att jag verkligen vill få bort eländet är att jag nyss gått ner en hel del i vikt och visserligen fått bort en hel del från magen, men jösses så tokigt det blir med "stora" höfter och små bröst. Jag söker proportioner helt enkelt.Men du har rätt i det där med att klä sig rätt, blusar och tröjor med rynkeffekt på sidan; me like!!!men om jag får tro er rätt så är det alltså styrka som jag ska lägga in i programmet. Det blir en pärs, jag är nämligen jättesvag, hehe. Men å andra sidan så kan det ju bara gå framåt i så fall.Hur ofta skulle ni rekomendera att jag kör styrka? Jag vill köra min kondition minst 2-3 ggr i veckan, hur kan jag få in styrka utan att köra för mycket?
  • Wettex

studenbruttan29;

Haha, ja det där var ju både goda och dåliga nyheter. Det finns alltså hopp för mig, men jag måste arbeta stenhårt för det. Men varför inte, vill man vara fin får man lida pin, så är det ju bara.

Vet du, jag tror faktiskt att en personlig tränare är precis vad jag behöver. det är ju jättedumt att träna "i blindo" och inte vara så effektiv som möjligt. Jag går ju på ett gym så de borde väl kuna hjälpa mig med detta.

Många bra råd, men gud hjälpe mig om jag ska ta ännu mer
    Tack snälla.

• studentbruttan29

Du bara mååååååste uppdatera om du får bort det där envisa fettet!

:o))))

Wettex skrev 2008-08-24 18:45:46 följande:
    studenbruttan29;Haha, ja det där var ju både goda och dåliga nyheter. Det finns alltså hopp för mig, men jag måste arbeta stenhårt för det. Men varför inte, vill man vara fin får man lida pin, så är det ju bara.Vet du, jag tror faktiskt att en personlig tränare är precis vad jag behöver. det är ju jättedumt att träna "i blindo" och inte vara så effektiv som möjligt. Jag går ju på ett gym så de borde väl kuna hjälpa mig med detta.Många bra råd, men gud hjälpe mig om jag ska ta ännu mer Tack snälla.
Svar på tråden Hur bli av med fett på mage/höfter?