• Anonym ((orolig))

Blåmärken runt fästingbett?

Är det normalt med blåmärken runt fästingbett? Jag har varit i Stockholms Skärgård och lyckats få inte mindre än 18 st fästingar (!) Nu har jag fått blåmärken runt många av dem, är det normalt (jag har aldrig fått det förut)? Jag har varit hos en distriktsköterska som tyckte att de såg "bra" ut, samtidigt som hon lät jätteförvånad över att jag hade blåmärken (typ som att hon aldrig sett det förut)? Det hjälpte inte min oro direkt.

P.s. Kanske bäst att tillägga att jag är vaccinerad mot TBE. D.s.

• Svar på tråden Blåmärken runt fästingbett?
  • skorpiona

Testade de inte för Borrelia?? Tycker absolut att du ska be om ett sånt test! Om du fick så mycket som 18 fästingar så är ju risken jättestor att du har borrelia... Och "blåmärkena" runt om låter ju inte som ett normalfall på fästingbett direkt...

• Anonym ((orolig))

Det har inte gått mer än en vecka sen jag kom hem; så det kanske är lite tidigt att testa?

• Anonym (jag)

Anonym (jag) skrev 2008-08-23 11:41:16 följande:

Hur ser det ut? Borrelia brukar synas som en stor röd ring kring fästingbettet, med vitt i mitten. microbewiki.kenyon.edu/images/9/90/14_ticBit_...
    Googla erythema migrans så får du fler bilder.
  • Cookie10

Men har du blåmärken runt flera av dom? då tycker iallafall jag att det låter lite konstigt?
    du borde kanske beställa tid hos läkare så att de får titta på det iallafall och ta eventuella prover. skadar ju inte!
    jag har själv haft borrelia när jag var mindre, men då fick jag inga blåmärken vad jag kan minnas, men däremot fick jag ju en ring runt mitt ena färstingbett.

Känner du av något i kroppen?
    jag hade väldig huvudvärk och tappade orken och sov mesta delen av dagen.. fast jag hade gått rätt långt med min borrelia innan de upptäckte den!

• Anonym ((orolig))

Tack för alla svar! De ser inte ut som de typiska bilder man får när man söker på borrelia. Det ser ut som vanliga blåmärken runt betten. Blå som sedan blivit gulaktiga. Jag har försökt läsa om det, men inte hittat någonting. Jag har fått det runt flera av betten, men känner inte av något speciellt. Hoppas de vill göra ett test ändå; jag läste någonstans att man bara får såna där röda ringar i 50% av fallen...

• skorpiona

TS: Jag tycker absolut att du ska se till att få ett test! Tror en bekant till min mamma blev blå runt ett fästingbett, ungefär som du har blivit... Det visade sig senare vara borrelia, så det är bra att kolla upp det med en gång så du slipper bli dålig av det!

Svar på tråden Blåmärken runt fästingbett?