• sailormoon81

hur länge håller vilt kött i frysen??

hur länge kan man ha vilt kött i frysen??

• Svar på tråden hur länge håller vilt kött i frysen??
  • elink

nja, sex månader tror jag man brukar säga om magert kött. fläskkött ska nog inte vara mer än typ tre månader. fettet härsknar fortare än köttet. och det härsknar även om det är fryst. har man det längre än så så förlorar köttet i kvalité. men visst går det väl att äta ändå....

• Blåbärspaj

vi har kött kvar från förra älgjakten, det håller...

• La Lola

Älgkött tex håller länge!
    Minst ett år!

Ju magrare kött, desto längre hållbarhet.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • elink

Frys in köttet snabbt - ha alltså riktigt låg temperatur i frysen. Annars finns risk att det bildas stora iskristaller som spränger cellväggarna.

Fryser du in råa bitar av kött, kyckling och fisk måste du lägga dem i lufttäta frysförpackningar. Kött torkar ut och fettet härsknar om förpackningen innehåller luft, så pressa alltid ut så mycket luft som möjligt innan du försluter en påse med mat i.

Frysförpackningar ska vara:

Lufttäta, för att motverka att maten härsknar, ändrar färg och förlorar vitaminer Aromtäta, för att förhindra att annan mat tar smak. Vattenångtäta, för att förhindra uttorkning. Stöttåliga, för att inte andra varor ska riva upp hål och släppa in syre.Använd fryspåsar när du fryser in. De är tjockare och mer stöttåliga än vanliga plastpåsar och risken att det går hål och att luft kommer in är alltså mindre.

Använder du frysburkar av plast så fyll dem helt och förslut väl.

I frysfolie av aluminium med en fryspåse av plast utanpå håller sig kött och fisk bra. Magert kött 8-12 månader, griskött och färs 3-6 månader. Nackdelen med aluminiumfolie är att den är energikrävande att framställa och svår att återvinna, så av miljöskäl bör man försöka använda den sparsamt.

Skriv datum på påsen eller burken när du fryser in den, det hjälper dig ha omsättning på varorna i frysen.

Förpacka portionsvis när du fryser in - ex köttfärsen och grytan i lämpliga middags- eller lunchstorlekar. Platta gärna ut färsen till en tunn kaka i fryspåsar så tinar den snabbare än om den fryses i klump.

Du kan frysa in köttet direkt i sin förpackning om det har en plastfilm som är lite tjockare. Lägg annars förpackningen i en extra fryspåse.

Det går bra att frysa in marinerat kött, tina det sedan långsamt i sin förpackning i kylskåp.
    Tryggt att veta om ICAS kött

Bäst före-datum gäller bara oöppnad förpackning. Det är särskilt viktigt för vårt eget ICA-kött som ligger paketerat i en skyddande atmosfär. Bryter man förpackningen kommer ju vanlig luft in och förhållandena förändras.

Bäst-före datum gäller också bara under förutsättning att förpackningen förvarats i kylskåp. Hållbarheten på ett livsmedel i en öppnad förpackning beror främst på livsmedlets salthalt, surhetsgrad, vattenhalt, i vilken temperatur det förvarats och om det värmebehandlats på något sätt.

I frys kan magert kött förvaras i 8-12 månader, griskött och mager köttfärs 4-6 månader, kassler skinka och fläskfärs 2-3 månader. Dessa tider gäller under förutsättning att frystemperaturen är -18°C eller lägre. Genom att frysa livsmedlen i sitt spad kan förvaringstiden förlängas. Det är i första hand kvaliteten som försämras med tiden, till exempel härsknar griskött, konsistens och näringsvärde försämras. Frysta livsmedel blir alltså inte farliga när rekommenderade förvaringstider överskrids.
  • elink

det där blev långt men är inklippt från icas hemsida

• Blåbärspaj
    Michisen skrev 2008-08-23 11:02:24 följande:
    Och nu får du anmäla mitt inlägg för dålig humor men jag kan inte hålla mig längre:"Beror på hur vilt det är och hur bra du är på att låsa frysen så att det inte rymmer"Men lite mer seriöst - kolla den här länken:helenas-web.nu/Recept/LyckasIKoket/Hallbarhet...
    aaaahhhhgg! det där är dålig humor a'la min pappa!!köttet ska alltid rymma...så här på morgonen!!!!säg förlåt
  • Michisen
    Blåbärspaj skrev 2008-08-23 11:10:18 följande:
    aaaahhhhgg! det där är dålig humor a'la min pappa!!köttet ska alltid rymma...så här på morgonen!!!!säg förlåt
    Nä! Jag tänker inte be om ursäkt för att jag har kass humor!
    Mysanochmimer skrev 2008-08-23 11:11:44 följande:
    Jag har älgkött kvar i frysen sen -06 som det absolut inte är nått fel på..
    Nä, det lär inte vara något större fel på det heller, riktlinjerna är ju just riktlinjer. För det mesta märker man ju ifall det blivit något fel på köttet när man tinar det sen.
    Sunt förnuft är bra grejer! :)
  • sailormoon81

detta e rådjurs kött och det e säkert sen 2006 så vad tycker nì????

• La Lola
    sailormoon81 skrev 2008-08-23 11:41:56 följande:
    Jag skulle käka det.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • elink
    tina det och kolla hur det ser ut. det går nog att äta men kvaliteén kanske inte är tipptopp. lite frystorkat så där som det brukar bli när det fått ligga för länge i frysen...... det kanske duger att göra gryta på?
  • Michisen
    Säger som elink:
    Tina det långsamt (inte i micro) och lukta på det och kolla på det. Funkar säkert att göra en gryta på.
    Åh - får nog ta och plocka fram något ur frysen själv, blev sugen på viltgryta bara för det! :)
  • sailormoon81

ok ska kanske göra nån gryta på det, tack!

• Mysanochmimer

Är nog helt ok det där rådjursköttet

På jobbet ikväll så fick jag lov att kolla lite och på våran frysta oxfilé står det "Bäst före 2 år efter infrysningsdatum", men då är den juh även vakumförpackad..

Svar på tråden hur länge håller vilt kött i frysen??