Det beror förstås på hur man bor. Jag tycker inte man ska ha katt om man bor i stan och inte kan låta dem komma ut. Jag har hittills aldrig träffat en katt som inte sitter i ett fönster och spanar och längtar efter att få komma ut, eller springer till dörren och undrar vad som finns utanför.
Om en katt mår dåligt av att vara innekatt beror säkert på. Men jag är däremot ganska säker på att de mår mycket mycket mycket skitmycket bättre av att få gå ute. Jag tycker man ska ha det i åtanke när man skaffar katt, att man ínte bara skaffar den för att ha någon att komma hem till, utan att man också känner att man kan erbjuda katten ett spännande och -för dem- utmanande och tillfredsställande liv.
Om jag fick bestämma fanns det inga innekatter. Se på glädjen hos en katt när den får smyga runt i buskar, klättra i träd och göra vilda rusningar över stora ytor. Att stänga in en katt är inte att tänka på katten, utom i vissa särskilda fall där det är för kattens eget bästa. Men att skaffa katt i ett område där det inte passar att gå ute för katten, det är egoistiskt och -tycker jag- elakt.
Vi har aldrig haft koppel på våra katter, utan varit ute samtidigt som dem den första tiden. Oftast håller de sig i närheten av där man bor i början, allra särskilt om man är ute själv. Det kanske behövs ett par veckor, eller så...beroende på hur man bor, sen så klarar de det där själv. Man vill ju bara att de ska veta var de bor och att de hittar hem.
Faror kan alltid hända. Men så är det ju med oss människor också. Vi flyger utomlands trots att det finns en liten risk. Den tar vi, för det är vårt liv. Bor man vid en stor väg kanske man inte ska skaffa katt, det är mer såna grejor man får tänka igenom innan. Men att skaffa en katt för att stänga in den i en lägenhet, det vill jag å katternas vägnar, starkt avråda ifrån. Katterna vill LEVA, de vill jaga, de vill rusa, de vill klättra, de vill busa och krypa och smyga och upptäcka världen utanför sina människors hem. Det gör dem lyckligare än innekatter. Jag har som sagt, aldrig träffat på en innekatt som inte vill ut.