• Lotten 66

Innekatt eller utekatt?

Mår en katt dåligt av att vara innekatt? Hur vänjer man dom vid att vara ute, är det bäst med koppel i början och vid vilken ålder är det dags att börja låta dom vara ute? Om den bara ska vara inne..bör man i så fall ha två katter eller är det ok att bara ha en?

• Svar på tråden Innekatt eller utekatt?
  • Majsan70

Jag anser att en katt mår bäst av att vara inne o sen gå ut i koppel. Vi skkulle aldrig släppa ut våra katter oövervakade med tanke på allt som kan hända.

Huruvuvida man skall ha två katter eller ej, beror åp katten ifråga. Vissa vill vara ensamna o andra vill ha sällskap. Bygger man på höjden hemma o ser till att aktivera kisse så mår de utmärkt av att bo inne.

• EmmePemme

En katt som är van att bara vara inne från födseln mår inte dåligt av att vara innekatt, vi har 3 st..men som sagt de är uppfödda inne i lägenheten.. MEN jag anser att katter mår bäst av att få välja själva om de vill vara inne eller ute, om man bor på landet tex och ej inne i stan! Om man ska ha en eller fler beror som sagt på katten själv...

• sjörre

Jag anser tvärtemot Majsan att en katt mår bäst av att både vara ute och inne. I värsta fall (som min katt) mår de dåligt av att bara vara inne och börjar pissa överallt i hela huset. Vi bor i villa som tyvärr ligger vid en stor väg som skördar katter, så jag vågar inte släppa ut henne. Ska nu istället försöka omplacera henne till släktingar där det finns möjlighet för henne att gå ut.

För att minska risken att katten stickar bör du kastrera den. Håll dig själv utomhus första gången du släpper ut. Katten förstorar sitt revis i etapper och brukar hålla sig nära huset de första veckorna.

Lycka till!

• Lotten 66

Ok. Trodde man var elak om man inte lät sin katt få vara utekatt. Har bara haft hund tidigare och har ingen erfarenhet av katter alls. Nu är det min son som har skaffat katt och därför undrar jag. Ska man vänja dom vid att gå ut i koppel som små då? Han är ca 14 veckor nu. Tycker det känns konstigt med katt i koppel...om han ser andra katter som går fria, hur reagerar han då? Knäppa och konstiga frågor kanske men vet som sagt ingenting om det här. Har ni bra tips att komma med så tar jag tacksamt emot dom.

• Majsan70
    sjörre skrev 2008-08-23 11:09:29 följande:
    Jag anser tvärtemot Majsan att en katt mår bäst av att både vara ute och inne. I värsta fall (som min katt) mår de dåligt av att bara vara inne och börjar pissa överallt i hela huset. Vi bor i villa som tyvärr ligger vid en stor väg som skördar katter, så jag vågar inte släppa ut henne. Ska nu istället försöka omplacera henne till släktingar där det finns möjlighet för henne att gå ut.För att minska risken att katten stickar bör du kastrera den. Håll dig själv utomhus första gången du släpper ut. Katten förstorar sitt revis i etapper och brukar hålla sig nära huset de första veckorna.Lycka till!
    Nu skrev ju jag inte att katten skulle vara inne enbart! Våra innekatter går ut i koppel om de så önskar. Att lämna dem oövervakade är som jag sa inna helt uteslutet.

Bor man i hus kan man bygga en kattgård o på så vis få ett utmärkt o säkert sätt att vistas ute för kisse.
  • ALJO

Nej nej, ha han bara ute på gräsmattan och runt er så vänjer han sig snart, katter är gjoda för att vara ute i det fria och inte gjorda för att gå i koppel, det är bara om det är en vuxen katt som aldrig har varit ute som sådant kan behövas.

• Lotten 66

Han har tänkt att kastrera den men hur gamla bör dom vara då. Han bor centralt i ett litet samhälle som är ganska lugnt på vintern men katastrof med bilar på sommaren. Tyvärr har två av grannarna hundar vilket ororar mig lite då dessa brukar ligga utanför dörrarna och jag är rädd att det blir problem om katten ska hem till sig om den är ute. Till lägenheten går en spiraltrappa ute i järn med hål i trappstegen (hoppas ni fattar). Kan katter gå i såna trappor?

• Guldrosen

Utekatter förespråkar jag. Vi har tre katter och alla är ute katter. Jag personligen tycker att det är för mycket emot kattens natur att vara instängd och gå i koppel. De ska strosa och busa runt ute och jaga möss och andra gnagare och sedan vila lite i ett knä. Men det finns kanske kattraser som är framavlade för att efterlikna hunden lite mer, vad vet jag.

• Majsan70

Lotten 66 skrev 2008-08-23 11:10:54 följande:

Ok. Trodde man var elak om man inte lät sin katt få vara utekatt. Har bara haft hund tidigare och har ingen erfarenhet av katter alls. Nu är det min son som har skaffat katt och därför undrar jag. Ska man vänja dom vid att gå ut i koppel som små då? Han är ca 14 veckor nu. Tycker det känns konstigt med katt i koppel...om han ser andra katter som går fria, hur reagerar han då? Knäppa och konstiga frågor kanske men vet som sagt ingenting om det här. Har ni bra tips att komma med så tar jag tacksamt emot dom.
    Jag har 4 Birmor som är innekatter. Vi går ut i koppel och våra kattungar började gå ut i koppel när de var ca 15 veckor gamla och hade varit hos oss i ungefär en veckas tid. De reagerar inte nämnvärt om de ser en katt utan koppel men det gör ju inte vår hund heller. Lika lite som hon reagerar på att det kommer en hund i koppel om hon själv går lös.

Vi har flexikoppel till våra kissar så de har möjlighet att springa iväg lite om de vill.
  • tidskriftssamlaren

Det beror förstås på hur man bor. Jag tycker inte man ska ha katt om man bor i stan och inte kan låta dem komma ut. Jag har hittills aldrig träffat en katt som inte sitter i ett fönster och spanar och längtar efter att få komma ut, eller springer till dörren och undrar vad som finns utanför.
    Om en katt mår dåligt av att vara innekatt beror säkert på. Men jag är däremot ganska säker på att de mår mycket mycket mycket skitmycket bättre av att få gå ute. Jag tycker man ska ha det i åtanke när man skaffar katt, att man ínte bara skaffar den för att ha någon att komma hem till, utan att man också känner att man kan erbjuda katten ett spännande och -för dem- utmanande och tillfredsställande liv.
    Om jag fick bestämma fanns det inga innekatter. Se på glädjen hos en katt när den får smyga runt i buskar, klättra i träd och göra vilda rusningar över stora ytor. Att stänga in en katt är inte att tänka på katten, utom i vissa särskilda fall där det är för kattens eget bästa. Men att skaffa katt i ett område där det inte passar att gå ute för katten, det är egoistiskt och -tycker jag- elakt.

Vi har aldrig haft koppel på våra katter, utan varit ute samtidigt som dem den första tiden. Oftast håller de sig i närheten av där man bor i början, allra särskilt om man är ute själv. Det kanske behövs ett par veckor, eller så...beroende på hur man bor, sen så klarar de det där själv. Man vill ju bara att de ska veta var de bor och att de hittar hem.

Faror kan alltid hända. Men så är det ju med oss människor också. Vi flyger utomlands trots att det finns en liten risk. Den tar vi, för det är vårt liv. Bor man vid en stor väg kanske man inte ska skaffa katt, det är mer såna grejor man får tänka igenom innan. Men att skaffa en katt för att stänga in den i en lägenhet, det vill jag å katternas vägnar, starkt avråda ifrån. Katterna vill LEVA, de vill jaga, de vill rusa, de vill klättra, de vill busa och krypa och smyga och upptäcka världen utanför sina människors hem. Det gör dem lyckligare än innekatter. Jag har som sagt, aldrig träffat på en innekatt som inte vill ut.

Svar på tråden Innekatt eller utekatt?