• ALJO

Tiken flyttar valparn

Hon vill inte ha valparna i valpkorgen som står lite lugnt till (i ett hörn i vardagsrumnmer där det är lagomt lugnt men hon ändå kan hålla koll) Nej, hon bär dessa valparna upp och lägger dom i min sons säng, inatt vaknade jag kl 3 av att sonen kom in o sa att han hade valpar i sin säng, hade knappt hunit bära ner dom innan tiken började försöka bära upp dom igen. Nu skall jag lura ut om jag skall: Ha en stor låda i fotändan av sonens säng med hundar i, ha en låda bredvid min säng med hundar i, eller kanske en korg under sonens säng. Helt klart är ju att jag ändå inte kommer at kunna ha 6 valpar i ett sovrum om några veckor. Nu är valparna 5 dgr. Sally är en väldigt sällskaplig gårdshund som är van att ligga och burra ner sig under täcket i sängen, och det vill hon tydligen ny oxå. Sonen är 4, därför är jag lite tveksam till att ha hundvalpar i hans säng...

• Svar på tråden Tiken flyttar valparn
  • Blossi

Kan du inte försöka att ha korgen med valpar i ert sovrum eller försöka stänga till så hon inte kommer ut på nätterna.

Brist på information skapar spekulation
  • ALJO

Jo, jag stängde inatt när jag o Sally hade sprungit stafett med valparna, men vad var det första hon gjorde i morse tror du... nu ligger hon i sonens säng med valparna och har riktigt burrat ner sig i täcket o har det gott, men det får nog bli mitt rum bara hon går med på att inte ligga I sängen. Hur länge brukar tikar ha lätt för att bära o flytta runt valpar? För jag måste ju flytta ner dom om några veckor. Vi har ganska litet sovrum kan tilläggas, och en GD som oxå bor där, men han ligger nog gärna nere i soffa och tiken är inte allt för grinig och vaktig.

• Blossi

Faktiskt så vet jag inte hur länge de kan bära runt dem. Vi har en yorki och hon bar aldrig på sina valpar. Är det täcket hon är ute efter så kanske ska du investera i ett nytt åt sonen och ge henne det gamla med alla goda dofterna som hon känner sig trygg med. Ärligt är det ju svårt när hon inte vill ligga där hon ska. Bäst är ju en hundbur där hon kan hoppa ut när hon vill men inte valparna. Vi hade en stor kartong som vi anpassade allt eftersom valparna växte. Hoppas det löser sig för er. Lycka till! kram PS vad är det för ras?

Brist på information skapar spekulation
  • Sommaren22juni1979

( Katt )

Min tös drog runt på sina källingar ÄNDA tills jag fann ett bra ställe till dem.
    De ställena jag valt ut åt henne först var inte godkänt tyvärr.

Hon ville in i gadroben och lägga sig , mycket pga mörker och värme.

Så jag fann iden på att testa om min katt gillade våran gamla liggdel till barnvagnen och det gjorde hon.

Det var ett av de få ställena som hon godkände, mycket för att det var mörkt och tystare.

Kanske hon försöker dra sig undan då det är för ljust i de andra rummen ?

Du har nog svaren själv , testa , men där hon är nu tror jag inte är omtyckt av henne .

Le för glatta livet, en dag kan leendet ta slut...
  • ja88

Inte om några veckor nej, men de första tre veckorna eller så är det jättebra om valplådan står bredvid sängen så tiken får sällskap och så att man kan hålla lite koll och hör om någon valp skulle låta. Har valplådan i sovrummet, alt sover i samma rum som valplådan första tiden gör många uppfödare...

• LiCaNo

Stäng in henne och valkorgen med kompostgaller på nätterna och göra en större "hage" på dagarna och se till att tiken trivs, kanske med ett eget litet täcke/filt osv. Då kanske hon inte har samma behov av att flytta valparna...
    Lycka till!

• Bästa jag
    ja88 skrev 2008-08-23 16:09:02 följande:
    Inte om några veckor nej, men de första tre veckorna eller så är det jättebra om valplådan står bredvid sängen så tiken får sällskap och så att man kan hålla lite koll och hör om någon valp skulle låta. Har valplådan i sovrummet, alt sover i samma rum som valplådan första tiden gör många uppfödare...
    Japps, så gör vi. Har dom i sovrummet altså.
    Det här kullet blev det bara en valp (chihuahua) så nu är det ju lugnt på natten. Har en 9 dager gammel valp.
  • ALJO

Nu har hon fått ligga kvar i sonens säng några dagar, men ikväll åker det fram en låda som får stå vid hans fotånda. Få se om det går, vt att Sally älskar just sängar.

• Naturligt
    ALJO skrev 2008-08-23 11:04:22 följande:
    Hon vill inte ha valparna i valpkorgen som står lite lugnt till (i ett hörn i vardagsrumnmer där det är lagomt lugnt men hon ändå kan hålla koll) Nej, hon bär dessa valparna upp och lägger dom i min sons säng, inatt vaknade jag kl 3 av att sonen kom in o sa att han hade valpar i sin säng, hade knappt hunit bära ner dom innan tiken började försöka bära upp dom igen. Nu skall jag lura ut om jag skall: Ha en stor låda i fotändan av sonens säng med hundar i, ha en låda bredvid min säng med hundar i, eller kanske en korg under sonens säng. Helt klart är ju att jag ändå inte kommer at kunna ha 6 valpar i ett sovrum om några veckor. Nu är valparna 5 dgr. Sally är en väldigt sällskaplig gårdshund som är van att ligga och burra ner sig under täcket i sängen, och det vill hon tydligen ny oxå. Sonen är 4, därför är jag lite tveksam till att ha hundvalpar i hans säng...
    har du inte en valphage???
  • ALJO

Nej jag har ingen valphage. Dom är endast 7 dgr gamla. Tänkte snickra en själv när dom blir lite större att ha nere med dom i.

• Bästa jag
    ALJO skrev 2008-08-25 17:47:41 följande:
    Nej jag har ingen valphage. Dom är endast 7 dgr gamla. Tänkte snickra en själv när dom blir lite större att ha nere med dom i.
    Om du köpar kompostbinge från ex. Plantagen så är dom jättebra. Dom kommer i pakker med fyra men du kan ha hur många du vil ha. Det beror jo lite på vad det är för valpar du har, om dom krävar mkt plats.
  • Bästa jag
    ALJO skrev 2008-08-25 14:51:25 följande:
    Nu har hon fått ligga kvar i sonens säng några dagar, men ikväll åker det fram en låda som får stå vid hans fotånda. Få se om det går, vt att Sally älskar just sängar.
    Det gör min ena tik også. Spesielt ene dotterns säng. Vi kompromissade så godt som det går at kompromissa med en dräktig tik Det blev ene byrålådan som dottern har. Den står på golvet i vårt rum nu. Då har den doften från barnet...
  • ALJO

Kompostgaller har jag, men än så länge går inte valparna nånstans medans jag vill att tiken skall kunna gå var hon vill. Hur har ni löst in och utgång för henne med kompostgaller? Det är en liten Dansk/svensk gårdshund jag har.

• Bästa jag
    ALJO skrev 2008-08-25 18:15:18 följande:
    Kompostgaller har jag, men än så länge går inte valparna nånstans medans jag vill att tiken skall kunna gå var hon vill. Hur har ni löst in och utgång för henne med kompostgaller? Det är en liten Dansk/svensk gårdshund jag har.
    Just nu är hun med valpen hela tiden. Lådan som dom ligger i kan hun gå ur själv när hun vil. Jag har kennel så her finns det massor med hundar. Mamman och valpen bor nu i mitt sovrum med stängd dörr så inte ungar och andra hundar störar dom. Valpar skal ju hälst ha det lugnt dom första två veckorna. Man skal altså inte sosialisera dom med barn/vuxna då. När tiken vil rastas skäller hun en eller två gangar om inte jag är i samma rum just då. När valpen nu blir två-tre veckor flyttar den inn i komposten Då får mamman bli lyftat inn och ut.
  • Bästa jag

Glömde skriva, kan inte tiken din få låna barnets täcke eller ett örngott som duftar som barnets säng? Då kanskje hun vil ligga i en låda med valparna..

• ALJO

Nu har jag bäddat åt henne i en flyttkartong, filtar som vi har haft är det flera i, kartongen står i sonens fotända under ett snedtak, kanske tycker hon att det känns mysigt. Annars har hunden det ganska lugnt större delen av dagen, och barnen har inte varit så jätteintresserade än, jag tjatar ju hela tiden om att dom inte får röra så dom har väl tröttnat... Min plan var att jag skulle ha valparna i gästrummet, stänga av halva rummet med galler så att dom inte äter upp möblemanget, vi får se hur det går, annars är typ pallkragar en lösning oxå. Min tik är redan ganska mycket ifrån valparna, första tre dagarna fick jag tvinga ut henne för att pinka, men nu tycker jag hon har väldigt brått ifrån valparna ibland.

• Bästa jag
    ALJO skrev 2008-08-25 19:57:57 följande:
    Nu har jag bäddat åt henne i en flyttkartong, filtar som vi har haft är det flera i, kartongen står i sonens fotända under ett snedtak, kanske tycker hon att det känns mysigt. Annars har hunden det ganska lugnt större delen av dagen, och barnen har inte varit så jätteintresserade än, jag tjatar ju hela tiden om att dom inte får röra så dom har väl tröttnat... Min plan var att jag skulle ha valparna i gästrummet, stänga av halva rummet med galler så att dom inte äter upp möblemanget, vi får se hur det går, annars är typ pallkragar en lösning oxå. Min tik är redan ganska mycket ifrån valparna, första tre dagarna fick jag tvinga ut henne för att pinka, men nu tycker jag hon har väldigt brått ifrån valparna ibland.
    Så smart med valparna i gästrummet. Det blir nok en bra lösning. Jag forstår godt när tikarna vil bort från valparna lite. Vet ju själv hur det känns att amma ungefär hela tiden första tiden när man har bebis. Om jag hadde fått 5-6 bebisar skulle jag troligen bli galen rätt snabbt När tiken är trygg på at valparna äter som dom skal och alla mår bra så er det bara skönt för tiken att få lite ensamtid til å sova och äta och sköta tvätt av sig själv.
Svar på tråden Tiken flyttar valparn