Dame72 skrev 2008-08-23 13:47:45 följande:
Gratis arbete, men delarna kostar ju, även om han får rabatter. Han har egen bilverkstad!Men han tar ca 500 kr per timma inkl moms, så lägg pådet på vad delarna kostar. Men man kan ju köpa original och man kan köpa hos ex Biltema. Sen beror det ju på bil. Vissa är mkt svårare att byta simpla saker på än andra.
Lämnar man in på märkesverkstad kommer det kosta betydligt mer än 500kr/h så din make är nog riktigt prisvärd. Jag tycker inte det låter speciellt dyrt för TS med de pengarna inkl material. Har man en kvalitetsolja så kan de lätt kosta uppåt 100kr/liter och då har man 4-600kr bara där. Sen skriver du ALLA filter. Jag antar vatt det bara är olje- och luftfilter för om det ska bytas kupefilter, bränslefilter mm så är det riktigt bra pris.
Man kan ju kolla upp vad delarna kostar på till exempel mekonomen och sen får man väga skillnaden i pris med hur mkt man själv orkar hålla på. Tid är som sagt pengar.
Är det en nyare bil så är man ändå rätt bunden att utföra servicen på verkstad om man vill behålla garantierna. Är det däremot en äldre bil så kör jag bara på biltemagrejer och gör allt själv.