• FruSundahl

Vad kostar en service på bilen på verkstad/när ni gör det själva?

Vad har ni fått ge för att göra en service på er bil på en verkstad/eller delarna om ni gör det själva?
    Byta tändstift, alla filter, olja, tändkablar, vissa packningar och så?

Ska göra service på vår bil men jag tycker det låter dyrt med 1469:- med alla delar osv.

• Svar på tråden Vad kostar en service på bilen på verkstad/när ni gör det själva?
  • Jamieolivia

I vår lilla stad kostar det ca 1000kr...om man gör det själv blir det nog ung halva priset. De tar mkt för arbetstid.

• FruSundahl

Det är 13 saker vi ska ha inkl varkstadshandbok.
    Den kostar förvisso 229, så det blir ju mindre för delarna.
    Men man ska väl inte klaga när man kan göra det själv Fundersam
    Blir ju ännu dyrare för dom som inte kan det

• Umm Elias

gratis, mannen är mekaniker

• FruSundahl

Ok. Får ni delarna gratis också då? Skrattande

Umm Elias skrev 2008-08-23 13:39:09 följande:
  • Jamieolivia

Får man låna varandras män på detta forum? :D

Umm Elias skrev 2008-08-23 13:39:09 följande:

• FruSundahl

Om din man får delarna så kan jag låna honom lite. Maken är också mekaniker men jobbar inte som det. Så arbetskostnader behöver vi inte betala iaf =) 

• Dame72

Gratis arbete, men delarna kostar ju, även om han får rabatter. Han har egen bilverkstad!
    Men han tar ca 500 kr per timma inkl moms, så lägg pådet på vad delarna kostar. Men man kan ju köpa original och man kan köpa hos ex Biltema. Sen beror det ju på bil. Vissa är mkt svårare att byta simpla saker på än andra.

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Danne123
    Dame72 skrev 2008-08-23 13:47:45 följande:
    Gratis arbete, men delarna kostar ju, även om han får rabatter. Han har egen bilverkstad!Men han tar ca 500 kr per timma inkl moms, så lägg pådet på vad delarna kostar. Men man kan ju köpa original och man kan köpa hos ex Biltema. Sen beror det ju på bil. Vissa är mkt svårare att byta simpla saker på än andra.
    Lämnar man in på märkesverkstad kommer det kosta betydligt mer än 500kr/h så din make är nog riktigt prisvärd. Jag tycker inte det låter speciellt dyrt för TS med de pengarna inkl material. Har man en kvalitetsolja så kan de lätt kosta uppåt 100kr/liter och då har man 4-600kr bara där. Sen skriver du ALLA filter. Jag antar vatt det bara är olje- och luftfilter för om det ska bytas kupefilter, bränslefilter mm så är det riktigt bra pris.
    Man kan ju kolla upp vad delarna kostar på till exempel mekonomen och sen får man väga skillnaden i pris med hur mkt man själv orkar hålla på. Tid är som sagt pengar.
    Är det en nyare bil så är man ändå rätt bunden att utföra servicen på verkstad om man vill behålla garantierna. Är det däremot en äldre bil så kör jag bara på biltemagrejer och gör allt själv.
  • Umm Elias

jajamensan, han skriver upp dem på jobbet..hehe...Ne helt gratis blir det väl inte för honom men jag har aldrig sett ngn räkning eller störts av den kostnaden Är iallafall hundra procent säker på att vi får det till minsta möjliga kostnaden

En kompis betalade 6000 kr på en verkstad för samma grej som mannen fixade och köpte för 450 kr....det säger rätt mkt tycker jag

FruSundahl skrev 2008-08-23 13:39:55 följande:
    Ok. Får ni delarna gratis också då?
  • NoPride

Jag brukar göra följande:

* Byte motorolja 4 liter - 250 kr
    * Byte oljefilter - 100 kr
    * Byte luftfilter - 140 kr - varannan gång
    * Byte bränslefilter - 200 kr - varannan gång

Jag servar en gång om året vilket är 2500 mil.

* Kylarvätska, bromsvätska, luft i däcken och motorolja kollar jag varje gång jag tankar, efter 100 mil.

En gång om året så rostskyddar jag bilen (hösten) och en gång varje vår så kör jag cleaner och rubbar den. Då kollar jag också olja i växellådan och bakaxeln.

Den har nu rullat 34.000 mil och är 21 år gammal

Svar på tråden Vad kostar en service på bilen på verkstad/när ni gör det själva?