• Dimisi

Sex igen direkt efter missfall?

Vi fick missfall i torsdags (vecka 8). Egentligen tidigare, men i torsdags var vi på KK akut, och då såg läkaren att det var ett pågående missfall, nästans avslutat. Idag är det lördag och jag äter fortfarande sammandragande tabletter (slutar imorgon), men blöder knappt något alls längre.

Jag och min man vill älska igen! Inte för att bli gravida, utan för att vi behöver den närheten och kärleken. Är det farligt? Jag har inte ont. Inte ens av de sammandragande pillren.

Är det bättre om vi använder kondom när vi ska älska, så att risken för bakterier blir mindre? Om vi undviker penetrering den närmaste veckan, är det ofarligt att han tillfredställer mig utan att komma in i mig? Hur förhöjd är egentligen risken för infektioner efter ett så här tidigt missfall utan skrapning?

Vi vill inte vänta i flera veckor på att få älska igen! Någon som har erfarenhet? Detta var första gången vi blev med barn, så vi vet ju inte så mycket om hur det funkar.

• Svar på tråden Sex igen direkt efter missfall?
  • Kina76

Hej Surfa!!

Är verkligen ledsen för er skull, vet hur det känns med missfall. Men man får inte ge upp.

Efter mitt missfall i Maj sa de att jag inte fick ha samlag, bada, använda tampong och så så länge jag blödde. När blödningen var slut till 100% var det ok att ha sex igen.
    Att bli gravid skulle vi vänta med till jag hade haft en mens. Vänta tills blödningen är över helt (hade jag gjort för säkerhetsskull), sen e det nog ingen fara att han tillfredsställer dig utan att "föra in nåt". Tror inte att kondom är skydd nog när man fortfarande blöder, det kan nog komma in bakterier ändå. Detta e vad jag fick veta, ring din barnmorska om du e osäker! Kram Kina

• Dimisi

Tack Kina för ditt svar!

Ikväll började det blöda mer igen, och jag fick lite ont, så vi får nog vänta ett tag till.

Jag vill gärna höra hur fler har gjort. Hur länge väntade ni? Har ni fått infektioner efter missfall, och i så fall varför?

• zimbaroy

Hej jag har fått missfall två gånger v 6 båda gångerna, jag blödde i två veckor efteråt fick inte infektion efteråt. Jag blev gravid direkt efteråt efter det sista missfallet, hade ingen mens i mellan. Ha det så bra

• lycklig fru

Jag fick missfall i maj och vi väntade i ca 1 - 1,5 vecka, efter att blödningen upphört, med att ha sex (väntade totalt ca 3 veckor efter missfallet).
    Innan det så tillfredställde jag och min man varandra på andra sätt.

Personligen så känner jag och min man inte att vi behöver ha sex för att känna närhet, men vi känner ju alla olika. Att bara röra vid varandra och smeka varandra tycker jag är minst lika skönt och tillfredställande.

Nu har jag haft första mensen efter missfallet och vi har börjat försöka bli gravida igen.
    Vi har inte använt kondom någon gång efter missfallet.

Jag tycker att ni ska vänta med att ha sex tills att ni är helt säkra på att blödningarna är över. Försök att tillfredställa varandra på annat sätt tills dess.

Hoppas att allt går bra. Kram!

• Vi 5

Det är för infektionsrisken som ni ska undvika sex. Ingenting ska komma upp i slidan (dvs det hjälper inte att ni har kondom). Ni kan alltså också tillfredsställa varandra så länge ni inte för in något.
    Jag fick missfall (v.13) och fick en infektion av själva operationen. Det var inte roligt! Var bla väldigt nervös att det skulle bli något fel så att jag inte skulle kunna få barn sedan, eftersom det är riskabelt att få infektioner. Och blev dessutom väldigt sjuk av det.

Så om jag får ge ett råd skulle jag verkligen tycka att ni skulle låta bli tills efter du slutat blöda. Om du blivit skrapad så ska du helst vänta lite längre med, men det brukar de säga till om. Lycka till!

Svar på tråden Sex igen direkt efter missfall?