• MalinEddie

Omplacera katt, vart vänder jag mig?

Någon som vet det? Vi bor i Östergötland.
    Efter många om och men har vi bestämt oss för att omplacera en av våra två katter då de absolut inte trivs tillsammans. Det känns som vi gör dom en tjänst genom att sära på dom. Den ena katten är så rädd för den andra att hon inte ens vågar gå på toaletten längre och bajsar överallt:(

• Svar på tråden Omplacera katt, vart vänder jag mig?
  • Vroooooom

Det bästa är om du kan omplacera din katt själv.
    Katthemmen är redan överfulla i sommar och får dagligen säga nej till flera hemlösa kissar. Dom behöver inte mer att göra nu.

Skriv en bra och informativ annons och sätt ut på diverse annonsställen.

Cheer up, the worst is yet to come
  • MalinEddie

Är bara rädd att oseriösa folk svarar på annonser.

• Vroooooom

Skriver du en seriös annons så kommer du också få seriösa svar.

• MalinEddie

Det är jag inte så säker på, det finns mkt idioter därute.

• Vroooooom
    MalinEddie skrev 2008-08-23 14:57:46 följande:
    Det är jag inte så säker på, det finns mkt idioter därute.
    Ja men självklart kommer du få en del oseriösa svar också. Men som sagt, en bra skriven annons kommer att ge fler seriösa svar.

Det är inte enkelt att omplacera en katt varken för en privatperson eller ett katthem. Det krävs en hel del arbete och det absolut bästa är om du kan göra det själv.
  • CTMT

www.kks.nu - de kan hjälpa dig med annonsering och i bästa fall omplacering. De tar en omplaceringsavgift på 500 kr isåfall tror jag.

• skorpionen80

Hör av dig till din katts uppfödare - de brukar ha kontakter och kan hjälpa dig.

Fördelen om du annonserar själv är att DU får välja vem din katt ska hamna hos. Det får du inte om du går via katthem.

• Jessica87

Det bästa är nog om du kan hitta ett nytt hem till katten själv.
    Är det en seriös person som sen tar över din katt är det nog inga problem om du själv åker och lämnar henne/honom (för att bla. se hur din katt kommer att bo) och kanske ev. åker och hälsar på/håller kontakten längre fram .

Lycka till!

*Tuva 2008-05-28*
  • Pearldrop

Det bästa är att gra det själv, åtminstone på sommaren när alla katthem är överfulla. Se till att de kommer till ett bra hem där de får stanna!

• MalinEddie

Det är tanken och jag är säker på att de kommer bli lyckligare åtskilda då de verkligen hatar varandra. Det verkar vara svårt att bli av med äldre katter, folk vill ju mest ha små kattungar.

Pearldrop skrev 2008-08-25 10:08:18 följande:
    Det bästa är att gra det själv, åtminstone på sommaren när alla katthem är överfulla. Se till att de kommer till ett bra hem där de får stanna!
  • Pearldrop

Nej lätt är det absolut inte, det finns alldeles för många katter i Sverige tyvärr, det är hemskt att tänka på att inte alla har de så bra som mina (för mina har det bra! så då ska ajg väl få skriva så?)

Hoppas det går bra! Det kanske finns något äldre par som vill ha en redan uppfostrad katt?

Ska ni behålla ena så för då har ni ju särat på dem eller ska ni göra er av med bägge två?

MalinEddie skrev 2008-08-25 10:13:20 följande:
    Det är tanken och jag är säker på att de kommer bli lyckligare åtskilda då de verkligen hatar varandra. Det verkar vara svårt att bli av med äldre katter, folk vill ju mest ha små kattungar.
  • Pearldrop

Det låter kanske grymt, men jag skulle hellre avliva mina katter om jag kände att jag inte fick tag i ett riktigt bra hem åt dem.

För när man tänker efter, så finns de så himla många dåliga hem.... läskigt att tänka på..

...fast mina katter har ett hem för livet (oj de tkanske lät irnoniskt nu? inte så jag menade!)

• MalinEddie

Vi ska behålla den ena. Problemet är ju att de inte kommer överens. Den ena katten är så rädd för den andra och det har blivit värre. Vi har provat det mesta, detta är inget nytt problem, vi har haft det så här i tre år och jag känner nu när det bara blir värre och värre att vi måste göra nåt speciellt för katternas skull. Skulle vara själviskt att behålla båda två.
    Va bra att du tar så bra hand om dina katter:)

Pearldrop skrev 2008-08-25 10:33:53 följande:
    Nej lätt är det absolut inte, det finns alldeles för många katter i Sverige tyvärr, det är hemskt att tänka på att inte alla har de så bra som mina (för mina har det bra! så då ska ajg väl få skriva så?)Hoppas det går bra! Det kanske finns något äldre par som vill ha en redan uppfostrad katt?Ska ni behålla ena så för då har ni ju särat på dem eller ska ni göra er av med bägge två?
  • saltflingan

Katthem brukar inte ta emot katter som man av olika anledningar inte kan eller vill ha kvar längre. De har fullt med hittekatter. Och det är jättesvårt att omplacera katter, det vet jag själv av erfarenhet.

Jag tror att du får ställa in dig på avlivning som ett alternativ om du inte lyckas hitta ett nytt hem till katten.

Men jag hoppas att du hittar ett hem till dem!

• CTMT
    MalinEddie skrev 2008-08-25 10:13:20 följande:
    Du kan ändå kontakta www.kks.nu . Att få ut en annons på deras hemsida kan göra mycket då det finns många personer som dagligen besöker deras sida. Och om de besöker en djursida så är det ju äkta djurvänner som t.o.m. är beredda att betala för en liten kise (och det är jättebra för kattens status, att den äntligen är värd någonting!)

Katthemmen är ju tyvärr säkert överfulla just nu (stackars sommarkatter). Men du kan ändå fråga om någon kan hjälpa dig med omplacering. Hittas ny ägare till katten så skrivs det kontrakt direkt och personen som tar sig an din katt kollas upp och ibland följs ärenden upp.
  • MalinEddie

Vet du om dom finns i Östergötland?

CTMT skrev 2008-08-25 11:39:57 följande:
    Du kan ändå kontakta www.kks.nu . Att få ut en annons på deras hemsida kan göra mycket då det finns många personer som dagligen besöker deras sida. Och om de besöker en djursida så är det ju äkta djurvänner som t.o.m. är beredda att betala för en liten kise (och det är jättebra för kattens status, att den äntligen är värd någonting!)Katthemmen är ju tyvärr säkert överfulla just nu (stackars sommarkatter). Men du kan ändå fråga om någon kan hjälpa dig med omplacering. Hittas ny ägare till katten så skrivs det kontrakt direkt och personen som tar sig an din katt kollas upp och ibland följs ärenden upp.
  • CTMT

KKS är ju mest beläget i sydsverige, men de har ju kontaktpersoner och stödhem runtom i hela landet! (stödhem = tillfälliga hem för katter tills de fått nytt permanent hem)

Men gör som så att du skickar ett mail till [email protected] och förklarar din situation och vart du bor osv., så kommer den närmaste kontaktpersonen kontakta dig.
    Att få hjälp med en annonsering på deras hemsida är inga problem! Och det kan hjälpa jättemycket!
    Att få omplaceringshjälp beror ju på hur mycket de har att göra just nu.
    Kattorganisationer prioriterar ju skadade/hemlösa katter före katter som just nu har ett hem (som din katt). Men man kan alltid få lite hjälp och tips på vägen av dem i form av annonsering etc!

• MalinEddie

Tack för hjälpen! Ska maila de nu.

CTMT skrev 2008-08-25 11:47:46 följande:
    KKS är ju mest beläget i sydsverige, men de har ju kontaktpersoner och stödhem runtom i hela landet! (stödhem = tillfälliga hem för katter tills de fått nytt permanent hem)Men gör som så att du skickar ett mail till alla@kks.nu">alla@kks.nu och förklarar din situation och vart du bor osv., så kommer den närmaste kontaktpersonen kontakta dig. Att få hjälp med en annonsering på deras hemsida är inga problem! Och det kan hjälpa jättemycket!Att få omplaceringshjälp beror ju på hur mycket de har att göra just nu. Kattorganisationer prioriterar ju skadade/hemlösa katter före katter som just nu har ett hem (som din katt). Men man kan alltid få lite hjälp och tips på vägen av dem i form av annonsering etc!
  • CTMT
    MalinEddie skrev 2008-08-25 11:50:37 följande:
    Tack för hjälpen! Ska maila de nu.
    Varsågod! Glad
    Hoppas de har möjlighet att hjälpa dig!
    Ett tips är att efter du har mailat dem, gå även in i deras gästbok och skriv ner kortfattat vad ditt ärende gäller och att du har mailat dem. (ibland blir de så överrösta med mail att det kan ta några dagar innan man får svar, men skriver man i gästboken också så brukar de in och leta upp ens mail och svara direkt!)
Svar på tråden Omplacera katt, vart vänder jag mig?