• Vendela04

Vita fläckar på tungan

Jag upptäckte idag att min nästan 4-månaders baby har vita fläckar på tungar.

Först trodde jag det bara var lite mjölk-kräk som låg kvar, men när jag drog med fingret över dom satt dom kvar.. Hon verkar dock må bra i övrigt.

Jag ringde vårdguiden som trodde svamp och rekommenderade vichy-vatten på kompress några gånger om dagen.

Kan ändå inte låta bli att oroa mig.. Tror ni också att det är svamp, vet ni hur dom får det och har nån testat vichy-vatten?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Vita fläckar på tungan
  • Giz

det är inge fara!
    Nästintill alla bebissar har det.
    Inget att oroa sig för. Försvinner av sig självt.

• Val

Ja, det är säkert svamp. När min dotter var i den åldern hade hon också det. Jag fattade inte att det var svamp, så vi penslade aldrig med ramlösa (visste inte att de kunde ha svamp öht), det försvann ganska snart av sig själv.

• HeartsOnFire

Ja, jag tror att det är svamp.
    Min son hade också svamp på tungan, men vi lät det bara vara så försvann det efter ett tag.

• Cat lover

Jo det är nog väldigt säker svamp. Min lille har det också, fick också rådet av BVC att använda vichyvatten för att torka ur munnen. Men eftersom det är svamp så sa hon att man skulle tvätta sig ordentligt och smörja in bröstvårtorna med cortisonsalva, man bär själv svampsporer på bröstvårtorna. Jag fick salva av BVC. Nu har det nästan försvunnit!

Svar på tråden Vita fläckar på tungan