Ensam harunge
Vi har en ensam och pytteliten harunge på vår altan, vad ska vi göra?
Man ska ju inte ta hand om vilda djur, men klarar den sig själv?
Först var han skräckslagen men nu ligger han på altanen och solar...
Inga påhopp tack!
Vi har en ensam och pytteliten harunge på vår altan, vad ska vi göra?
Man ska ju inte ta hand om vilda djur, men klarar den sig själv?
Först var han skräckslagen men nu ligger han på altanen och solar...
Inga påhopp tack!
Vänta lite och se om mamman dyker upp. Ni ska inte ta i den för då kanske inte mamman vill veta av den sen! Om inte mamman dyker upp vet jag faktiskt inte vad man kan göra.. ställa ut mjölk kanske??
Vänta och se om mamman kommer tillbaks. Sen kan du ringa någon på viltskyddet och fråga. Då man inte får ta hand om vilda djur själva utan utbildning, så måste någon annan ta beslutet åt dig.
Ungen har varit i vår trädgård sedan imorse och än så länge har vi inte sett mamman.
Därför har vi blivit lite oroliga ifall han klarar sig själv.
Tack för svaren!
jag har en vildkanin som min dotter tog hand om för 4 år sen den vart illa tilltygad av katter å hon ringde till djursjukhuset då sa dom ta hand om den eller låt den vara så hon tog in den å den mår kanonbra äter å växer trivs med både hundarna å katterna jag har (jag övertog den) Den kanske inte är unge? De är små även som vuxna
Mamman är förmodligen i närheten och ungen klarar sig själv i flera timmar. Det enda felet ni skulle kunna göra är att ta i den så den luktar människa, eller mata den med mjölk eller annat. Ungarna äter/dricker dagg själva och mjölk eller välling skulle den förmodligen dö av, magen är inte utvecklad på harungar...
Kolla efter mörkrets inbrott om ungen fortfarande är kvar, är den det så kanske det kan vara dags att leta på något telefonnummer till viltvårdare el. dyl. och ringa imorgonbitti.
Frågan är om det finns vilda djur där som tar den. ja mjölk kan man inte ge den men man får väl hålla ett vakande öga på den ifall mamma dyket opp
Det är en myt att mamman inte skulle bry sig om ni tar i den. Mamman tar hand om sin bebis oavsett men om ni är i närheten så vågar hon sig nog inte fram....
Ta en promenad i området och kolla så hon inte blivit påkörd eller ligger skadad. Då behöver harpalten hjälp. Om ni inte hittar mamman så vänta något dygn och om harpalten fortfarande är kvar så ring en veterinärstation och be om råd där.
Om jag inte har helt fel så har apoteket ersättning tilll katter som man kan ge harungar, det kan ha ändrats sedan jag tog hand om harungar...
Så länge mamman ser människor i närheten så kommer hon inte att dyka upp..
Här hittade jag råd från naturvårdsverket....
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Du-djuren-och-vaxterna/Rad-om-vilda-djurungar/
Maken har kollat men inte hittat mamman, detta var dock imorse när vi såg ungen först.
Vi har hållit oss undan ungen, vi ser den genom glasdörren..
Tack snälla ni för råden!
Ligger den bara där eller?
Harmammor lämnar alltid sina små för att skydda dem mot rovdjur. Hon och ungens syskon ligger troligen strax intill. Hon besöker dem korta perioder, men när människor vakar över dem kan det bli för långt mellan besöken. Låt dem vara. Mamman tar hand om dem.
ja där jag bor har vi massor med kaniner å ungar å dom är inte skygga för människor. Men vänta å se vad som händer annars kanske du kan få ta hjälp av djursjukhuset.Den är inte skadad men kanske den är vuxen?
Ge den absolut inget att äta eller dricka bara...fast visst är det lite mysigt också att se "vilda" små ungar helt apropå...
Men finns det dvärgharar? Den är ju såååå liten
Nja jag har aldrig hört om vilda dvärgkaniner men de är ganska små
man kan jue aldrig släppa ut den för den är tam men den va skadad den jag har och de skulle avliva honom annars men han är frisk å mår väl men väldigt liten