• strenua

Kostnad för ny uppvärmning?

Jag är i husköpartankar men tyvärr h
    värms många av huset jag kollat på upp med olja eller bara el.

Hur mycket kostar det att sätta in pelletsbrännareeller bergvärme eller vet ni något annat, bättre alternativ?

Samt hur mycket kostar sedan uppvärmningen? Hur mycket kan man räkna att man sparar per månad eller år om man byter från olja eller el till något annat alternativ?

• Svar på tråden Kostnad för ny uppvärmning?
  • Ayya

Luftvärmepump är ju ett billigt alternativ. Kostar runt 20000 kr att installera.

Min pappa installerade bergvärme och jag har för mig att det gick på runt 100000 kr. Men då krävs det ju att man har vattenburet system.

• strenua

Luftvärmepump? Den går på el då? Hur mycket kostar det att värma ett hus med en sån?

Ayya skrev 2008-08-23 22:35:51 följande:
    Luftvärmepump är ju ett billigt alternativ. Kostar runt 20000 kr att installera.Min pappa installerade bergvärme och jag har för mig att det gick på runt 100000 kr. Men då krävs det ju att man har vattenburet system.
  • Ayya

Oj det beror ju helt på hur stort huset är byggt och vilken planlösning huset har. Är det öppen planlösning så funkar luftvärmepumpen bättre och kommer bättre åt att värma upp alla ytor. Men dom säger ju att elförbrukningen sjunker ungefär 30 procent om man jämför med direktverkande el.

• Angelven
    strenua skrev 2008-08-23 22:28:25 följande:
    Jag är i husköpartankar men tyvärr hvärms många av huset jag kollat på upp med olja eller bara el. Hur mycket kostar det att sätta in pelletsbrännareeller bergvärme eller vet ni något annat, bättre alternativ?Samt hur mycket kostar sedan uppvärmningen? Hur mycket kan man räkna att man sparar per månad eller år om man byter från olja eller el till något annat alternativ?
    Ta en titt på konsumentverkets hemsida - det finns en jättebra energikalkyl där!
  • Eofrysina

Jag har jordvärme och är jättenöjd. Enda kruxet är att man behöver ha tillräckligt med mark för att plöja ner slang och om man har mycket planteringar kan det vara tråkigt att ta bort allt. I vårt fall hade vi ingen trädgård alls när vi flyttade in och då blev valet enkelt.

jordvärme är billigare än bergvärme men funkar lika bra.

• Eofrysina

Oj, jag glömde skriva om kostnader.
    vi värmer ca 400m2 med vår pump och måste därför ha ett extra stort system = mycket dyrare. vi har en Thermia vämepump och slangarna plöjdes ner i backen. Slang i marken är 700m och pumpen 15,5 kw. Kostnad hamnade på nästan 130000 kr. Men en normalvilla kostar inte alls så mycket. Vi har en beräknad total förbrukning på ca 21000 kwh, men då räknas också in annan förbrukning som el för makens snickarverkstad (verktyg), datorer m.m.

• Linlugg

Vi eldar med spannmål (samma princip som pellets). Det är driftsäkert, ekologiskt och funkar jättebra, vi har vattenburen golvvärme och vår panna värme två hus.

Eftersom vi odlar spannmål själva kostar den totala uppvärmningen ca 1000:-/år för framställningen. Så mycket billigare och bättre kan det inte bli för vår del.
    Pannan/silo/kulvertar gick lös på 90.000 när vi byggde och sen fick vi 15.000 i miljöbidrag från kommunen i efterhand för att vi valt en förnyelsebar värmekälla så 75.00 totalt gick det på.

.¸¸.·´¯)Linlugg
Svar på tråden Kostnad för ny uppvärmning?