mjukhjälm till "bebisen".. onödigt? eller inte? (sån så dom inte gör illa sig alltså?
En sån där hjälm.. som är mjuk ..inte en mössa alltså! är det onödigt köpt eller bra köp?
En sån där hjälm.. som är mjuk ..inte en mössa alltså! är det onödigt köpt eller bra köp?
Beror nog på barnet skulle jag vilja säga. Och kanske hemmiljön. Min första grabb var extremt tidig motoriskt men gjorde aldrig illa sig. Visst några bulor, blåmärken och småsår, men det hör till så länge de inte kan skada sig allvarligt. En del barn, tex min man som bebis, inser inte sina begränsningar och försöker sig på saker de inte är mogna för och gör därmed illa sig mer. För såna barn kan det nog vara bra med ett huvudskydd kanske. Jag har dock ingen erfarenhet själv.
onödigt köp enligt mig. Säkerhet är viktigt men någonstans måste gränsen gå.
De måste "lära" sig att det gör ont att ramla!
Vissa som alltid landat mjukt har inga spärrar, de tror att "jag landar mjukt" eller "nån tar emot mig"
(Olivias kusin _kastade_ sig ut för trappan när hon var 3 år för att hon var van vid att nån alltid tog emot!!)
så har jag också tänkt! att nån gång måste dom lära sig! var mest bara nyfiken om det finns många som har sånna!
det är väl lite olika skulle jag gissa... vissa barn börjar gå före dom har förstånd till det egentligen, tex min mamma som sprang (!) redan vid 10 månaders ålder hade absolut inget förstånd till det, hon brukade springa rätt in i väggar och saker och svimmade tom...
Själv fick jag ha hjälm eftersom jag var sjuk (hade för lite trombocyter som gör att bloder koagulerar) och kunde få hjärnblödning om jag slog i huvudet...
Tror nästan att en mjuk lekhjälm kan göra mer skada än nytta... Barnet tror att den kan göra mycket mer än den kan, när hjälmen sedan inte är på kan det bli värre skador. kanske också att föräldern vaggas in i falsk trygghet. Jag skulle inte köpa en.
Jag har en son som varit väldigt tidig med att stiga upp osv. och jag kan inte räkna alla dom gånger han fallit och slagit sig men vi har inte haft behov av nån hjälm. Om han inte vet att det tar ont så försöker han ju inte lära sig att inte falla, så har jag tänkt.....
Jag ska göra en sådan "hjälm" till min son. Jag tror absolut inte på argumentet att de måste få göra sig illa för att lära sig. Jag menar jag har aldrig ramlat ner för en trapp, blivit påkörd av en bil osv men jag förstår ändock att det skulle göra ont!
Enligt min mening en helt onöding sak att köpa...herregud...överbeskyddande skulle jag vilja säga. Jag sätter ju inte vantar på dottern varje gång jag har ugnen på...hon vet att det varmt för att hon har känt det.
Jessie
Har oxå hört att det kan vara skadligt. När de är i ramla åldern så är fallhöjden inte så hög sas. Och under den tiden lär de sig att instinktivt dra upp huvudet vid fall. Om de har hjälm så riskerar man att den reflexen inte lärs in med allvarliga skador som följd senare. VCet ej om det stämmer dock. W var gasnka motoriskt tidig med att ställa sig upp och gå utmed möbler och så. Men jag upplevde att det tog typ 2 v innan hon lärde sig att för det mesta sätta sig ned på rumpan istället för att falla handlköst. Så under de v så fick man ju agera vakt men sedan lugnade det ned sig. Men visst skär det i hjärtat när man hör det dära smacket i golvet! Låter ju som om de slår ihjäl sig varenda gång!