• Anonym

Har ni gått upp i vikt av antidepressiva?

Jag har bara ätit i 1 månad och har redan gått upp 5 kg. Vill ju absolut inte gå upp mera så undrar om det är vanligt?

• Svar på tråden Har ni gått upp i vikt av antidepressiva?
  • Michisen

När jag åt Paroxetin som är antidepressivt så gick jag upp från 75 till 92 kilo.
    När jag slutade med Paroxetin så gick jag ner igen.

Det är ju med som vanlig bieffekt, så det är åtminstone en av hundra eller fler som drabbas av det.

• Anonym (xc)

10 kilo på citalopram...

• Anonym (kämpa!)

det beror på vilken antidepp du käkar.
    Enligt min läkare så finns det bara zoloft (och som är samma sak som zoloft, setralin bluefish t ex), fluxetin och en helt ny medicin som jag inte kan komma på namnet på just nu.

Jag käkade remeron (som man ska fly från så fort läkaren nämner det, mirtazapin heter den också) och jez vad jag ökade i vikt, sen åt jag anafranil och den fortsatte jag at öka av samt svullnade upp. Gick från 55 kg till 95 kg på två år. Slutade med anafranil i mars och vägde då 80 kg, nu väger jag 70 kg och är gravid i vecka 29 så det är lite bebisvikt också. har inte aktivt gått ner dom kilona.

Kolla upp innan du börjar äta är mitt tips.
    Men sen också, det beror på om du innan väger för lite, då ska du ju upp.

• Anonym

10-12 kg när jag åt citalopram i över ett år.

• Lakrits

Gick upp 10 kg med Cymbalta under en den korta perioden jag åt dom...10 månader.

• Anonym

Hej, minns inte namnet på den medicin jag åt men första svängen gick jag upp 20-25 kilo. När jag slutat medicineringen samt lyckats gå ner nästan allt var jag tvungen att medicinera igen. Gick då upp 35 kilo. Tungt, för jag lyckas inte gå ner de sista 10-15...

• Anonym (gick ner)

käkade zoloft, sen sertralin, och gick ner 10 kg.

• Anonym

en undran har ni gått upp pga av *pillerna* eller för att ni har ätit mer?

• Anonym

Det är ju lustigt vad olika läkarna säger. Min psykiatiker hävdar bestämt att det inte är någon "ingrediens" i medicinen som gör att man går upp i vikt, utan att det alltid handlar om kalorier! Möjligen får man ökad aptit, men det kan man ju reglera genom att inte äta mer!

• Anonym (yen)

hmm jag åt zoloft och sertralin under ett år och vikten förblev densamma.

• Anonym

20 kg på remeron (mirtazapin), lithium och Efexor.
    från 65 kg till 85. Är fet, ful och ser för jävlig ut.
    Fattar inte hur jag ska kunna ta tag i det här. 20 kg, herregud!
    En del medicner verkar så att man mår bättre, aptiten höjs, så man äter mer. Men vissa påverkar hunger och mättnadskänslorna också, som Remeronet. Akta dig för det!

• Hanem

från 65 till 90kg tack vare citolapram (3år) och efexor (2år).. fast egentligen kan man inte bara skylla på läkemedlet utan sjukdomen spelar stor roll med... i mitt fall ialla fall...

• Anonym
    Hanem skrev 2008-09-06 23:45:38 följande:
    från 65 till 90kg tack vare citolapram (3år) och efexor (2år).. fast egentligen kan man inte bara skylla på läkemedlet utan sjukdomen spelar stor roll med... i mitt fall ialla fall...
    hur menar du ? att man går upp i vikt av att vara deprimerad eller?
    Jag tappar aptiten av att må dåligt som tur har jag iaf lite att ta av

va hos läkaren i fredas hon ville inte skriva *lyckopiller* till mig än iaf skrev ut lugnande istället & tid till kurator
  • Anonym (tvärtom)

Tvärtom för mig. Jag gick ner 5 kg av Citalopram.
    Håller nu på att trappa ner och nu börjar viktkurvan peka uppåt.

• Pyris

Hade samma vikt när jag åt zoloft.
    Men iofs finns det inte mycket som kan få mig att gå upp i vikt.

• Hanem

det är väldigt vanligt att man tröstäter när man är deprimerad och det leder ju till viktuppgång

• Anonym

Japp runt en 8 kilo av cipralex. Men tror det beror mycket på att jag åt mindre och var mer sötsugen. Nu håller jag på att gå ner kilorna och det tar tid, men ner går det. Äter fortfarande medicin och gick inte upp mer än 8 kg. Men det är 8 kg för mycket.

Svar på tråden Har ni gått upp i vikt av antidepressiva?