• Knubbe12

Veckopeng för 7-åring?

Vad är rimligt? Söker inte efter detta svar av ekonomiska skäl, utan mest för att veta vad som är "passande" att ge en 7 -åring i veckopeng? Hur mycket ger ni? Vid vilken ålder börjar ni med veckopeng/månadspeng? Vår son har en lillasyster på 4 år. Vad ska vi ge henne?

• Svar på tråden Veckopeng för 7-åring?
  • Spicy woman

20 kr är väl rimligt att ge en 7-åring. Det får min systerson som är 7 år.

• MosterMammaMia

Min dotter får 20:- varje fredag. Vad hon ska ha den tjugan till vet jag inte för jag betaler allt för henne, godis, leksaker etc etc, det är mest för att andra får veckopeng och då vill hon ju såklart med ha.

• Ananaspaj

25 kr till både sjuåringen och tioåringen. De får dem i en burk på måndag, sen vittjar de på lördag. Har de varit duktiga och hjälpt till hemma och gjort sina sysslor är alla 25 kr kvar ( ev oxå bonus för extra gott uppförande eller handräckning!). Är det mycket bråk och sysslorna inte görs blir det 5 kr avdrag per tillfälle!

De tycker det är en rättvis metod och alla är nöjda.

Sen blir det inte ens veckopeng varje vecka, vi glömmer av och de med ibland

• poik07

Vi ger 50 kr och började när hon var 7. Kravet är att hon inte får handla godis för mer än 20 kr. Så 30 sparas tills hon hittar något fint eller om hon vill göra något...

• Sagoflickan

Jag förstår inte varför man ska ge en 7-åring veckopeng. Det tycker jag är alldeles för tidigt i ålder.

• poik07
    No Angelique skrev 2008-08-24 00:55:49 följande:
    Jag förstår inte varför man ska ge en 7-åring veckopeng. Det tycker jag är alldeles för tidigt i ålder.
    För att lära dem värdet av pengar....
  • Aquila

Bra tråd, har funderat på detsamma... Då vet jag!

• Aquila

No Angelique skrev 2008-08-24 00:55:49 följande:

Som tur var frågade inte ts HURVIDA hon/han skulle ge sonen och dottern veckopeng. Vad skönt! Du slipper fundera!
  • luckyme

Jag har precis börjat att ge min pojke veckopeng av den anledningen att jag vill att han ska lära sig värdet av att köpa själv och se hur mycket pengar som behövs till just det han vill ha. Och sedan finna tålamodet att spara så han senare i livet inte börjar med en massa krediter och skit som bara tar pengarna ifrån honom.
    Min dotter är 5 och hon får 30:- så hon oxå kan handla sitt godis och spara en slant.

Meningen är ju oxå att barnen ska lära sig att hjälpa till hemma mot att vi ger veckopeng som tack. Har dom inte hjälpt till så blir det ingen veckopeng och därmed inget godis etc..
    Vi handlar inte godis till dom nu när dom kommer att ha veckopeng med andra ord.

• halloj77

Min sjuåring har aldrig frågat efter veckopeng och jag tror inte att han kompisar har heller.

Svar på tråden Veckopeng för 7-åring?