• Lilith74

Baby-larm? Ett måste eller lite onödigt?

Undrar över baby-larm eller baby-övervakare eller vad det kallas, alltså en grej som lyssnar på barnet och spelar upp ljuden där jag är. Jag har aldrig haft en tanke på det men nu har två personer sagt att det är det första man måste köpa.
    Vi bor i ett tvåvåningshus och tanken är att bebin ska nattsova på övervåningen. Vi har ingen TV så det är ganska lugnt och tyst i huset för det mesta.
    Har en känsla av att ett baby-larm kan invagga oss i falsk trygghet - att vi har koll fast vi inte har det, alternativt att vi ränner upp och ner varannan minut. Min tanke är att man går upp var tionde minut eller kvart om det är lugnt.

Vad säger ni andra, mer erfarna föräldrar?

• Svar på tråden Baby-larm? Ett måste eller lite onödigt?
  • Pysse

För oss var det oumbärligt. Vi har också tvåvåningshus med källare. Nu kunde man våga sig ner i källaren utan att tro man hörde babyskrik hela tiden. Sedan när sonen blev lite äldre kunde man våga sig ut på altanen.
    Tyvärr verkade grannen ha en baby-monitor med samma frekvens. En kväll hörde jag helt plötsligt en kvinnorröst i vår monitor-blev helt livrädd, för jag trodde någon var uppe hos sonen. Men det var grannen.

• Prinsessan Zelda

är det en babyvakt du menar. vi har precis köpt en och det är jätteskönt på kvällen när vi lagt lillkillen i sin spjälsäng för natten. Han är 2½månad och när han ligger i sovrummet och vi ser på tv hör vi inte om han vaknar till. Vi hör först när han skriker och då är det mycket svårare att få han att somna om. Med babyvakten kan vi gå in när han just vaknat till och sätta i nappen eller så, så att han somnar om direkt. Eller om han ligger i vagnen på tomten och man är inne (eller tvärtom). jag tycker den är jättebra att ha, men visst klara man sig utan också.

• Mamba

Vi har lånat ett av ett par vänner men använder det mkt sparsamt och väldigt sällan! Säkert 3 månader sen jag använde mitt..

Vi har ett 2 våningshus vi också och sonen sover på övervåningen både dag som natt! men vi har relativt tunna väggar så det hörs ganska bra ner.
    Jag använde det en gång innan och då hördes det till och med när han rörde sig i sängen!

Mitt tips! Vänta tills bebisen är född och se om ni känner ett behov av det! Om möjligt, låna ett för att se om ni verkligen behöver ett!

• Snossan

Vi bor i lägenhet men när vi är på landet har vi ett larm.

Känns bra tycker vi. Vi köpte den alltså när pontus va 7mån. Bor ni i hus kan ni ju då även va utomhus när lite vilar och sover.

Toppen ju. En sak jag skulle göra är att köpa ett där det finns två adapter..hur stavar man det, Ja alltså vi har en som bara går på batteri hade varit bra med att bägge gick att sätta i kontakten för dom kräver en hel del batteri.

Sedan kommer ju du springa en hel del endå mentycker inte den va dum alls.

• väntar o längtar

Vi har ingen och tycker inte att vi behöver nån heller. Även när vi är ute och sonen sover i sitt rum så hör vi när han vaknar.

Vänta och se om ni tycker att ni behöver ett.

Förresten... riktigt häftigt att ni inte har nån TV! Skulle nog oxå vilja ha det så, men maken skulle inte överleva i så fall.

• Mamma på heltid

Ett måste, speciellt om man har 2 våningar tycker jag.
    Och nu på sommaren sitter vi ofta ute och den är bara kanon.

• MrsHawkins

Onödigt säger jag....Man hör barnet ändå, alternativt håller lite koll när barnet sover....

• Lilith74

Hm, gör nog så att vi väntar lite. Vi ska ha en korg till bebisen på nedervåningen där den kan sova i början, så den kommer i princip vara med oss dygnet runt första tiden, så kan man ju se sedan om det blir för mycket spring utan. En baby-vakt är vad jag menar, ja.

Väntar o längtar: Det är faktiskt underbart att inte ha TV. Saknade lite i början men inte för fem öre nu. Och all tid till annat som man får! Rekommenderas.

• suzolina

jag har den mest om jag sitter u te på balkongen och lillen sover men jag hör honom även om jag inte har den. vi hade den på natten när lillen började sova i sitt rum för jag vvar så osäker men den gjorde mer skada än nytta för man hörde tom om han fes i sömnen hihhi vaknade fler ggr än när han sov intill mig . vet ej med två våningshus men gissar att man hör bebisen ändå samt om du nu kollar bebisen ganska ofta tror jag inte det ett måste

• Prinsessan Zelda

med den babyvakten vi har kan man ställa in käsnligheten så att den inte går igång så lätt, av fisar, rapar och annat

• nattuggla

Vi har en babyvakt, vilket jag absolut behövt när dotter sovit ute på dagarna...min dotter har aldrig skrikit när hon vaknat, däremot gnytt så utan den skulle jag inte ha hört. Bor också på landet och om det kommit nån katt eller hund (fast de egentligen skall hållas kopplade här) så har jag hört det. JAg har ändå varit ut och kollat var 10-15 min. Vår granne har också haft en, men vi hade så man kunde byta kanal så att vi kunde ställa dem på olika kanaler...så behövde vi inte springa ut om det var grannens lilla kille som vaknade!

• Norahs mamma

Oumbärlig tycker jag...
    Bor ilägenhet nu (en liten trea) och använder den varje gång jag lägger Norah i sängen...

Kommer snart flytta till ett hus och hon ska sova på övervåningen så då kommer jag använda den ännu mera...

Svar på tråden Baby-larm? Ett måste eller lite onödigt?