• hemi08

fästingar på katter?

Har en massa funderingar då det gäller fästingar och katter. Våran katt kom in igår kväll med en fästing som min sambo lyckats ta bort..

Men vad händer om man inte ser fästingen, kan den tappa greppet o ramla av här inne?
    Hur länge överlever den då och kan den då klättra upp o sätta sig på nån av oss?
    Om katten ligger i tex sängen o fästingen "kliver av" där, kan den då krypa upp på mig när jag lägger mig?
    Om katten blir smittad av någon sjukdom, kan den då smitta oss människor med den?

Många frågor, ja vet men har en liten kille här hemma på 4 månader som jag inte vill hitta nån fästing på och är så osäker på hur det funkar! :)

• Svar på tråden fästingar på katter?
  • LuMa

Vanligtvis så släpper dom bara taget själva när dom har ätit färdigt och är fyllda.
    Då är dom inte så snabba direkt utan ligger uppsvällda på golvet eller var dom nu är när dom släpper taget.
    Dottern har hittat en sån en gång och trodde att det var ett russin. Mindre mysigt kan jag ju säga.

Nej, katten kan inte smitta er med borrelia eller TBE. Det kan bara hända om ni själva blir bitna av en fästing.

• Jamieolivia

Ja, den kan ramla av och hoppa pa nan annan. Darfor ar det viktigt att ta bort om man ser dem och vara forsiktig. Katten kan inte smitta er, men om fastingen hoppar pa er (den som smittade katten) kan den smitta er ocksa.

• hemi08

Är det vanligt att fästingar ramlar av? Har lite smått fobi för små kryp och undrar om man behöver skaka sängkläder o sånt varje kväll innan man lägger sig?

• Rigmor Mortis
    Jamieolivia skrev 2008-08-24 09:00:15 följande:
    Ja, den kan ramla av och hoppa pa nan annan. Darfor ar det viktigt att ta bort om man ser dem och vara forsiktig. Katten kan inte smitta er, men om fastingen hoppar pa er (den som smittade katten) kan den smitta er ocksa.
    Fast när den släpper är den mätt och lär hinna bli uppstädad innan det är dags för nästa måltid (om det är en larv eller nymf, en fullvuxen fästing äter och lägger sedan ägg)
  • Xarxa

Katter kan också bära in fästingar som inte sätter sig på dem, utan som söker sig till människor istället. Det har hänt flera gånger att jag haft katten i knät och plockat fästingar, för att sedan märka att det kryper någon på mig också ...

• Nymne

Om man vill minska mängden fästingar i omgivningen ska man ta bort fästingen innan den släpper katten och förökar sig med hjälp av allt blod!
    döda döda

• moonweb

Ett tips är att köpa fästingmedel från apoteket. Själv bor jag i Finland och här finns det något som heter Frontline Vet, det är en lösning som ska droppas i kattens nacke en gång i månaden ungefär. Det har varit väldigt effektivt på våra katter, vi har inte sett till en enda fästing sedan vi behandlade dem med Frontline, förut såg vi en fästing på nån av dem så gott som varje dag. Antagligen finns det något liknande medel i Sverige också, det var inte så dyrt heller.

• Nymne

Men när den väl släpper är den mätt och hoppar inte på någon annan.

• Vårsolen

precis vad jag skulle skriva.
    ett ex är när vi var hos min mamma och jag upptäcker nått litet svart som krälar på dotterns body, snacka om panik men jag hann få bort den iaf.
    Du kan alltså inte vara helt säker på att de fästingar som sitter på din katt, inkl de som den tappar inne, är mätta och belåtna.

Xarxa skrev 2008-08-24 09:58:50 följande:
    Katter kan också bära in fästingar som inte sätter sig på dem, utan som söker sig till människor istället. Det har hänt flera gånger att jag haft katten i knät och plockat fästingar, för att sedan märka att det kryper någon på mig också ...
  • Vårsolen

men frontline bör man väl inte använda om man har barn som klappar djuren? något sådant står det iaf på fästinghalsbandet

• moonweb
    Vårsolen skrev 2008-08-24 12:08:33 följande:
    men frontline bör man väl inte använda om man har barn som klappar djuren? något sådant står det iaf på fästinghalsbandet
    Det är ju inte ett fästinghalsband, utan en lösning som ska droppas på huden i nacken. Det står att man inte ska låta barnen klappa katten i nacken på tre dagar, eller något liknande. Efter det är det fritt fram att gosa, medlet torkar ju in i huden, så att säga.
  • Vårsolen

ja jag förstod att det var lösningen men det enda jag ville ha fram är att man ska vara lite försiktig om man har barn, sen att det endast gällde i 3dagar visste jag inte.
    Men det är ju jättebra, varför inte testa då

Svar på tråden fästingar på katter?