• greatluckygirl

viktnedgång utan träning?

Mina frågor är?

Kan man gå ner i vikt av att äta 1110-1300kcal per dag om man inte tränar någon specill form av träning.
    Utan rör sig mest det vardagliga, såsom städ, matlagning, promenader ibland. Ev 2 grr i veckan ?

Om man skippar allt socker och pot, ris, pasta.

Frukost: 1dl gröt med önos äppelmos 1msk. och lite mjölk till.
    Mellis: 1 smörgås med en skiva ost och lite smör på. (vitt bröd) brödet innehållr socker men det är också det ända inyttiga jag äter under dagen.
    Lunch: kött, fågel eller fisk och sallad till det.
    Mellis: 1 nutridiet
    Middag: kött,fågel eller fisk och sallad till det.

Jag är ingen träningmänniska och några promenader hinner jag inte med.
    Någon gång i veckan högst 2grr går jag med min systers unge så att hon får vila upp sig, men det blir mest slöpromenander så att pojken hinner med och se på allt (:

Jag är 178 cm lång och väger 110kilo. Enligt min läkare är jag inte alls tjock utan ser mest normal ut. Men dom orden lyssnar jag inte på eftersom mitt bmi ligger högt.
    Och jag vill gärna gå ner 40 kilo till och med nästa sommar Juni 2009. Tror ni att det går. Eller är det ett alldeles för högt mål?

Jag hoppas att jag får många svar :)
    För vart vänder man sig annars om inte familjeliv.se?

! Tacktack i förväg :D

• Svar på tråden viktnedgång utan träning?
  • greatluckygirl

Är det ingen som är bra på det här med kost ?

• LinaoTom

jag tappade bra med vikt genom att inte äta vitt bröd och socker, o jag kan ju knappast påstå att jag tränade, körde nämligen långtradare hehe.. så det funkade alldeles perfekt på mig, men träning är ju aldrig fel....ska dra igång ordentligt med allt när jag fött mitt lilla liv o hoppas att det funkar lika bra denna gång..dock kommer jag o träna denna gång också för att bli fastare i kroppen!

• greatluckygirl
    LinaoTom skrev 2008-08-24 10:13:40 följande:
    jag tappade bra med vikt genom att inte äta vitt bröd och socker, o jag kan ju knappast påstå att jag tränade, körde nämligen långtradare hehe.. så det funkade alldeles perfekt på mig, men träning är ju aldrig fel....ska dra igång ordentligt med allt när jag fött mitt lilla liv o hoppas att det funkar lika bra denna gång..dock kommer jag o träna denna gång också för att bli fastare i kroppen!
    Tack för svaret!

Hur mycket tappade du och på hur länge?
  • LinaoTom

jag gick ner ca 15-18 kg på en sommar! fr ca juni/juli-sep... Önskar dig all lycka med viktnedgången

• greatluckygirl

Tack så mycket.

Ingen mer som vill tillläga något?

• greatluckygirl

Tack så mycket.

Ingen mer som vill tillläga något?

• moonweb

Jag gick ner 10 kg på 2 månader för några år sedan, genom att äta GI-mat. Jag motionerade/tränade inte alls just då, eftersom jag hade andra hälsoproblem som gjorde att jag knappt kunde ta mig ut.

Jag bytte ut allt som var bakat på vitt mjöl, all pasta och potatis, allt godis såklart, alla sötsaker och åt bara ren hälsokost. Fullkorn, kött och grönsaker för hela slanten!

• taksi

Nu kan jag inte så mycket om det här med kost och viktnedgång, mer än det lilla jag läst på olika forum och så men svarar ändå gärna med mina spontana tankar.

Jag tycker att det låter på tok för lite att äta den kalorimängd du föreslår! Själv körde jag hälsovakten ett tag, det var när jag var huvudsakligen sängliggande eller i bästa fall satt upp en del och då åt jag så att jag låg på +1500 kalorier varje dag, dvs om man räknade bort den lilla motion jag fick så låg jag därefter på 1500. Jag har nämligen läst nånstans att kroppen behöver så mycket för att orka med och det tycker jag är viktigt.

Sen skulle jag hellre ha kvar potatis, äta fullkornspasta och något nyttigt ris än att äta vitt bröd till mellis. Det är ju ändå mer eller mindre tomma kalorier som inte ger särskilt mycket mättnadskänsla. Ta ett äpple eller två till mellis och lägg till lite ris, fullkornspasta, bulgur eller quinoa (vet inte hur det stavas tyvärr ) till lunchen istället. Om du inte äter potatis, pasta, ris eller liknande, så beror det ju på vad du menar med sallad om den mat du tänker dig ska fungera bra för kroppen. Om du äter en sallad bestående av blandade grönsaker som t ex bönor, ärtor, paprika, blomkål, broccoli, zuccini, minimajs, svamp, kål, morötter och sånt, så borde det fungera. Om du tänker dig isbergssallad med gurka och tomat så tror inte jag att kroppen får i sig det den behöver.

Vet inte vad nutridiet är för något, men gissar på nån sorts dryck. Skulle personligen föredra en fullkornsmacka eller några frukter, kanske en bärsmoothie istället till mellis. Fast kan inte riktigt uttala mig då jag inte vet just vad det där nutridiet är.

Men helt säkert kan du gå ner i vikt utan att träna, det har jag kunnat göra. Innan jag körde hälsovakten så har jag också ätit gi-mat och det fungerade jättebra. Jag började lite light och tog bort allt synligt socker, sen ersatte jag all pasta, bröd osv med fullkornsprodukter. Har själv aldrig kört rivstart och gi fungerade jättebra för mig fast nu har jag tyvärr något magfel som gör att jag inte kan äta den typ av grönsaker och fullkornsprodukter jag vill, så nu är det kört.

Svar på tråden viktnedgång utan träning?