• skåne tjej

    Någon här som arbetar på en oljeplattform?

    Hur söker man ett sådant arbete? vilka yrkesgrupper brukar eftersökas?
    Hur ser lön resp. arbetstider och arbetsbörda ut?

    Tacksam för så mkt info som möjligt.


    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Svar på tråden Någon här som arbetar på en oljeplattform?
  • Hejapappa

    Mkt bra betalt, vilket innebär att du nog måste ha en attraktiv utbildning och god erfarenhet. Hårt och tufft jobb, några veckor i stöten på plattformen och därefter ett par veckor ledigt i land.

  • skåne tjej
    Hejapappa skrev 2008-08-24 19:32:30 följande:
    Mkt bra betalt, vilket innebär att du nog måste ha en attraktiv utbildning och god erfarenhet. Hårt och tufft jobb, några veckor i stöten på plattformen och därefter ett par veckor ledigt i land.
    Vet du vad för utbildningar som efterfrågas?
    Är det hårda krav?
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Hejapappa

    Nej, jag vet inte så mycket. Det beror naturligtvis på vilken tjänst det gäller, det är ju lite olika krav på en kock och en licens-svetsare.
    Det bästa är nog att kolla efter jobbannonser.
    Testa www.finn.no och sök på offshore.

    Annars kan jag tipsa om att det generellt är oerhört lätt att få jobb i Norge, och att det är dyrt att leva men väsentligt högre löner än i Sverige.
    Att få jobb på McDonalds utan erfarenhet är till exempel inga problem, lönen är ca 120 NOK i timmen, vilket motsvarar knappt 150 SEK per timme.

  • skåne tjej
    Hejapappa skrev 2008-08-24 21:32:47 följande:
    Nej, jag vet inte så mycket. Det beror naturligtvis på vilken tjänst det gäller, det är ju lite olika krav på en kock och en licens-svetsare.Det bästa är nog att kolla efter jobbannonser.Testa www.finn.no och sök på offshore.Annars kan jag tipsa om att det generellt är oerhört lätt att få jobb i Norge, och att det är dyrt att leva men väsentligt högre löner än i Sverige. Att få jobb på McDonalds utan erfarenhet är till exempel inga problem, lönen är ca 120 NOK i timmen, vilket motsvarar knappt 150 SEK per timme.
    Nja, Mc Donalds är inte aktuellt. Utan jag var intresserad av att veta mer om arbete på oljeplattform.
    Arbetar du själv där?
    Med krav så menade jag säkerhetskrav, hård konkurrens om arbetena osv.
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Hejapappa

    Nej, jag vet inte så mycket om oljeplattformar, annat än att det företag jag jobbar på konstant förlorar våra bästa anställda från vår norska fabrik ut till plattformarna.

    Menar heller inte att du skall jobba på McDonalds, det var bara ett exempel på hur bra man tjänar på det mest enkla jobb jag kunde komma på. Så vill du enkelt ha jobb och tjäna bra så finns det oanade möjligheter i Norge, utan att man måste försöka med plattformarna.

  • Millan64

    För att jobba på plattform är det bra om man jobbat som operatör inom petrokemibranchen. Andra gångbara yrken är ju instrumentare och mekaniker. Instrumentare (jobbar med tryck o pys reglersystem) tror jag dessutom att det är lite ont om.
    Jobbar inte själv där men känner många som gör.

  • lillalillalillamysan

    Min förra sambo fick erbjudande om att jobba på plattform i Norge. Han är utbildad sjuksköterska och har jobbat i 7 år som brandman. Han skulle med andra ord vara brandman och sjukvårdsansvarig.

    Lönen tror jag låg på runt 60 000 kr + 2 skattefria månader under sommaren. Jag har för mig att han skulle jobba i 14 dagar och vara hemma i 3 veckor...

    Hur som helst så är det nog inte så jätteroligt jobb, att sitta där ute. Dessutom kände min sambo att om han skall ansvara för att släcka bränder på en oljeplattform så kommer han förmodligen att dö på kuppen då alla andra evakueras. Brinner det på en plattform så brinner det ju ganska rejält

  • jessicolors

    Vet ej hur man söker eller vad det är för olika löner men för ett par år sedan gick det ett program på tv om svenska tjejer som jobbade som städerskor på norsk plattform. Jag har för mig att de var borta 14 dgr och hemma 2 el tre veckor. De hade också bra betalt, och ingen högre utbildning krävs för städjobb.
    Kan också tänka mig att de måste ha kökspersonal - alla som jobbar där ute måste ju äta.
    Om jag var du skulle först och främst söka på nätet efter de företag som har plattformar till havs och gå vidare därifrån. Många företag har ju sina lediga tjänster ute på sina ev. hemsidor.

  • Mamasnest

    Min man jobbar på oljeplattform i Norge.


    Kan du beskriva lite mer vad du undrar över? Det finns ju massor av lika tjänster där...


    Trebarnsmamma på heltid
  • skåne tjej
    Mamasnest skrev 2008-09-14 21:30:42 följande:
    Min man jobbar på oljeplattform i Norge. Kan du beskriva lite mer vad du undrar över? Det finns ju massor av lika tjänster där...
    `jag har inboxat dig.
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
Svar på tråden Någon här som arbetar på en oljeplattform?