Färskost får man inte äta det?
Färskost bör man inte äta enligt livsmedelsverket. Kan någon ge mig några exempel på färskostar? Känner mig lite lätt förvirrad :)
Färskost bör man inte äta enligt livsmedelsverket. Kan någon ge mig några exempel på färskostar? Känner mig lite lätt förvirrad :)
Va?
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12551&epslanguage=SV
Färskost går utmärkt att äta, såvida den inte är opastöriserad.
"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."
Det går utmärkt att äta ex. Philadelphiaost (som räknas som färskost), keso och andra såna saker.
Ok så det är färskost som är opastöriserad man inte bör äta. Vet du några exempel på de?
Nej, det kan jag inte, för det är inte direkt lätt att hitta sån i Sverige om du inte har eget mejeri. Den ost du ska undvika är de ostar som nämns ovan, allt annat kan du äta med gott samvete.
Det du ska hålla utkik efter är ost gjort på opastöriserad mjölk, så skippa delikatesshyllan där det möjligen lurar såna ostar.
Blir du sugen på grönmögelost och liknande så går det utmärkt att äta smältost på tub med grönmögelsmak, då har den ju varit upphettad och är därmed helt okej.
Bifogar även infot från sjukvårdsupplysningens hemsida:
Det går däremot bra att äta all pastöriserad ost som vanlig hårdost, till exempel Herrgårdsost och Grevé, samt smältost och pastöriserad Brieost. Om man är osäker på vilken ost som är opastöriserad respektive pastöriserad kan man fråga personalen i ostaffären eller livsmedelsbutikens ostdisk.
Det är svårt att hitta opastöriserade ostar i vanliga mejeridiskar i matbutiken, men värt att veta är att OM det skulle vara så att en ost inte är pastöriserad så MÅSTE det stå på förpackningen. Står det inget särskilt så är osten pastöriserad.