• Anonym (Orolig!)

Tappat hemnycklarna - kommer vi bli ruinerade??

Att jag skriver i känsliga rummet beror på att ekonomin för tillfället är knaper med föräldraledighet och oförutsedd arbetslöshet mm. Hur som helst har mannen tappat nyckelknippan. Vi har ingen aning om när (exakt) eller vart, har kollat hos polisen ett antal gånger utan framgång. Är nu livrädd att vi ska bli ruinerade av det här! På nyckelknippan fanns hemnyckeln, som förstås går till alla gemensamma utrymmen också, samt min mosterns nyckel som också går till gemensamma utrymmen hos henne!! Vi hade lånat hennes förråd tillfälligt och inte hunnit lämna tillbaka nyckeln ännu. Kan försäkringen täcka något eller kommer vi få bekosta det hela själva, på båda ställena? Jag känner smått panik eftersom ekonomin är så ansträngd som den är! Är det bara att gå och hänga sig eller finns det hopp?

• Svar på tråden Tappat hemnycklarna - kommer vi bli ruinerade??
  • maria204

Nu vet jag inte om det handlar om hyresrätt eller villa. Jag kan bara svara för hur det var när vi slarvade bort en nyckel till vår hyresrätt. Det kostade 800kr att byta lås när vi flyttade. Vi gjorde inget innan dess.

• cissi24

Risken att nycklen ska hitta till rätt hus eller utrymme är liten. Är ju inte ens säkert att någon har hittat nycklen.

Kanske den ligger gömd hemma hos er någonstans. Annars får ni väl fixa lite pengar så ni kan byta lås på dörrarna om ni är för rädda.

• kidA

vi hade tappat 1 nyckel till hyresrätten vi flyttade från. kostade 1500 för byte.

**mamma till trollen Agnes -00, Noah -06 o Love -07**
  • Anonym (Orolig!)

Både vår och mosterns är hyresrätter. Man kan anta att vi lär få betala åtminstone 3000 då? Har också hört något om 1500 av andra tidigare men vet ej vad som gäller hos oss. Undrar om försäkring kan täcka något så att man betalar 1500 i självrisk men får bekostat den andra nyckeln (mosters)? *suck*

• Cheesus

Men....hur svårt kan det vara att gå ner till lokala nyckelgörargubben och tillverka nya nycklar?

Ni är väl inte så urbota blåsta att ni har skrivit namn o adress på knippan för att det ska bli enkelt att återlämna nycklarna till er utifall de försvinner?

Gissar att både ni och mostern har några nycklar att göra kopior på efteråt?

blir ni ekonomiskt ruinerade för några nyckelkopior har ni nog större problem än borttappade nycklar eller vad tror ni?

• Anonym (Orolig!)

Cheesus:

Trevlig attityd du har. Du är inte särskilt påläst om du tror att det bara är att gå och göra kopior till höger och vänster!

Läs min fråga, till att börja med vet jag inte vad man kan bli skyldig att betala för borttappade nycklar. Rör det sig om 50 spän eller 5000? Jag blir inte ruinerad på 50 spän men kostar det 5000 kr/nyckel och jag ska hosta upp 10 000 så kan jag villigt erkänna att vi inte har sådana summor utan att det kommer att svida lääääänge framöver.

Därav min fråga kring försäkring osv. Om du inte har några konkreta råd att ge ser jag ingen mening i varför du överhuvudtaget bemödar dig att svara på mitt inlägg? Och nej, vi är inte så blåsta att vi skriver namn och adress på nycklarna. Vi är heller inte så blåsta att vi tror att man kan gå och göra kopior utan att hyresvärden skulle märka detta och i efterhand kräva oss på summan iallafall.

• arianne03

Alltså, om det inte är speciella nycklar, så kan man faktiskt bara göra en kopia. Men vissa slags nycklar måste man få tillstånd av värden för.

• Anonym

för oss kostade de ca 1400 att byta lås när vi tappat bort en nyckel . och för att göra kopia av en nyckel som till hör våran hyresvärd så måste man ha tillstånd av dom för att få göra kopian . och då skriver dom ju in att man gjort en kopia och har då tagit ut X antal nycklar + kopian . Så tror nog att ni får räkna med att få betala för byte av lås men här görs de inte förnst man flyttar ut ifall man nu inte tappat bort alla nycklar . Så har inte ni/din moster tänkt flytta så behöver ni inte betala de nu men kan vara bra att kolla upp vad de kostar och iallafall betala din moster för låset nu så har ni gjort bort de .
    Men räkna på att de går på ca 3000 kr att byta 2 lås .

• Tessideluxe

Kolla med ert försäkringsbolag. Om ni har "drulleförsäkring" så kommer det att täcka detta. Men det är ofta en självrisk på runt en tusenlapp.

Om ni inte har någon sådan försäkring tecknad så måste ni ju betala till hyresbolaget om de har såna regler. Men ni kanske kan få det på avbetalning?

• Anonym (Orolig!)

Tack för svaren!

Jag tror nog också att vi lär få räkna med omkring 3000 kr om inte försäkringen täcker. Ska ta och kontakta försäkringsbolaget och höra mig för.

• Anonym (hyresvärd)

Vi tar 1500:- när nycklar till lägenheten tappats bort.
    Det är dock upp till hyresgästen själv om de vill byta cylindern omgående eller ta kostnaden den dagen då de flyttar. (vi har ju ingen aning om att hyresgästen tappat nyckel om de inte ringer och säger det)

Har ni tappat nyckeln och vet med er att ni inte har märkt upp nycklarna och därmed inte känner er oroliga att någon skall kunna spåra dem till er så kan ni vänta med att byta cylinder. Dock skall ni vara medveten om att OM det skulle bli inbrott med hjälp av nyckeln så blir det med största sanorlikhet problem med försäkringsbolaget.

Hyresfastigheter har normalt spärrade låssystem detta innebär att man inte bara skall kunna gå och göra en ny nyckel.
    Har ni fått 3 nycklar av hyresvärden när ni flyttar in och nu ber om att få göra en till skall ni alltså lämna tbx 4st när ni flyttar annars får ni betala för cylinderbytet.

Dock kan du väl kolla med din hyresvärd om du inte kan få möjlighet att dela på fakturan?

Men som du skrev ovan, kontakta försäkringsbolaget också och hör hur de kan hjälpa dig.

Hoppas det löser sig!

• Fru hemlig

Jag tappade en nyckelknippa. Jag fick betala ca 500kr för den nyckel som är huvudnyckel och skyddad för kopiering och kanske 200 kr för den andra. Allt som allt ca 700. Trist hade gärna gjort annat för pengarna men ruinerades inte. Det ska inte behöva röra sig om några 5000!

• Anonym (Orolig!)

Hyresvärd: Tror nog samma gäller hos oss som hos er. Hörde med Folksam och hemförsäkeringen verkar inte gälla. Den förste sa att Ansvarsförsäkringen gäller för mosters nyckel, nästa säger att den inte gör det men kopplar mig vidare till nästa som inte är säker och som ska ringa upp. Så nu väntar jag på besked men hyser inga större förhoppningar. Tror tyvärr att det kommer att landa på 3000 totalt. Vågar inte vänta med låsbytet för, som du säger, om något händer så blir det garanterat problem med försäkringen. Ska kontakta hyresvärden och så får man väl bita i det sura äpplet.

Svar på tråden Tappat hemnycklarna - kommer vi bli ruinerade??