Blomkålssvamp, hur rensa och tillaga??
Nån som är van svampplockare här?? har plockat en blomkålssvamp (ja jag är säker på att det är en sån ) och vet inte riktigt hur jag ska rensa och anrätta den. Nån som har lite tips??
Nån som är van svampplockare här?? har plockat en blomkålssvamp (ja jag är säker på att det är en sån ) och vet inte riktigt hur jag ska rensa och anrätta den. Nån som har lite tips??
ingen som vet??
Det är bara att rensa och steka och stuva eller vad du vill göra med den.
Precis som vanlig svamp.
Grattis!
Det är min favoritsvamp
Supergod,lite mer al dente än en sopp tex
Blir den god att blanda med annan svamp??
Hehe det ska bli spännande att smaka denna, har aldrig plockat nån sån förut
Det är i mitt tycke slöseri att blanda ihop den med annan "svampig" svamp av sämre kvalitet.
DEn är en delikatess som smakar bäst ensam så man känner den fina smaken.
Men den "går" givetvis att blanda.
Om du inte har möjlighet att äta den nu,så går den utmärkt att torka.
Lägg den i mindre tunna bitar på tjocka tidningar,med mellanrum emellan.
Allra bäst blir det med en bordsfläkt över natten,låt den ligga ytterliggare ett par dagar för att bli kastertorr.
Sedan kan du bara blötlägga den,steka och ev ha i en blomkålssvampsås till en fin köttbit eller så
hehe okej. Ska göra en god svampstuvning på den, inte blanda med annan svamå då plockar mycket svamp men är mest hemma på de vanligaste sorterna som soppar, tratt och vanliga kantareller, taggsvamp och svart trumpetsvamp. Riskor, kremlor och blomkålsvamp är jag inte så hemma på
den ska ligga i vatten rätt länge innan för den är ganska full med kryp har jag hört, vi diskuterade det idag faktiskt annars hade jag inte haft en aning men min mamma har plockat sån och hon la den i blöt ocg bytte vatten flera gånger och sen rensade den under vatten för att vara säker på att få bort alla kryp =) finn ju ganska många hål för dem att ligga i =)