• pucken

vad målar man med för färg på papier maché?

har gjort papier maché (ballonger med ett "skal" av tidningspapper och tapetklister) men vet inte vad man ska måla med för färg. nån som vet?

• Svar på tråden vad målar man med för färg på papier maché?
  • linda87

almogefärg (rusta har hyfat billigt) finns även lack i samma burkar! Men akrylfärg funkar det med om man har...... men sattsa på vattenbaserad! Glöm inte att lacka fungerar med spraylack skulle jag tro Lycka till!

• linda87

nån som vet något billigt å bra tapetklister? i pulverfrm

• Isabelle

Hernias tapetklister T20 är superbra! Säljs på de flesta färgaffärer. Annars kan man väl hitta tapetklister på ÖB och Rusta och andra lågprisvaruhus som har färg. Dom har väl oftast lägre priser än färgfackhandlarna. Om det "bara" är till papier mache funkar nog de billiga tapetklistren. Själv har jag köpt på Rusta när jag pysslat med hobbyprojekt. Till tapetsering har jag däremot köpt T20, så jag vet att det funkar. Tråkigt att lägga ut massa pengar på tapeter och sen är inte klistret nåt vidare.

• linda87

kolla på det men var lite snål å tyckte att 60 spän var lite väl mycket att lägga ut för så lite klister var en miniförpackning, vet att dte blir massor men ändå. Ska kolla på rusta , tack för tipset!

• boolie

Man kan göra eget klister till papier maché av vetemjöl och vatten. Brukar fungera utmärkt om man använder papper av tunnare kvalitet som tex. tidningspapper eller silkepapper.

Färg till papier maché: det mesta fungerar. Om färgen ska vara vattenfast så rekommenderar jag akrylfärg (om du använder färgpigment kan du blanda det med utspätt trälim eller ägg). Annars går det bra med tex. temperablock eller färgpigment + filmjölk eller tjock rismjölsgröt...bara att testa!

Lycka till!

• linda87

hitta på rusta för 24.90:- *ler stort* tack!

• linda87

hur funkar mjöl klistret boolie? hur mycket ? funkar dte verkligen som KLISTER? har väldigt svårt att tänka mig det....

• boolie

Tro det eller ej, men stärkelsen i vetemjölet fungerar som klister. Dock är det inte så starkt att det funkar på tyger och tjockare papper, men som sagt, med tidningspapper och silkepapper är det inga problem. Sen beror det lite på underlaget också, ska man fästa något på plast så bör man kanske använda utspätt trälim i det första lagret (underlaget+ första lagret papper), men kan sen köra på med vetemjölsklister. Det har alltid fungerat för mig...

Recept:
    Man blandar helt enkelt vetemjöl med lite vatten, det ska bli ganska tjockt (man får prova sig fram).

• linda87

okey TUFFT! haha nästan så man måste prova juh...:-P

Svar på tråden vad målar man med för färg på papier maché?