• mrs christin

Dåligt resultat på hörseltest på nyfödd, hur stor risk att hon har en hörselskada?

Vår dotter var på sjukhuset i måndags och gjorde ett hörseltest i samband med att PKU testet gjordes. Ett sådant där test som de skickar nån elektroniks signal in i örat på barnet och sen väntar man på att signalen ska komma tillbaka, kommer den tillbaka har barnet inget fel på hörseln typ.
    Den kom inte tillbaka när testet gjordes på vår dotter... Nu kan jag inte låta bli att oroa mig för att hon ha en hörselskada... BM som gjorde testet sa att det var ganska vanligt att testet inte funkade eftersom man gör testet redan när barnet är 48 timmar istället för 72 timmar som man gjorde förr, men varför sjutton gör man det så tidigt då?
    Nu får vi vänta två veckor på att få tid hos auidiologen på lasarettet istället, två veckor av nerväs väntan...
    E de någon som har fått negativt resultat på första testet men att det visat sig inte vara nåt fel sedan ändå respektive nån som har fortfarande negativt resultat när testet gjordes om?

• Svar på tråden Dåligt resultat på hörseltest på nyfödd, hur stor risk att hon har en hörselskada?
  • Pink Muffin

Jag vet inte om det lugnar dig, men med min yngsta fick dom hålla på lääänge innan man fick ett godkänt test. Den som gjorde testet menade att det ibland funkade på en gång och ibland tog tid innan man fick "grönt ljus"!

Mitt mellanbarn klarade inte BOEL-testet vid 8-månaders-kontrollen och då fick vi komma till Öron på sjukhuset där man gjorde "mer avancerade" tester och dom kunde konstatera att han inte hade några fel på hörseln! 

Lycka till!!

♥ Signe 050204 ♥ Alfred 061108 ♥ Valter 080621 ♥
  • kengru

Min yngsta fick också göra om testet, de kämpade länge både första o andra gången, bytte till o med apparat andra gången innan det gick bra. Men bra gick det.

• Blue Bear

Min son fick också göra testet många gågnger.. BM bytte aparten flera gånger men kunde inte få nåt resultat på vänster örat.. Hon sa att det berodde på mkt fostervatten och fett i örat. Efter mycket pillandet och rengöring av örat fick hon normalt utslag..

Hoppas det är så med din lilla också..

***Adi 080626 - alldeles underbar!***
  • mrs christin

Åh så skönt att höra att det gått bra för er
    Man e väl lite extra nojjig som mamma

• fiamalm

Efter 2 veckor blev min son godkänd på testet. Var inne och gjorde 5 tester tror jag. Det är nog ingen fara.

• frk Carlsson

Min svägerskas son fick göra jättemånga hörseltest, både på BB som nyfödd plus att han fick komma åter efter en månad och göra två ytterligare test - antar att det kanske är typ samma som ni ska genomgå också... Sen visade det sig att han hade perfekt hörsel, det var förmodligen instrumenten som störts ut vid samtliga ggr. Men det var ju inget roligt fram tills dess eftersom alla ju blev jätteoroliga...

Så, utgå från att allt är Ok tycker jag. Det är inte helt lätt att få perfekta testresultat sådär från början...

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • gutestjej

Min dotter fick inte heller godkänt på ena örat när vi gjorde testet efter två dygn. Vi fick sen en kallelse två veckor senare och då hörde hon alldeles utmärkt på båda öronen.
    I vårt fall var det foterfett som låg och blockerade i hörselgången, jag var inte orolig eftersom det syntes så tydligt att hon var kletig i örat.
    Oroa dig inte du ska se att det kommer att gå bra.

• MajaLinnéa

När jag hade praktik på BB var det inte alls ovanligt att man inte fick bra resultat på OAE-testet.
    Det berodde i nästan alla fall på fostervatten och fett i öronen.

• LjubaviMoja

Gjorde en liknande tråd då jag var med om samma sak. Fattar fan inte varför dom gör det så tidigt när det nästan jämt inte visar bra. Fick oroa mig en hel vecka tills nästa besök som visade att allt var bra.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • MsBeauty

Min son har testats minst 10 gånger och är fortfarande inte godkänd. Han är snart 4 månader.
    Men han hör, det märker vi ju och han "pratar" så allt verkar normalt.

• inoka

Då jag har medfödd hörselskada så har jag alltid fått remis med en gång till en riktig hörselundersökning på mina barn då de är spädbarn men till min dotter nu 4 månader fick jag inte det pgr av att en irriterande kaxig barnläkare sa att testet som görs efter förlossningen är 100 %... och att hon inte tänkte skicka en remiss för en ny hörselundersökning. Hemskt att man ska få reda på det här att det inte ska vara säkert. Tycker det är lite osäkert när det går så fort men de sa att dottern hörde perfekt men det är ju inte säkert då ju..fast jag tror det då hon pratar och reagerar på ljud. Men nu ska jag verkligen ta tag i remissen igen för hon ska göra en riktig undersökning.
    Tur man lär sig ngt här på fl :)

• Vintersjäl

Min son fick underkänt på hörseltestet tre gånger.. Ena örat ville bara inte samarbeta! Så när sonen var 4 veckor fick vi åka tillbaka till sjukhuset för ett sista hörseltest och då gick det bra Alla gånger innan fick vi höra att han troligtvis fortfarande hade fosterfett kvar i öronen. Dessutom påpekade dom att det viktigaste är att barnet hör på ett öra. I vissa län testar man tydligen inte ens bägge öronen utan bara ena, och funkar det som det ska så bryr man sig inte om det andra.

Svar på tråden Dåligt resultat på hörseltest på nyfödd, hur stor risk att hon har en hörselskada?