• Anonym

Herpes-frågor

Ni som har (mun)herpes, hur gör ni när ni träffar andra och vill mysa lite extra (pussas/kyssas). Undviker ni att kyssa en person eller talar ni om innan?

Vet ni vem som smittade er?

Hur kan man som icke smittad undvika att bli smittad, alltså när smittas det för det måste väl inte vara synligt på den andra innan det smittas eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-24 15:48
    Om man biter mycket på läpparna, borde man ligga i högre riskzon än en som inte gör det om man pussas med en person har har herpes?

• Svar på tråden Herpes-frågor
  • Anonym

Det smittar när man har blåsor, inte annars. Jag undviker att kyssas när jag får mina utbrott, när det torkat ut och är en pytteskorpa på och det inte varar/blöder eller är "blött" längre så ska det vara ok. Sambon har inte blivit smittad!

• Moniqe1979

känner långt innan jag får skov att det är på väg och då undviker jag såklart fysisk kontakt med andra.
    Blev smittad av min mormor när jag var ca 4a år och vill verkligen inte smitta någon annan sambon har klarat sig i 9 år nu utan att blivit smittad hoppas jag skall klara mig ifrån att smitta sonen framöver oxå.

• Anonym

Får man sår/blåsor utvändigt på munen eller invändigt också?

Men det är enbart när det blommat upp till blåsor som det smittas....?

• Anonym

Nja, du ska väl undvika det i "förstadiet" också, dvs när du känner att det är på g, för säkerhetsskull.

• Anonym

Förstadiet kan bara en person som är smittad av herpes veta när det inträffar med andra ord. Det kan inte den som inte har herpes veta?

• Anonym

Min tilläggsfråga ovan: Om man biter mycket på läpparna, borde man ligga i högre riskzon än en som inte gör det om man pussas med en person har har herpes?

• Anonym (herpes)

Herpes som könssjukdom smittar ett antal dagar per år man kan dock aldrig veta när det smittar. Man ska såklart inte ha någon kontakt vid blåsor då dessa smittar. Denna info fick jag av min gyn.

På sidan harduherpes.nu står det: Förr trodde man att varje gång virus blir aktivt, var det förknippat med ett utbrott. Nu har forskarna konstaterat att virus är aktivt 18-36 dagar per år oavsett om man har symtom eller inte. Detta betyder att trots att man inte har symtom kan virus utsöndras och man kan smitta. Detta gäller oavsett om man vanligtvis brukar ha märkbara utbrott eller ej. Den omedvetna virusutsöndringen är störst under det första året efter att man smittats. Då är sannolikt också risken störst att man smittar en ny partner. Munsex kan också smitta. När en person med munherpes, HSV-1, har munkontakt med sin partners könsdelar, får virus tillfälle att spridas. Man får då en könsherpes orsakad av HSV-1.

• Anonym (herpes)

Såg att du frågade om munherpes. Sorry.

• Anonym

Anonym (herpes) skrev 2008-08-24 16:06:13 följande:

Såg att du frågade om munherpes. Sorry.
    All info är bra
    Men då gäller inte detta med att virus är aktivt 18-36 dagar per år mm när det gäller munherpes?
Svar på tråden Herpes-frågor