• Blå Flygare

Sytråd: Polyester eller bomull

När ska man ha vilken, eller spelar det ingen roll?? Nu ska jag sy i bomull, så min första giss är att jag ska ha bomullstråd. Eller går det lika bra med polyester?

• Svar på tråden Sytråd: Polyester eller bomull
  • grynet80

Går lika bra med polyester!

• Stormorsan

Det går bra med vilket som. Att tänka på dock är att om du någon gång skulle vilja färga plagget så tar polyestertråden inte upp färgen. Då måste det vara bommullstråd.

• Blå Flygare
    Stormorsan skrev 2008-08-24 22:41:43 följande:
    Det går bra med vilket som. Att tänka på dock är att om du någon gång skulle vilja färga plagget så tar polyestertråden inte upp färgen. Då måste det vara bommullstråd.
    Ah, bra att veta.
  • cachew

Vad man också ska tänka på är att polyestertråd är av syntet och därmed inte tål högsta värme (eller kan vara lite känsligare) på strykjärnet. Så den kan "smälta".

Jag skulle rekommendera att du använder bomullstråd till bomull eller andra "naturliga" material, och polyestertråd till syntettyger.

• Blå Flygare
    cachew skrev 2008-08-27 11:10:56 följande:
    Vad man också ska tänka på är att polyestertråd är av syntet och därmed inte tål högsta värme (eller kan vara lite känsligare) på strykjärnet. Så den kan "smälta". Jag skulle rekommendera att du använder bomullstråd till bomull eller andra "naturliga" material, och polyestertråd till syntettyger.
    Ihhh, hoppas det tål 90 graders tvätt!
  • Botilda

Om du syr i trikå eller andra stickade tyger (velour t.ex.) är det bättre med polyestertråd eftersom den också är en aning stretchig.

Svar på tråden Sytråd: Polyester eller bomull