• Lady in the Water

Vad kostar en bil i månaden?

Ja, alltså. Jag förstår att frågan är hopplös, att utifterna för en bil beror helt på vilken bil man har, vilken typ av lån etc, hur mycket man kör och så.

Men om ni skulle uppskatta, hur mycket kostar er bil för er i månaden. Jag tänker då inklusive avgifter, skatt, försäkringar. Vad tillkommer i bränsle?

Nämn gärna även vad ni har för bil.

Vi funderar på att skaffa bil nämligen.

Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Vad kostar en bil i månaden?
  • grynet80

Mazda kombi -98

Helförsäkrad 422kr månaden.
    Skatt ca 2000kr året.
    Bensin ca 1700kr månaden.
    Sen tillkommer olja, spolarvätska, köpa nya däck, kunna laga trasigt, besiktning 300kr/år.

• Danne123

Lady in the Water skrev 2008-08-24 17:13:16 följande:

Ja, alltså. Jag förstår att frågan är hopplös, att utifterna för en bil beror helt på vilken bil man har, vilken typ av lån etc, hur mycket man kör och så.Men om ni skulle uppskatta, hur mycket kostar er bil för er i månaden. Jag tänker då inklusive avgifter, skatt, försäkringar. Vad tillkommer i bränsle? Nämn gärna även vad ni har för bil.Vi funderar på att skaffa bil nämligen. Tacksam för alla svar!!
    Det finns ju en hel del trådar som tar upp detta och svaren brukar se snarlika ut. Det skiljer som du själv skriver oerhört mycket. Att vi skriver vad det kostar för oss kommer inte säga er så mycket. Vissa bilar kostar 2000kr/år att försäkra andra kanske kostar 40.000kr/år. Vissa kör 100mil/månad andra kör 500mil/månad. Vissa kör diesel och får betala 4000kr/skatt, andra med bensin kanske hälften.
    Det bästa ni kan göra är att kolla vad för typ av bil ni vill ha. Sedan kollar ni med försäkringsbolagen hur mkt det kommer att kosta. Är det en nyare bil vill man kanske ha helförsäkring. Kostar bilen mindre kanske det räcker med trafikförsäkring.
    Nyare bilar får man räkna med värdeminskningen, samt eventuella lån/krediter man har på den. Bensinen kostar ju som sagt runt 13kr/liter så då kan ni räkna på hur mkt ni kör och hur mkt den drar för att få ut ett snitt. Måste nu betala för parkering? Service ska göras någon gång per år och kostar några tusen. Sedan är det dags för besiktning, är bilen äldre så får du massor av nedslag och får ett val att kanske antingen betala 10.000kr för reparationer, eller skrota och köpa ny. Bromsar är en standardgrej som alltid brukar behöva fixas. Ska du köpa nya däck så kostar det lätt 1000kr/styck, sedan vinterdäck lika mycket.
    Slår man ut det på ett helt år så inser man hur otroligt mycket pengar det kostar att ha bil.
  • LePaige

TransAm kör jag & så har jag 4 stycken till. Kostar massor men man har råd till det man prioriterar. Men det bästa är väl att köpa en ny dieselbil. Köpte en ny Kia Cee´d turbodiesel alldeles nyligen som är grymt ekonomisk.

Svar på tråden Vad kostar en bil i månaden?