• solen13

Vad fick er förlossning att starta?

hej!
    Många trådar skriver ju om olika metoder att starta en förlossning, men vilka fungerar, på vissa i alla fall?
    Gjorde du något speciellt som fick din förlossning att starta?
    Vill inte ha tips på husmorsknep utan veta vad som fungerade för er.

• Svar på tråden Vad fick er förlossning att starta?
  • FridaLee

har sovit båda ggrna förlossningen startat, har inte hittat nått som funkat att få igång det. däremot så var jag in på kontroll 41+5 med 2.an och den läkaren jag träffade där gjorde gyn undersökning och då frågade hon om jag ville att hon gjorde en hinnsvepning för att det ev skulle komma igång och det kan ju ha varit de som gjorde att det startade.

• Tusentand

Käkat McDonalds gjorde jag med förra gången, något jag aldrig gör annars, ingen aning varför jag blev sugen på det. Men han kom med en väldigt fart efter det. =)

• Kajak

Med 1a hade vi sex på morgonen och på kvällen startar värkar sen ca 6 timmar senare kom dotter till oss.

Med 2a hade vi sex på kvällen, ca 30 min senare startar förvärkar som jobbade på ett par tmmar sen försvann det.
    Paus från halv tolv på kvällen fram tills kl ca 4 på morgon så kom superkraftig värkar så ca 40 min senare kom sonen.

Jag vet inte om det var förväkar eller inte för det gjorde ganska ont så jag tog 2 alvedon sen ca 1 timme senare försvann det så jag vet inte vad det kan vara...
    Rikitg värkar eller förvärkar???

Väntar nu 3e barn så vi är nyfiken på hur förlossning startar...

• Svart drake

Hm, jag gjorde vad man inte skall göra som gravid. Bar tunga lådor.
    Vi höll på att flytta och jag packade ner porslin. Lådan blev tyngre än jag förväntade och stod så klart ivägen. Efter mycket slit lyckades jag flytta den. (Försök bära flyttlådor när ni är i vecka 37+5.)
    På natten gick vattnet och dagen efter föddes min son. Han vägde 4 kg (37+6) så jag är väldigt glad att jag inte gick över. Är själv rätt så liten.

• Cecese

Den enda som startat spontant är första och jag gjorde absolut ingenting. Helt plötsligt gick vattnet i v. 41+4.

Med andra testade jag en hel del utom just färdknäppa. Jag var ensamstående så det var inte så lätt att färdknäppa då. Det blev igångsättning v. 40+2.

Med trean testade jag allt möjligt. Jag drack basilikate, hallonblaste (vet att det inte sätter igång det men ändå), färdknäppa (hade 3 samlag inom bara några timmar) och lite andra huskurer. det krävdes 2 igångsättningsförsök innan det satte igång. I v. 40+1 försökte dom första gången och det lyckades inte, v. 40+6 försökte dom andra gången och då kom det igång. Så är det inte moget finns det inget som kan sätta igång det. Med tanke på att jag fick hormoner på förlossningen v. 40+1 efter massa färdknäppande, jag var öppen 1,5-2 cm och ändå startade det inte.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Little Pooch 05

Gel vid igangsattning pa forlossningen

• Silverline

Jag böjade på e.m. med att städa badrummet och skrubba badkaret. Efter det tog jag en snabb powerwalk på några km. Vid 01 startade väkarna.

~ Ilona, mitt hjärta, 000710 ~ Lillebror, i magen, Bf 090115 ~
  • Piggo

Fick ett getingstick i foten dagen innan. Det var sääääkert det som satte igång det, annars hade han inte kommit på ytterligare 50 veckor ;)

• fiamalm

vila, vattnet gick på natten sen körde allt igång med buller och bång.

• mami79

Första graviditeten städade jag hela huset, efter det gick vattnet. Dock blev det igångsättning samma kväll då inga värkar påbörjades. Var i v 39.

Andra grav hade vi sex på kvällen, värkarbetet startade o några timmar senare kom min 2:e pojke, var då i v 38.

E gravid nu i v 34, så får väl se hur d går denna gång. När tiden väl e inne ska vi prova även denna gång med sex hehe, tyckte d va den mest effektiva metoden

• Angelflikkan

det startade när det var dags, enligt mig...

en massa knep hit och dit tror jag bara gör en stressad.. vila och försök stå ut, även om det är svårt..
    att hålla på och färdknäppa dygnet runt och springa i trappor lär leda till en sak iaf, att man är trött sen när det är dags att föda..

så viiila och så kommer bebisen när den är redo.. och gör den inte det så är en igångsättning det sista alternativet..

lycka till..

snart blir det en lillasyster!
  • Party of five

INGENTING fick fart på mina förlossningsarbeten... Nu ids jag inte ens prova (ok, åt just en hel stor burk med ananas, även om jag vet att man borde äta 7 st färska ). Vi färdknäppade varje dag i 5 veckor och andra tösen kom ändå 9 dagar över tiden... Provade då också allt vad jag hört, det var ej lönt. Kanske vila och leda då, eftersom jag ett par dagar innan hon föddes struntade i allt och iddes inte mera.

Mamma till Rebecca 010513, Jennie 031010 och bf 080913
  • Leontine

Vila, latahet. slöa. Ligga på soffan o kolla tv. Inte orka göra nåt. Funkat tre gånger.

Svar på tråden Vad fick er förlossning att starta?