• sommar barn

Förslag på ett bra föräldramöte!

Hej alla föräldrar!
    Tänk dig ett bra föräldramöte, hur ser ett sådant ut i era ögon? Har förslagsvis tänkt ha diskussionsfrågor i smågrupper på vårt föräldramöte. Hade då en tanke att föräldrarna ska få möjlighet att välja områden att diskutera. Någon som har erfarenhet av att ha diskussionsfrågor på föräldramöte? Hur upplevdes det? Tar tacksamt emot andra tips!

• Svar på tråden Förslag på ett bra föräldramöte!
  • UmeåElin

Vi hade diskussionsfrågor på ett föräldramöte för några år sedan. Då hade vi beskrivit två olika situationer som föräldrarna kunde utgå från i sina diskussioner.
    Den ena situationen handlade om barns lek och om barn som lekte Krig/bråk på¨något sätt.
    Den andra situationen handlade om ett barn som kom sent till förskolan och inte fick vara med i leken.

Föräldrarna satt i små grupper utifrån den situation de ville diskutera. Vi i personalen satt i ett angränsande rum och diskuterade samma situationer. Sedan satt vi i stor grupp och pratade om det vi sagt. Det föräldrarna uppskattade mest var att få välja situation samt att vi inte sat med som ngt typ av facit.

Förra året hade vår rektor delat ut tre frågor på ett papper som föräldrarna skulle diskutera, det blev totalt platt och inget intresse visades så det kan slå ganska olika.

Det bästa föräldramöte jag har haft var när vi började med en samling där vi gjorde pecis som vi brukar på våra samlingar och förklarade syfte med vissa val vi gjort, samt berättade om vår lekmiljö och förklarade varför den ser ut som den gör och vad vi har för tanke med den uppdelningen och de reglerna. Det mötet gjorde föräldrarna mycket mer delaktiga i barnens vardag än de möten då vi visat bilder och föräldrarna suttit kring bord.

• sommar barn

Tack Elin i Umeå för ditt svar. Jag tror som du att det är viktigt att föräldrar dels ser vad som händer på deras barns förskola liksom att förstå syftet bakom det.

Nu så är ett par av oss nya sedan i år, däribland jag så därför känns det svårt att göra ett möte på sådant sätt som du beskrev ovan och sist, även om det såklart kan vara ngt att ta med till ett annant år. Angående grupperna vet du om föräldrarna gillade ett sådant möte överlag? Blev det autmatiskt att någon tog initiativ till att berätta det grupperna diskuterat och vad hände med det som kom upp? Skrevs det på något sätt ner, för att kunna förankra föräldrarnas tankar?

Någon annan än Elin i Umeå får såklart ge sin syn och erfarenheter

• UmeåElin

Efter våra diskussioner hade vi fika där grupperna fick lyfta deras tankar kring de "heta" frågorna. Jag tror de flesta var nöjda över mötesformen, de som varit på många möten tidigare uppskattde möjligheten att få delta mer aktivt.

Vi samlade inte ihop deras tankar inför någon särskild sammanställning, men deras tankar kring barnens lek och konflikthantering kunde vi sedan referera till i våra samtal långt där efter.

• cinah75

Det allra första föräldramötet vi var på hade fokus på att vi föräldrar skulle lära känna varandra. Det var en ny avdelning och många hade sitt första barn på avdelningen. Vi fick laga mat tillsammans i olika grupper. Förutom det fick vi en hel del viktig information. Det var väldigt trevligt och vi som inte kommer från orten har fått ganska bra kontakt med flera familjer.

En viktig sak tycker jag är att ta alla frågor som kommer upp på mötet på allvar. Har man inte svar på frågan så säg: Det här måste vi ta med oss och diskutera i personalgruppen, vi återkommer med besked.

Har varit på möten där frågor har bemötts med: Jaha.
    Inte så kul.

Nu var det kanske inte riktigt svar på dina frågor, men förhoppningsvis lite tips.

Svar på tråden Förslag på ett bra föräldramöte!