• Sagoflickan

Resa i v.30-32

Jag och min man har bokat en babymoon. Två veckor på Gran Canaria i december. Jag kommer vara i v. 30 när vi åker och 32 när vi kommer hem. Jag har haft en toppen graviditet än så länge (är i v. 15) men man vet ju inte hur det blir sen. Vi har vanligt reseskydd via hemförsäkringen men den verkar inte gälla för gravida efter v. 28. Vi har även försäkring via mitt Mastercard. Vi hade inte tänkt ha någon försäkring alls genom Ving men nu har vi ändå bokat en semesterförsäkring endast till mig för att vara på den säkra sidan.

Har ni några erfarenheter av att resa som gravida?

• Svar på tråden Resa i v.30-32
  • Mollymajs

Jag är i v 31 nu. Mår väldigt bra men skulle inte lämna landet. Skulle inte riskera att ja blir dålig så långt hemmifrån. Sen behöver man ju absolut inte bli dålig utan allt kan ju gå bra men kan baar tala från mig själv. Så här långt in i graviditen är ja inte ens det minsta sugen på en resa. Vi va i Turkiet i juni då va ja i v 23 då kännes det ok. Ang o bara teckna extra försäkring på dig så skulle ja göra det för båda för händer det dig eller bebis nåt så vill ni ju att pappan ska va på plats.

En liten undran är om det finns nån försäkring som ens gäller så långt in i grav vid semester resor.

Ni kan inte åka tidigare?

• Sagoflickan

Är jätteledsen nu...

Nu när jag kollat så verkar det som att inga försäkringar gäller efter v 28, inte ens Vings. Jag vågar inte åka helt oförsäkrad så nu måste vi mest troligt avboka. Har kollat på resor i november men de är så väldigt mycket dyrare. Vi måste bo på luftkonditionerat hotell (eftersom man nog lär behöva det som gravid) så vi kan inte välja det billigaste hotellet iheller. För att göra det värre är min man musiker och har gig inbokade i november som också gör det svårt att åka då. Vi har varit tillsammans i 7 år och har aldrig haft råd eller möjlighet att åka på semester, undantaget bröllopsresan. Denna resan vi hade inbokad var jätteviktig för oss, att få komma iväg innan bebisen kommer. Nu hade vi tagit oss råd och tid i december men får avboka. Det är för jävligt att försäkringarna slutar gälla så tidigt. Det är för tusan två månader kvar till förlossningen när vi hade kommit hem och man får ju lov att flyga. Verkligen tråkigt...

• stjärna4

Åkte till Mallorca i v30 när jag väntade andra barnet för 5 år sedan.Det gick jättebra även om jag tyckte att det var lite jobbigt med vad man fick äta och så. Är nu gravid med tredje barnet i v20 och har haft en problemgraviditet än så länge med blödningar så därför skulle jag inte åka utomlands denna gången,men känner du att du vill åka så gör det. Det går säkert bra!Lycka till!

• stjärna4

När jag åkte hade jag någon extra försäkring som gällde efter v28,men det var ju 5 år sedan så det har kanske ändrats.Tror vi åkte med fritidsresor då!

• hotten

golle: det har tidigare (dock bara under nått enstaka år) funnits extra försäkring som gällde tom v 34 tror jag det var, men de täckte inte allt å som sagt det finns överhuvudtaget inte mer för de är åter sänkt till v 28

Oansvarigt att ens fundera på en resa efter v 28! speciellt när ni inte verkar ha ett par hundra tusen-en miljon att hosta upp om det behövs.. (sjuktransport med kuvös, hotell för er- i nån vecka kanske mm..)

• Nintendo

Jag hade inte orkat med att resa i vecka 30-32 kan jag ju säga men det är ju väldigt olika hur man mår, men skulle även om jag mådde prima absolut inte göra det ändå.
    För det första skulle jag vara orolig för att få i mig något olämpligt i maten som kan drabba barnet och för det andra KAN barnet komma väldigt tidigt och sjukvården i utlandet litar jag inte alls på och tänk om det mot alla odds hade kommit när man satt i planet!
    Nej, jag hade definitivt avbokat och stannat hemma. Mitt och bebisens väl och ve går före semestrar, sånt kan vänta!

• Aaglars

"Oansvarigt att ens fundera på en resa efter v 28! speciellt när ni inte verkar ha ett par hundra tusen-en miljon att hosta upp om det behövs.. (sjuktransport med kuvös, hotell för er- i nån vecka kanske mm..)"
    Hotten

"Nej, jag hade definitivt avbokat och stannat hemma. Mitt och bebisens väl och ve går före semestrar, sånt kan vänta!"
    Nintendo

Ja, jag kan inte annat än skriva under på dessa inlägg.
    Det finns ju anledning till varför det inte finns försäkringar dessa veckor!

• Gullet x

Ja, tyvärr är det ju så att försäkringarna inte täcker ev sjukhusvård utomlands, och det kan bli ruskigt dyrt. FLygbolagen kan ju ta emot gravida senare än v28, men det är ju inte det som är problemet.

Kan ni inte resa inom landets gränser? En besök på ett spa eller liknande? Tanken är väl att ni två ska njuta av varandra några dagar innan ni blir fler... och det kan man ju göra på närmare håll.

• 3fraimsdotter

Det finns inga försäkringar som täcker kostnader om något skulle hända efter v 28. Tyvärr. Och som redan påpekats, det är fruktansvärt dyrt om något trots allt skulle hända. Det kostar minst ett par hundra tusen att bara betala ett ambulansflyg hem. Nu är Gran Canaria lite speciellt eftersom det politiskt men inte ekonomiskt tillhör EU så jag vet inte riktigt hur det står till med om FK betalar så kallad basvård. Gör de inte det så åker man på den kostnaden också och då blir det makalöst dyrt.

Det är tråkigt för er att det ser ut som det gör. Det är ju upp till er naturligtvis hur ni beslutar att göra och jag kan bara säga hur jag skulle gjort, och jag hade aldrig övervägt det. Om olyckan skulle vara framme skulle det ruinera mig för resten av livet plus att jag riskerar barnets hälsa och liv.

• Fiffi 97

Jag tycker definitivt att ni ska åka om allt känns bra och om du själv har lust. Jag ser det inte alls som oansvarigt, utan det är ett beslut som du själv måste fatta. Och holmarna tillhör ju inte direkt något u-land.
    Att bara se till vad saker och ting kostar om, utifall ngt skulle hända känns lite inskränkt. Klart man måste ha med det i beräkningarna också, men om ngt skulle hänäda så är det kanske inte i första hand de ekonomiska utgifterna man bekymmrar sig för.
    Gör som du själv känner. Har varit på många olika charterresor där mer eller mindre höggravida varit med. Har själv rest till vecka 25 och det har gått bra.
    Lycka till!

• Sagoflickan

Tycker det är tråkigt att bli kallad oansvarig och att jag inte skulle tänka på bebisens bästa. Det är överhuvudtaget inte jag. Men det är mitt första barn och jag trodde inte det skulle vara någon risk eftersom det är 2 månader kvar till förlossningen och man får lov att flyga.

I alla fall så avbokade jag resan imorse. Nu tittar vi på möjligheten att åka 1 vecka i november istället då jag isf skulle vara i v.26-27. Eller är jag oansvarig och en dålig blivande mamma då?

• 3fraimsdotter

No Angelique skrev 2008-08-25 17:14:00 följande:

Tycker det är tråkigt att bli kallad oansvarig och att jag inte skulle tänka på bebisens bästa. Det är överhuvudtaget inte jag. Men det är mitt första barn och jag trodde inte det skulle vara någon risk eftersom det är 2 månader kvar till förlossningen och man får lov att flyga.I alla fall så avbokade jag resan imorse. Nu tittar vi på möjligheten att åka 1 vecka i november istället då jag isf skulle vara i v.26-27. Eller är jag oansvarig och en dålig blivande mamma då?
    Nej, det är inte lätt att veta hur det fungerar förrän man tar reda på hur det ser ut och sedan är det ju lite märkligt att flygbolagen och försäkringsbolagen inte har samma regler kring det här. Vad man sedan gör med informationen är upp till var och en och stötestenen i mitt fall är att jag personligen inte tycker att det är värt att ta risken när inga försäkringar täcker. Gör de det så skulle jag gladeligen åka iväg på lite semester om jag mår bra. :)
  • Gullet x

Jag tycker inte att du är oansvarig som övervägde resa i v30-32. Och jag menar inte att det är dålig vård i utlandet heller. Tror inte att själva resan är en jätterisk för ditt barn. Eller dig för den delen.

Men...Det är ju inte jätteovanligt med för tidigt födda, eller att man får rediga förvärkar eller liknande som gör en orolig och man vill söka vård. Särskild vid första graviditeten.

Men allt ska betalas ur egen ficka efter v28. Det ser jag som ett problem, jag hade inte kunnat fixa det ur egen ficka. Det är som jag ser det större risk att du behöver uppsöka sjukvård jämfört med när du inte är gravid då du dessutom för ersättning.

Hoppas ni får en jätteskön semester i november!
    Kolla bara upp med flygbolaget i fall du behöver ett läkarintyg på att din graviditet inte är någon "riskgraviditet"

• hotten

så länge du klarar av att betala eller har försäkring som täcker så är det ju nått ni väljer själv, det är väll ingen som har nått att säga till om era val då.

• Sagoflickan

Var på inskrivning idag. Barnmorskan sa att det absolut inte vore någon fara att resa i v. 30-32. Ingenting med resan kan påverka graviditeten så hon såg inget fel med att resa då och verkade inte tycka det var något oansvarigt med det. Men hon tyckte klart det är tråkigt att ingen försäkring täcker då om något skulle hända. Hon tyckte i alla fall det var jätteroligt att vi ska åka i v 26-27.

• Aaglars

Klart att inte själva resan påverkar graviditeten. Men lika väl som det kan hända något allvarligt hemma så kan det hända utomlands. Och då står man där...

• hotten

det är väll ingen som sagt nått om att resa skulle vara oansvarigt!
    bara att resa till ett ställe där/när du inte har täckande försäkring, å när du (enl din beskrivning) inte har ½-1 mille att slänga ut OM det skulle behövas, kan sätta er i en situation där barnet far illa, å det är oansvarigt!

• Carolaj83

hoppas ni kommer iväg, ska själv åka till new york nästa torsdag kommer hem 3 dagar innan vecka 29....så alla försäkringar gäller....hade inte vågat åka utan kan bli vääääldigt dyrt om något mot förmodan skulle hända....om planet behöver gå ner o landa pga mig så kostar det mig runt 100 000kr....men visst behöver vi alla ett break innan våra nya familjemedlemmar kommer, det gör dig ABSOLUT INTE till nån dålig mamma

Svar på tråden Resa i v.30-32