• Anonym (Sjuk igen)

Ont i halsen ofta

Hej !
    Någon som ha någon idé eller tanke om detta ?
    För nått år sen ir så va jag kanske sjuk (me ont i halsen å feber) två gånger om året MAX men nu har det kommit allt oftare... va sjuk för två veckor sen med halsont å feber och nu är det dag igen..å de tyder inte på halsfluss för de syns inget ir så.. vad kan detta vara ? Någon som ha någon idé eller tanke om detta ?

• Svar på tråden Ont i halsen ofta
  • Anonym (Sjuk igen)

Puffar

• Anonym (Sjuk igen)

Någon ?

• dahrma74

Körtelfeber?? Har du pussat nån på länge . Det kan vara streptococker ändå, skulle nog gå och kolla mig om jag var som du. Annars bara smittar det runt.

• Anonym (abc)

Går det över av sig själv eller får du ändå medicin? Det finns en ovanlig bakterie som heter arcanobakterium (nått sånt ) som orsakar halsfluss. Detta kollar läkarna sällan efter då den är så ovanlig. Den syns inte i vanlig odling utan man måste testa specifikt för den.

När jag hade den bakterien hade jag upprepade halsflusser gång på gång. Inget syntes i snabbtesten men eftersom min hals blev så svullen fick jag ändå medicin och det började lägga sig. Men så fort jag slutade med medicinen blossade det upp igen. Så höll jag på länge innan de hittade felet. Arcanobakterien är resistent mot många antibiotika mediciner, så man måste isåfall ha en speciell för att bli av med den helt.

Annars kanske du bara har en känslig hals? Kolla med läkaren om du kan få operera bort halsmandlarna kanske?

• Anonym ((annie))

Har ingen aning. Själv så hade jag ont i halsen i ett år men då med riktiga halsflussar..hann med ca 10 st på ett år och då med feber över 41 grader..som mest 41,7. Efter detta år som jag till stor del tillbringade på sjukhus bestämdes det att mina halsmandlar skulle tas bort. Nu är jag frisk med bara någon/några förkylningar per år!

• Flizan30

Har du småbarn som går på förskola? Jag har haft masor av riktigt långdragna förkylningar sedan i februari i år. var frisk en veck aoch så kom det tillbaka. i juni i år gick jag till läkaren. fick tre frågor först. har du småbarn, röker du eller bor du tillsammans med rökare? ja, jag har småbarn sade jag. Där har du svaret skall jag tippa svarade läkare. för säkerhetsskull kolalde dem röda, vita blodkroppar , sänka och tog halsprov. toppvärden hade jag. När jag var på semester utomlands i värmen och mådde gott försvann halsontet. så har du småbarn kanske du har samma grej som mig. enligt läkaren kan det visst ta upp til 6 mån innna vissa virus går över. Men annars kan du säkert gå och ta lite blodprover som jag gjorde så kan du ju utelsuta allvarliga sjukdomar. skänt att veta att man inte är allvarligt sjuk iallafall

• Anonym (Sjuk igen)

Tack så jättemkt för alla svar !

dahrma74
    Det kan de ju tänkas va min sambo hade de för ett tag sen :D

Anonym (abc)
    De ha fått gå över av sig sj och de ha liksom blivit värre de senaste halvåret bara så där, så kanske ska kolla upp de ändå...bara för att se om de hittar nått..

Isabella77
    Ja jag har en liten kille på 2 år som börjde där för 3 veckor sen så de kan de ju faktiskt vara för de va precis när han började som ja började va sjuk hela tiden typ...tack så jättemkt (att ja inte tänkt på de) Men ska ändå kolla upp saken..

Tack så jättemkt ALLA !

• Flizan30

Jag var alltså förkyld nästan kronisk tunder 6 mån(kände så iallafall, för jag hade ont i halsenkanse 3 av 4 veckor permånad under några månader, och jag började faktiskt fundera på om jag hade så dåligt immunförsvar, at jag kanske var sjuk.Men som sagt det försvann ju och jag tog ju prover som visade att jag var frisk som en nötkärna.haha. >Men det kan ju vara skönt att få höra det från enläkare.

• Smulan1979

Hade en kompis som var nästan konstant sjuk under ett halvår, förkylning efter förkylning. Hon gick till läkare som sa att det inte var något fel på henne, men att det kan bli så ibland - att man får en period när man är mer sjuk.

Sant eller inte vågar jag inte svära på, jag är inte själv läkare

Svar på tråden Ont i halsen ofta