• maxime

Tonåringar...

Jag har precis upptäckt detta forum och jag blev väldigt glad för det.
    Har en trettonårig tjej som svänger i humöret ganska bra, till och från.
    Hon har dessutom börjat i högstadiet sedan en vecka. Hon blir retad av en kille och hon upplever att hon blir utfryst av tjejerna i klassen. Hon känner sig ensam, men hon har i alla fall en vän.
    Jag känner att jag behövde någonstans att vända mig för att dels förstå vad som händer med henne och dels hur man kan agera och tänka vid mobbning.
    Jag hoppas ju att det ska bli bättre, hon är stark! Den mobbande killen har hon ignorerat helt. Tjejerna är det ju svårare med då de tiger och stirrar och en av dem, som hon umgåts med under sommaren har plötsligt försvunnit med andra...
    Det är inte lätt det här livet, men jag känner ändå att vi är på rätt spår till viss del tack vare inläggen som finns!

• Svar på tråden Tonåringar...
  • Bevabus

Prata med skolan och se till så att skolan kontaktar killens föräldrar! Dom får ta ett snack med dom så föräldrarna vet vad han har gjort.
    At thon blir utfryst är extremt svårt att lösa...jag vet hur det var på högstadiet med tjejbråk, vansinnigt jobbigt!!
    Det vi gjorde var att sätta oss ner med fritidsledarna tillsammans med dom som frös ut någon och den som blev utfryst.
    Fritidsledarna pratade först med alla var för sig för att höra vad som pågår. Sen så satte vi oss i en grupp och försökte lösa det. Lycka till!

• maxime
    Svar på #1
    Tack för ditt svar! Tjejen har pratat med läraren men det har inte "hänt något" ännu. (Det har bara gått 4 dagar ännu, jag vill se vad som händer under denna vecka...)
    Hon vill inte att jag ska göra något ännu, men jag har kontaktat kuratorn på skolan och hon får läsa det mailet på måndag.
    Men som Sickan säger; "Jag har en plan"! Har funderat ut den nyss. Aldrig i livet att jag låter detta fortgå någon längre tid!
  • Bevabus

Jag förstår att din dotter är orolig över hur det ska gå, hon tänker sig säkert att det komemr bli ännu värre av att dom vet att hon har pratat med lärarna.
    Att inget har hänt på fyra dagar är ytterst konstigt, på en skola ska barnens vardag vara av högsta pioritet! Det finns ALLTID någon fritidledare som har tid att sätta sig ner och prata med ungdomarna.

Vad sa läraren när hon pratade med honom/henne?
    Jättebra att du skrev till kuratorn!

• maxime
    Svar på #3
    Läraren sade nog inte så mycket, som dottern säger så upplever hon läraren lite mesig.
    Har fått mail av kuratorn idag och även hon tycker att vi ska agera snabbt, och jag håller med.
    Men om du såg tjejen idag kan jag säga att hon är en helt annan, idag har hon haft en bättre dag...jag hoppas på denna fortsättning!!
    Själv har jag satt en deadline tills på fredag, sen får det vara nog!!
  • Bevabus

Jättebra att kuratorn tog det på allvar, uppdatera gärna om hur det går

• Maskot

Vad bra att ni agerar och pratar med skolan direkt! Det är jättejobbigt när sina barn har det kämpigt- man vill dem det bästa i världen.
    Hoppas allt löser sig för er, tycker att ni har gjort helt rätt!

• tristania

Ger dej många kramar och hoppas att det löser sej för din tjej. Min flicka började oxå högstadiet nyligen, och hon känner sej stressad av alla nya intryck och alla elever....Men jag tror det kommer att gå bra för henne, trots allt.

Lycka till och uppdatera gärna så fort något händer.

• maxime
    Svar på #7
    Tack för allt stöd alla!! Jag blir nästan lite rörd!
    Idag har tjejen gått till kuratorn själv och berättat hur det är, nu blir alla lärare informerade om vad den här grabben gjort och jag fick ett mail från en väninna till mig som är lite extra insatt, det verkar som grabben har ögonen på sig...
    Fast jag känner mig jättearg!!! Jag är så jävla frustrerad, hur mycket jag ska göra!!!?!
    Nu har jag lovat tjejen att inte gå in någe vidare förräns plan A och B inte funkar, som hon säger (hon har en deal med kuratorn nu som hon tycker ska följas först). Hon är envis och vet trots allt hur hon vill ha det. Hon tillhör de här som inte sminkar sig, hon är som hon är och står för det på ett sätt som jag beundrar! Men hon får ju lida för det också...
  • Maskot

Det låter som att ni har en klok och stark tjej som orkar ta tag i problemen. Det är nog bra om skolan får agera först och att du finns som stöd i bakgrunden för din tjej, skolorna har ju resurser och planer för sånt här. Sen kan du ju ha en dialog med lärarna på sidan av för att hela tiden uppdatera dig om hur dem uppfattar situationen. Det är nog bra att de ser att ni vill veta vad som sker och kräver förändringar.

• maxime
    Svar på #10
    Hej alla!
    Ville bara berätta att det troligen har löst sig, verkar som det efter skoldagen idag; hon har känt sig mycket mera säker och förra veckan kom mobbingteamet på skolan in och hon kände redan då att den hon fick prata med var väldigt vettig.
    Det känns som att förra veckans nedåt vänder till ngt uppåt just nu...jag är lite rädd men väldigt glad!!
  • Maskot

Vad skönt! Förstår att det här tar mycket energi just nu från hela familjen. Jättebra att skolan agerar och har bra utarbetade planer för att sätta stopp för sånt här.

Svar på tråden Tonåringar...