• brainn

Gurka

Jag har i mitt växthus haft ett antal gurkplantor, men inte en enda gurka har det blivit. Blommorna har liksom kommit inne vid stammen utan "gurkämne".

Det har blommat och sett välmående ut och jag tycker det har varit insekter i växthuset.

Tomater och paprika har gått bra.

Är det någon som har något förslag på vad jag gjort för fel?

• Svar på tråden Gurka
  • VIXIE

Pollen förstörs vid +25 grader så har tomater och annat fått frukt kan det ju inte vara det eller så har det bommat på olika tidpunkter tex gurkan när det varit jättevarmt,inga insekter har lyckats pollinera.Du kan själv pollinera med en tops.

• brainn

Tack för ditt svar.
    Antagligen har det varit för varmt som du säger, men lustigt är det, plantorna (8 st) har blommat under ganska lång tid.
    Jag får göra ett nytt försök nästa år!

• veera

Vanliga gurkor har både han och honblommor. Hanblommorna sitter för det mesta i bladvecken och de utvecklar aldrig några gurkor, det är bara honblommorna som ger skörd. Det syns en liten "minigurka" mellan stjälken och honblomman och den växer till sej ganska fort.
    Det finns vissa sorter som har endast honblommor och de behöver ingen pollinering, de blir bara beska av pollinering. Det brukar stå F1 på fröpåsarna till de självfertila sorterna om du är intresserad av att driva upp dina egna gurkor nästa sommar. Jag driver upp mina F1 gurkplantor själv så vet jag vad det är för sort jag odlar.

Saepe creat molles aspera spina rosas
Svar på tråden Gurka