• Rusty

Ytterkläder till krypbarn?

Var hittar man bra och inte tokdyra ytterkläder till en liten som kryper/håller på att lära sig gå och håller på att växa i stl 74? Det enda jag hittar är grejer för runt 1000 kronor på POP. Kalla mig snål, men detta är grejer som en liten vilding skall krypa i och gegga ner under kanske två månader, i värsta fall så jag tycker inte att det är ett bra ställe att lägga mycket pengar.

Jag vill ha tunna, vattenresistenta byxor och jacka. Några tips?

• Svar på tråden Ytterkläder till krypbarn?
  • Tvåbarnsmorsan

pippilotta.jetshop.se/ här finns ett par med fötter om du går in på regnkläder.
    Sen har dom ett fint set med byxa + jacka om du går in på ytterkläder!

♥ Pierre 2002 ♥ Saga 2007 ♥
  • JsN

Två månader på 74? Min ettåring har fortfarande 74 (med marginal) i PoP:s kläder.

Allvarligt så hade jag inga krypautekläder till min krypunge. Vanliga hederliga galonbyxor (80 kr på GeKå) ovanpå fleeceoverallen eller vanliga mykläder vid några tillfällen.

Nu till vintern har jag (på rekommendation och rea) skaffat skalplagg från Nanook. De är smidiga nog att funka fast de är för stora, men en gissning är att de kommer att passa hela denna vintern och förmodligen även nästa.

• KasperSixten

jag är oxå intresserad av detta.
    så svårt att veta vad som är bra att ha.

• Pajsarn

Jag håller med JsN, har inte heller satsat så hårt på ytterkläder till min lilla som oxå håller på att lära sig gå. Det funkar utmärkt med tunna vindbyxor (typ Lindex/KappAhl)eller en microfleece (finns billiga på HM) med billiga galonisar utanpå.
    Och du...jag skulle inte heller satsa på PoP till dessa små, hellre när de kommer upp i åldrarna och sliter lite mer på kläderna.
    Lycka till!

• Pallas

Har du kollat ellos allvädersoverall? 349 bagare, vilket känns överkomligt. Här i Dalarna är fodrade galonkläder det enda som gäller, vanliga overaller blir för blöta (ja, även Reima tec och annat dyrt) och vanliga regnkläder blir för tunna.

• Pallas

Ajfanken, jag trodde det var vinterkläder du behövde, men såg nu att det var mer överdragskläder. Jag har jersey-fodrade galonkläder till mina killar, som fortfarande ligger på marken och krälar mest hela tiden, trots sin ålder. Köpte två såna set på loppis i helgen för 50 kr/st, det är lagom pris för slitkläder tycker jag. Den modellen finns på H&M.

• Mums

Didrikson aosta är en billigare skalbyxa än Nanook men den senare har fothälla och är mer slitstark. Den finns till fyndpris fortfarande i liten storlek på uteungar.se

Även skaljackor som är tunna o smidiga har Nanook.

• Rusty

Tack för alla tips men det minsta som finns är ju stl 80 i allting? Jag har testat POP:s galonisar i 74/80 och de går upp till hakan på ungen, hängslena oräknade.

*fortfarande rådvill*

• Busbellan
    Rusty skrev 2008-08-26 09:02:55 följande:
    Tack för alla tips men det minsta som finns är ju stl 80 i allting? Jag har testat POP:s galonisar i 74/80 och de går upp till hakan på ungen, hängslena oräknade. *fortfarande rådvill*
    Bamse på Lindex har regnbyxor från strl. 74 och de är inte stora i storlekarna.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • SmillasMamma

Jag fortsätter att tjata om mitt älskade TROLL från norge. De har ullfodrade galonbyxor + jacka. Kanonbra.
    Annars har jag också haft en himla bra "galon-overall" m fleecefoder från MeToo, men hörde att de kanske inte görs längre. Googla på Troll + MeToo så hittar du kanske nåt bra.
    Slutsats: Nåt med Galon skall du ha. Strunta i dyrare material än så länge.
    PS: Glöm inte vantarna. Måste sitta på ordentligt bra. Brukar vara största utmaningen tycker jag, med kryp barn

• Rusty

Tack snälla för alla tips! Jag är fortfarande lite förvirrad men nu har jag lite att gå på iallafall.

Svar på tråden Ytterkläder till krypbarn?