• Pollica

Är det någon som har ett bra recept på hemmagjord äppelmos?

• Svar på tråden Är det någon som har ett bra recept på hemmagjord äppelmos?
  • cantarelle

Hej!
    Jag brukar göra så här:
    Skala o kärna ur äpplena och lägg i en stor kastrull. Koka upp genast med lite vatten.
    Ta ganska mycket citronsaft (färsk eller på flaska) över äpplena, det blir god smak och de blir inte bruna.
    Fyll på med vatten efterhand liksom med strösocker (pröva dig fram, men det går alltid år mer socker än man tror)
    Jag använder en det redskapet som man har till potatismos (kommer inte ihåg vad det heter) för att mos äpplena.
    Smaka av.
    Fyll på rena burkar och frys in när de svalnat.
    Jag vill inte använda konserveringsmedel, så jag använder små burkar eftersom hållbarheten inte är så lång och tar fram från frysen efterhand i stället.
    Jag lovar, det blir jättegott!
    (mina äpplen är "Transparent Blanche")

• Pollica

Tack för hjälpen!
    Det ska jag absolut prova.

• Styrbiorn

I en annan tråd skrev (hittar inte den nu när jag loggat in) du Pollica om Atamon.
    Läs lite om det innan du använder, jag tycker det känns läskigt.

www.shenet.se/ravaror/natriumbensoat.html
    --snip
    ? Cancer: Det har visat sig att natriumbensoat och askorbinsyra kan reagera med varandra och bilda det mycket cancerogena ämnet bensen (benzen). Molekylerna är mycket små och tränger lätt in i blodbanor och lungor och skadar cellernas arvsmassa även i små doser. Gränsvärdet för bensen i dricksvatten i Europa är 1 ug (mikrogram) per liter, storstadsluft innehåller 10 gånger mer, en cigarett 50 gånger mer. Kombinationen (E 211 natriumbensoat, E 300 askorbinsyra) finns i bl. a. läskedrycker.
    --snip

• Pollica

Styrbiorn
    Ja, jag har också läst om att det inte är bra med konserveringsämnen. Därför skrev jag även att jag helst inte ville använda det men jag hittar inget bra recept utan konserveringsämnen. Jag skulle i alla fall vilja att äppelmosen höll sig åtminstone en vecka i kylskåpet men det verkar svårt.
    Är det någon som har något bra recept utan konserveringsmedel så tar jag tacksamt emot det.

Svar på tråden Är det någon som har ett bra recept på hemmagjord äppelmos?