• mammapuh

Vad för arbete kan man sköta hemifrån?

Jag är sjuk, har intyg från flera läkare men FK har kastat ut mig i arbetslöshet på halvtid. Jag har värk i kroppen, sömnsvårigheter, inte stresstålig, matt förlammande känsla i kroppen. FK läkare säger jag kan jobba med ett fysiskt lätt arbetet. Vilket jag kanske skulle kunnat om jag hade ett flexibelt arbete. På ett och samma dygn kan jag må väldigt varierande. Jag behöver ta pauser ofta och sitta riktigt bekvämt. Jag äter massor med värktabletter mot värken.

Jag funderar på om det inte hade varit bra med ett arbete jag kunde sköta hemifrån. Kanske en timme i taget och sen lite paus och sen en timme till och några timmars paus och sen kanske två timmar på senare delen av kvällen. Men vad skulle jag då kunna jobba med?

Jag har inte fått tillräckligt med hjälp med rehabilitering eller jag har inte fått någon hjälp alls faktiskt! Om jag var i bättre fysisk och psykisk form kanske jag hade klarat av att arbeta på en vanligt arbetsplats just nu känns det som att be mig springa ett Maraton!

• Svar på tråden Vad för arbete kan man sköta hemifrån?
  • Patrik Gbg

ja det finns väl ett par jobb att välja på. vilken stad bor du i+

• mammapuh

Bor i närheten av Malmö

• NochA

Har du överklagat till FK??

Man kan ju jobba som telefonförsäljning eller liknande hemifrån.

• Bling1975

Vad gjorde du innan sjukskrivningen?

Många av de korrekturläsare och översättare vi använder oss av på mitt jobb arbetar hemifrån.

Överlag är väl skrivarbete och telefonarbete de som lämpar sig bäst. Du kanske kan använda halvtiden till att omskola dig till något som skulle passa bra att arbeta med till en början. Är ju oftast enklare att få jobb då.

Stitch längtar efter Lilo
  • tamate

är du bra på matte? bokföring och sådant kan man ju göra hemifrån

- det som inte dödar härdar!
  • mammapuh
    tamate skrev 2008-08-25 00:37:00 följande:
    är du bra på matte? bokföring och sådant kan man ju göra hemifrån
    Jag var bra på matte och siffror i gymnasiet. Gick 3-årig ekonomisk linje. Vågar dock inte börja med att utbilda mig för tänk OM det inte fungerar att jobba? Vad jag ska göra om det inte fungerar vet jag inte, hänga mig kanske? Nej det skulle jag inte göra pga barnen. Men det känns skitjobbigt livet! Ska överklaga FK beslut i nästa vecka efter att ha varit hos sjukgymnasten, ska se om de kan hjälpa mig med ytterligare intyg men tror inte de lyssnar på någon annan än deras egen läkare!

Till saken hör att jag jättegärna vill komma tillbaka till arbetslivet men har varit sjukskriven i jättemånga år. Har tidigare jobbat på kontor.
  • mammapuh
    Bling1975 skrev 2008-08-25 00:33:45 följande:
    Vad gjorde du innan sjukskrivningen?Många av de korrekturläsare och översättare vi använder oss av på mitt jobb arbetar hemifrån.Överlag är väl skrivarbete och telefonarbete de som lämpar sig bäst. Du kanske kan använda halvtiden till att omskola dig till något som skulle passa bra att arbeta med till en början. Är ju oftast enklare att få jobb då.
    Ja, något skrivarbete skulle jag kanske kunna sköta????
  • mammapuh
    mammapuh skrev 2008-08-25 01:02:59 följande:
    Ja, något skrivarbete skulle jag kanske kunna sköta????
    Tryckte för fort! Men var hittar man dem? Och vad behöver man i så fall för utbildning?
  • Bling1975

Översättare är nog en speciell universitetsutbildning om jag inte missminner mig. Korrläsarna har ofta Svenska med i sina utbildningar från universitetet (eller är gamla sekreterare).

Man kan ju även utbilda sig till Copywriter eller språkkonsult.

Men allt det är ju rätt långa utbildningar. Bäst är det nog att fiska lite i de kontakter man redan har för det är nog inte så ofta den typen av arbete utannonseras.

Det är ju lite synd när man har varit borta så länge från arbetsmarknaden att man inte har någon arbetsgivare. Oftast så är det ju den vägen man får lite speciella arbetsuppgifter som man kan sköta på andra vis än på kontoret 9-17. Min pappa har fått helt anpassad tjänst sedan han fick Parkinsons. Han har ett eget projekt där han arbetar med dokumentation och överlämning av det system han en gång utvecklade. Det kan han göra i den takt som passar honom och han väljer själv om han vill jobba hemma eller på kotoret.

Borde du inte få någon typ av rehab? Då kan man tycka att arbetsträning borde ingå och det kanske kan leda till något varaktigt.

Hoppas du hittar något!

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Vad för arbete kan man sköta hemifrån?