Är det rimligt att spädbarn kan bryta nacken vid vanliga lyft?
jag har inte barn själv. (än?) så jag har knappast någon föredra erfarenhet. den erfarenhet jag har är att jag är äldsta kusinen/äldsta syskonet. har därför haft turen att hålla i många underbara bebisar. min fråga är som rubriken lyder om hur känsligt ett barns nacke är. för majoriteten av gångerna jag hållit i ett barn har någon i närheten om inte mamman förmanat om nackens skörhet med någon klassisk kommentar som "passa nacken". jag vet liksom hur man håller i en bebis men inte så mycket mer. har försökt att googla och söka på familjeliv.
så är det vetenskapligt rimligt att en liten bebis kan bryta nacken, ådra sig skador eller smärta om inte huvud/nacke får tillräckligt stöd under "normala lyft" eller när man håller eller bär barnet.
jag som har dålig koll egentligen (ej förälder/läkare/forskare). tänker på shaken baby syndrom, det jag hört är att bebisarna fått hjärna skador av svullnad och blödningar, jag har däremot inte lyckats snappat upp något om huvuden som flyger iväg eller brutna nackar. (men jag kan absolut ha missat sådan läsning!) men då handlar det ju också om kraftigare våld än vanlig hantering.
så om det skulle stämma det jag sagt tidigare så borde det ju vara orimligt att barnet bryter nacken eller får whiplashskador av ett "vanligt" lyft? (obehag kan jag väl tänka mig).
har inget emot att bli helt "motbevisad". ingen av dem som så ont förmanar kan faktiskt ens förklara att det hänt eller om det är vetenskapligt rimligt att det skulle kunna hända. om det nu är myt eller fakta vid hanteringen av barn så borde det ju finnas mer är läsa? får man sådan information från bvc/bb eller "ärvs" den från kloka släktingar?