• Nahla

Vad äter ni till middag med två små barn hemma?

Sitter och försöker skriva en handlingslista,men har totalt slut på ideer över middagsmat. Det blir bara samma sak hela tiden och man blir så less.
    Men tiden finns inte riktigt till när vi har två små barn hemma och vi vill inte lägga ned allt för mycket tid på matlagningen. Vad äter ni? Kom gärna med förslag på lätta&snabba måltider. =)

• Svar på tråden Vad äter ni till middag med två små barn hemma?
  • Morbid Mistress

Stekt lax/kött/kyckling i ugn. Laga i ugnen år snabbt samt att man kan göra annat under tiden.

När man kokar ris, bulgur etc. koka mycket och frys in då är det snabbt att värma upp.

Likaså med kött/fisk/kyckling. Tillaga mycket och frys in

Strimla/tärna kött/fisk/kyckling och ha i frysen. Då går det snabbt att tillalga sedan

Storkok av bajlväxter

Frysta grönsaker är snabba att laga till

Våran veckomatsedel ser ut enligt följande denna vecka.

Måndag: Quinoapanna (quinoa kyckling och grönsaker)
    Tisdag: Linssoppa
    Onsdag. makaronilåda

Resten av veckan är vi bortresta.

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • Juno

Här är vår planerade vecka. Vi kör lite magrare mat hemma hos oss, men det går ju att ändra på

Kycklingpasta på Milda mat 4% och grönsaker (ca 30 min)

Köttfärslimpa (nötfärs) med oregano och fetaost, klyftad potatis (allt i samma form) tzatzikt och sallad till (ca 1 h)

Korvwok och ris (mager korv, wokgrönsaker, buljong och sweet chili sås) (ca 30 min)

Fisksoppa (ca 30 min)

Viltkyckling (arla.se) med kokt potatis och kokta grönsaker (ca 45 min)

Hemmagjorda hamburgare och grovt bröd med grönskaer och derssing (ca 30 min)

• Bonanza

Två veckomenyer vi har haft på senare tid:

Måndag: Stekt kyckling med stark kebabsås i pitabröd med grönsaker
    Tisdag: Het räkpasta
    Onsdag: Vegeschnitzel med klyftpotatis och tzatziki
    Torsdag: Lax i ugn med täcke av fetaost och creme fraiche. Pressad potatis till.

Måndag: Thaigryta med kyckling och nudlar
    Tisdag: Köttfärssås och spaghetti
    Onsdag: Chilifisk med cashewnötter
    Torsdag: Köttbullar (hemlagade) och makaroner

På helgerna äter vi lite godare mat.

• moretime

Har ett superrecept som både vuxna och barn gillar, räcker till matlådor med!
    Koka pasta.
    Stek köttfärs och purjolök, blanda i färdig tomatsås, typ dolmio(inga konserveringsmedel eller färgämnen i det, så man kan köpa färdig)
    Blanda pastan, köttfärsen och arla ostsås i en ugnsform, riven ost på.
    I ugnen 250 gr, ca 10 minuter.
    Supergott, nyttigt och enkelt, uppskattas av oss alla (har 2 småbarn)

• lurksmulan
    Bonanza: Är det färdig vegeschnitzel eller gör ni själva?
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Bonanza
    lurksmulan skrev 2008-08-25 09:58:43 följande:
    Bonanza: Är det färdig vegeschnitzel eller gör ni själva?
    Den köper vi.
  • lurksmulan
    Bonanza skrev 2008-08-25 09:59:38 följande:
    Den köper vi.

Ah, det ska jag nog introducera. Fast jag får nog äta den med dottern bara, familjens manliga befolkning har schnitzel som favoriträtt och skulle nog inte äta någon vege-version.

Hur gör ni när ni lägger upp matsedel för två veckor? Sitter ni och skriver ner dag för dag och sen handlar till precis just det bara?

• Bonanza
    lurksmulan skrev 2008-08-25 10:28:12 följande:
    Ah, det ska jag nog introducera. Fast jag får nog äta den med dottern bara, familjens manliga befolkning har schnitzel som favoriträtt och skulle nog inte äta någon vege-version.
    Hur gör ni när ni lägger upp matsedel för två veckor? Sitter ni och skriver ner dag för dag och sen handlar till precis just det bara?
    Vi brukar ta en vecka i taget, sön - torsdag. Då skriver vi upp vad vi ska äta, och så handlar vi exakt det vi behöver. Sen på fredagen handlar vi lite godare mat inför helgen, och så på söndagen storhandlar vi inför veckan som kommer igen.
  • lurksmulan
    Bonanza skrev 2008-08-25 10:29:30 följande:
    Vi brukar ta en vecka i taget, sön - torsdag. Då skriver vi upp vad vi ska äta, och så handlar vi exakt det vi behöver. Sen på fredagen handlar vi lite godare mat inför helgen, och så på söndagen storhandlar vi inför veckan som kommer igen.
    Det låter smart. Vi har problem med handlandet, vi tror att maten ska räcka längre än vad den gör och sen trillar kostnaderna iväg istället.
    Jag ska lägga upp förslaget för min man (som är den som handlar). Tack!
  • mludvigs

Mitt hetaste tips är att köpa/prenumerera på tidningen Laga Lätt. Dels är alla rätter snabba att laga samt att de är kalorisnålare. Vi äter otroligt varierande och mycket gott och fastnar aldrig i 'gamla vanliga rätter'.

• sannapanna76
    Bonanza skrev 2008-08-25 09:54:12 följande:
    Chilifisk med cashewnötter.
    Lät intressant. Vad har du i, och vad serverar du till?
  • Bonanza
    sannapanna76 skrev 2008-08-25 11:05:48 följande:
    Lät intressant. Vad har du i, och vad serverar du till?
    Det är ett recept från Ica. Sök på deras hemsida. MAn har cashewnötter, sambal oelek, lime och ris. Och så vitfisk.
  • sannapanna76
    Bonanza skrev 2008-08-25 11:07:25 följande:
    Det är ett recept från Ica. Sök på deras hemsida. MAn har cashewnötter, sambal oelek, lime och ris. Och så vitfisk.
    Ah, väldigt likt receptet från Anna Skippers kokbok, som jag brukar göra. Fast där är inga cashewnötter, men det går ju att slänga i.
Svar på tråden Vad äter ni till middag med två små barn hemma?