• Misan S

Murgrönan farlig för hunden?

Hej, jag är så tacksam över att vår murgröna (storbladig) tar över för allt ogräs som kommer från grannens tomt
    *ler* ja, lite från vår också kanske. Mycket snyggare att ha som marktäckare och som döljer tråkigt stängsel till hundgården. MEN nu läste jag att murgröna är giftig. Hur farligt är det att ha murgröna nära hundgården. Någon som vet? Jag läste att bären kan orsaka illamående men jag har då aldrig sett några bär?! så den informationen förvirrade bara mer. Jag tror inte att min hund står o äter på växterna men vad han gör när han är ensam vet jag ju inte.

Tacksam för råd

• Svar på tråden Murgrönan farlig för hunden?
  • Pearldrop

Hundar äter gärna på växter. Jag skulle inte rekommendera att ha murgröna i trädgården.

:)

• sanna77

Att växter är giftiga betyder att de innehåller ämnen som på något sätt påverkar den som äter av dem. Det är inte samma sak som att de alltid är dödligt giftiga, man kan tex bli lite illamående eller få diarré.

Murgröna får bär när den är gammal, det tar 8-10 år, och då ändrar den dessutom bladform. Du behöver inte ta bort din murgröna. Du kan tex ta bort bären om de kommer några och se till att murgrönan inte växer in med långa rankor i hundgården ifall att din hund skulle få för sig att tugga på den när han är ensam.

Visst kan man ta bort alla växter som är giftiga, men då blir trädgården rätt tom. De flesta vintergröna växter är tex giftiga. Liguster, rhododendron, buxbom osv. Påskliljor är också giftiga, vallmo likaså. Lupin, kaprifol, vitsippa, ja listan blir rätt lång.

Om det någon gång skulle hända att din hund har ätit på något kan man alltid ringa giftinformationscentralen, de har statistik på husdjur med och kan säga om det är farligt eller inte.

• Pearldrop

Men jsut murgrönan är väl en växt som tar sig in ÖVERALLT?
    Jag kan tyvärr itne så mkt om växter, så jag ska kanske itne säga så mycket. Men jsut eftersom den tar sig in överallt kanske den kan vara lite lömsk? Eller? :S

• sanna77

Nej, jag tror inte det är så farligt.

Murgröna är giftig, men i stora mängder. Den innehåller ämnen som irriterar slemhinnorna, och användes förr som kräkmedel. Jag vet att rådjuren kan tugga lite av den om vintern, och de dör inte. Har man en ung hund kan det såklart vara bra att det inte finns något i hundgården som den kan tugga på, men då får man väl peta in alla rankor i nätet bara.

www.lindkvist.se/gift.htm

Svar på tråden Murgrönan farlig för hunden?